Satellieten aandrijven met licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Satellieten aandrijven met licht

Onlangs stond er in New Scientist een artikel over een nieuw principe om bijv. satellieten mee aan te sturen. Het berust op een lichtbron en een kegelvormige, afgeknotte wave guide, waardoor de kracht de ene kant op groter is dan de kracht de andere kant op. Het originele artikel waarin staat hoe het werkt staat hier.

Ik ben het echter niet met de schrijver eens. Maar om mensen een kans te geven eerst onbevooroordeeld het stuk te lezen (ongeveer 6 pagina's niet al te moeilijke natuurkunde, gevolgd door zo'n 10 pagina's praktische gevolgtrekking) zal ik later pas melden waarom. Wat vinden jullie van deze theorie?

p.s. Ik zet dit bij moderne natuurkunde en niet bij ruimtevaart, omdat ik in het natuurkundig principe geinteresseerd ben die de schrijver aanhaalt en het aandrijven van een satelliet slechts een praktische toepassing zou kunnen zijn.

Berichten: 582

Re: Satellieten aandrijven met licht

Ik weet er niet veel van maar de energie die de sataliet moet krijgen moet uit de puls komen die fotonen over moeten brengen.

Heel weinig vrees ik, in verhouding tot de massa van de sataliet.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 36

Re: Satellieten aandrijven met licht

ik zal dat eens lezen en zien wat ik er van denk
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Reageer