Problemen met autoriteit

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Problemen met autoriteit

Beste allemaal,

Er spookt al een tijdje een gedachte door mijn hoofd die ik al eerder had willen posten. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan vanwege een soort van angst voor verkeerde interpretaties.

Toch wil ik het balletje maar eens opgooien, want mijn nieuwsgierigheid heeft de overhand gekregen.

De vraag die ik heb is waarom er zoveel mensen zijn die een bijna automatisch probleem hebben met de autoriteit van politieagenten. De agent is, zolang men hem zelf niet heeft gevraagd te komen, een ongenode gast.

Ik heb het gevoel dat men er bij voorbaat vanuit gaat dat een politieagent zijn baan wel zal hebben gekozen omdat hij een bepaalde hang naar macht heeft. Machtswellust.

Men heeft een bepaalde maatschappijvorm of staatsvorm, gebaseerd op bepaalde principes. Die principes moeten bewaakt worden om het goed functioneren van de maatschappij te garanderen. Er zijn mensen nodig om die principes, die in wetten zijn vastgelegd om ervoor te zorgen dat die principes ook worden nageleefd, te garanderen. Om die wetten te bewaken zijn er mensen nodig. Zou het niet zo kunnen zijn dat er mensen zijn die zich vrijwillig opwerpen om een dergelijke, best lastige taak, op zich te nemen, ten behoeve van die maatschappij? Waarbij die mensen er echt in geloven dat die maatschappij gebaseerd is op juiste, menswaardige principes. Het is uiteraard duidelijk dat er staatsvormen zijn waarbij deze principes op z'n minst twijfelachtig zijn. Maar in een democratie als de onze is dat toch anders?

Kiezen om bij de politie te gaan uit een soort idealisme dus? Hetzelfde soort idealisme eigenlijk dat mensen ertoe noopt om vrijwillig bij het leger te gaan? Niet omdat ze het fijn vinden om een wapen te mogen hanteren, maar omdat ze het belangrijk vinden om in geval van nood hun land te verdedigen?

Het moge duidelijk zijn dat ik deze vraag niet zomaar stel. Er zijn parallelen tussen moderator en politieagent. Forum als maatschappij, forumregels als wetten. Vanuit die hoek komt mijn nieuwsgierigheid. Echter gaat het mij er hier niet om hier een soort "carte blanche" voor het handelen van moderators te creëren. Ik ben oprecht benieuwd naar de mechanismen, meningen, persoonlijke ervaringen die ervoor zorgen dat men doorgaans problemen lijkt te hebben met bepaalde vormen van autoriteit.



Dus waarom wordt de politieagent (en in het klein: de moderator) regelmatig automatisch met argusogen bekeken? Hoe zien jullie dat?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: Problemen met autoriteit

Zo meneer Veertje.

Blijkbaar nog nooit een politiebureau binnen gelopen en daar de sfeer gesnoven. Blijkbaar ook geen soldaten in de familie- of kennissenkring.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Problemen met autoriteit

Zo meneer Veertje.
pssst... mevrouw :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen met autoriteit

Misschien een tikkie bevooroordeeld omdat ik ook vrijwilliger ben bij WSF, maar toch geef ik mijn kijk op deze kwestie.

Ik heb over het algemeen geen probleem met agenten. Ik ben me ervan bewust dat zij er zijn om onze samenleving in de hand te houden. Ik heb ze ook wel eens nodig gehad, en was toen blij dat ze er waren. Aan de andere kant ben ik me er ook bewust van dat ze niet heilig zijn. Immers, ik heb ook wel eens politieagenten in een survuillancewagen achter het stuur zien bellen, telefoon aan het oor. Ook heb ik ze wel eens, wederom in een surveillancewagen, zonder richting aan te geven linksafslaan vlak voor een tegemoetkomende auto langs, die vol in de remmen moest. Beide leken ze me geen noodactie uit te voeren, maar zich simpelweg niet aan de regels te houden. Ook heb ik het wel eens meegemaakt dat ik inbrekers aan het werk zag in een publiek gebouw. Ik 0900-8844 gebeld, 3x doorgeschakeld, uitgelegd hoe en wat en ze gingen eraan werken. Wordt ik een half uur later teruggebeld of ik had gezien welke kant ze opgerend waren.... :s

Dit soort dingen doen het imago van de politie niet goed. Ik weet wel dat het gros van de dienders zich echt volledig voor het goede inzetten, maar net als met hooligans die het imago van de voetbalsupporters schaden, wordt het imago van "bonnenschrijvende klojo's" er zo ook niet beter op.

Bij het forum, met moderators, denk ik er net zo over. Moderators zijn vaak aan hun taak begonnen omdat ze betrokken zijn bij het forum, merken dat er mensen nodig zijn of zich storen aan de kwaliteit, en alles in goede banen willen leiden. Zolang zij zich duidelijk aan de regels houden en zichzelf niet boven de regels verheffen, hoor je van mij niets dan lof over moderators. Bij WSF geldt dit, dus ik bekijk de moderators niet met argusogen. Bij enkele andere fora waar ik wel eens heb gekeken, voelen de moderators zich wel eens halve goden, en daar poep ik op.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen met autoriteit

PeterPan schreef:Zo meneer Veertje.  

