[Elektriciteit, elektromagnetisme] Plasma & plasmalamp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

[Elektriciteit, elektromagnetisme] Plasma & plasmalamp

Hoe werkt een plasmalamp precies? Ik weet inmiddels ongeveer wat plasma is, maar wat ik nog niet snap is, dat als je met een of meerdere vingertoppen op de lamp drukt, dat je dan fellere plasmabundels te zien krijgt. Wat gebeurt er dan precies? En wat gebeurt er precies met het plasma zodra je de lamp aanzet?

En wat ik ook nog niet helemaal snap, is of plasma nou wel of niet een 4e aggregatietoestand is. Als je de 3 gewone aggregatietoestanden (vast, vloeibaar, gasvormig) bekijkt, heeft dat alles te maken met temperatuur. Maar plasma heeft helemaal niks met temperatuur te maken, maar met ionisatie. Wat is de temperatuur van plasma? Is plasma eigenlijk wel een aggregatietoestand?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Elektriciteit, elektromagnetisme] Plasma & plasmalamp

Ken je dit al?

Een plasma is wel degelijk de 4e aggregatietoestand. Maar het zegt inderdaad niets over de temperatuur. Bijvoorbeeld, het noorderlicht is ook een plasmaverschijnsel. Maar de temperatuur daar is maar zo'n 100 Kelvin. Het belangrijkste punt van een plasma, is dat de deeltjes van een stof in meer of mindere mate geïoniseerd zijn.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektriciteit, elektromagnetisme] Plasma & plasmalamp

elke stof raakt in gasvorm, maar niet allemaal bij de zelfde temperatuur (en druk).

Een gas kan dan verder gaan ioniseren, vaak met behulp van een electrostatisch veld en magneten. De temperatuur waarbij dit gebeurt is natuurlijk niet gelijk voor elk gas. Een plasma heeft in principe 0 lading, de elektronen (van de buitenste schil) bevinden zich echter niet meer in een baan om het ion, maar vrij ni het plasma. Dat geeft het interessante electrische eigenschappen.

Reageer