Blijkbaar nog nooit een politiebureau binnen gelopen en daar de sfeer gesnoven. Blijkbaar ook geen soldaten in de familie- of kennissenkring.
Ik wel. Zowel politie als mariniers, een landmachter en een luchtmachter. Wat is je punt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Problemen met autoriteit

Nou mevrouw Veertje, persoonlijk heb ik eigenlijk niets tegen agenten. In tegenstelling zelfs: hoe meer blauw in de omgeving hoe veiliger ik me voel. Zelf vraag ik me ook regelmatig af waarom het nodig is om zo vaak af te geven op de sterke arm. Zolang je je een beetje gedraagt heb je niets te vrezen...

Kennelijk blijft er een drang in mensen bestaan om af en toe dingen te doen die niet mogen, maar dan liefst zonder daarop aangesproken te worden. Niemand zal zich altijd aan de regels houden, maar wat ik niet snap is dat je er dan niet tegen kan als iemand je tot de orde roept (of een boete uitschrijft). Je weet dat je iets doet wat niet mag, en dan kan je een maatregel verwachten. Het was je eigen keuze, als je niet tegen (de kans op) een maatregel kan, had je die keuze anders moeten maken. Maar waarom iemand anders verwijten dat je zelf een dergelijke keuze hebt gemaakt? Je bent toch verantwoordelijk voor je eigen doen en laten?

Overigens ben ik wel eens een politiebureau binnen gelopen, en altijd erg vriendelijke mensen achter balies en bureaus getroffen eigenlijk.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Problemen met autoriteit

Overigens ben ik wel eens een politiebureau binnen gelopen, en altijd erg vriendelijke mensen achter balies en bureaus getroffen eigenlijk.
Het "Zo mevrouw Veertje" heeft iets onaangenaams of agressiefs in mijn oren.

Door een agent die je rijbewijs inkijkt wordt je aangesproken met "meneer van Doorn". Ik voel dan een woede in mij opkomen. Wie geeft hem het recht mijn achternaam te gebruiken. Hij kan me ook gewoon met "meneer" aanspreken.

Dit lijkt een futiliteit, maar ik zie bij "blik op de weg" dat mensen op zo'n moment hetzelfde voelen als ik. Het is symptomatisch voor kleine mensen die gazag krijgen.

Ik ben eens op het politiebureau geweest vanwege een verloren sleutel. Ik werd correct geholpen maar was nog 3 dagen daarna versdwaasd over wat me overkomen was.

Het zijn mensen die graag bevelen opgedragen krijgen en met een machovertoon hun opgedragen taak ter uitvoer brengen. Dat vind ik op zich al stuitend.

Ja meneer van Doorn, ik ben het volledig met u eens, maar het was me opgedragen.

Berichten: 547

Re: Problemen met autoriteit

De ene politieagent is de andere niet natuurlijk.

Binnen het politiewereldje heerst wel een machocultuur.

In een situatie waar je geen kans krijgt een discussie aan te gaan zoals bij een zeer autoritaire agent, op een weinig tactvolle wijze snel de mond wordt gesnoerd, is het m.i. logisch dat er conflicten ontstaan.

En geen nieuwe inzichten.

Geef iemand iets meer ruimte, communiceer wat tactischer;over het algemeen gaan mensen daar heel anders mee om.

Mensen hebben geen zin tegen een muur te praten, geen zin in een hooghartige agent die zich arrogant opsteld en dan jou gaat vertellen hoe het wel moet, doordrenkt met zijn eigen emoties. (weinig respectvol)

Zonder zelf eens in de spiegel te kijken.

Actie-reactie; als een politieagent weinig ruimte geeft tot discussie/dialoog/gesprek zie je bijna altijd dat iemand zijn standpunt kost wat kost wilt vasthouden of kwaad wordt.

Mensen willen begrepen worden.

Mensen spiegelen vaak; agressie wekt agressie op, autoriteit wekt autoriteit op etc...

Ik heb geen problemen met politieagenten als blijkt dat ze zich ook schappelijk kunnen opstellen. En van dichtbij heb ik er over het algemeen goeie ervaringen mee. Er zitten er echter wel tussen die alleen maar voor de macht gaan, misschien omdat ze zelf vroeger onderdrukt werden en dit nu naar buiten willen brengen.

This een manier van communiceren. Ik denk overigens wel dat als je weinig zelfvertrouwen hebt en zo'n agent niet vertrouwd, je al snel denkt dat je op je persoon wordt aangesproken ipv gedrag. Dat kan een gevoelige snaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Problemen met autoriteit

Dit lijkt een futiliteit, maar ik zie bij "blik op de weg" dat mensen op zo'n moment hetzelfde voelen als ik. Het is symptomatisch voor kleine mensen die gazag krijgen.
Ik moet zeggen dat ik ze bij blik op de weg vaak bijzonder coulant vind. Zo'n lamzak die zowat een straatrace in een woonwijk houdt en dan uiterst vriendelijk wordt gewezen op zijn overtreding, "joh we hebben je een tijdje gevolgd maar je reed best hard.. dus ja let er een beetje op de volgende keer, okee?"

Terwijl "je had wel iemand dood kunnen rijden, kinderen komen in rolstoelen terecht door randdebielen als jij, je komt nog goed weg dat je net geen 50 km/u te hard reed anders was je je auto en rijbewijs kwijt geweest!!" meer op z'n plaats zou zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Problemen met autoriteit

Ik moet zeggen dat ik ze bij blik op de weg vaak bijzonder coulant vind.
En het bijzondere is dat die agenten niet eens doorhebben dat er een kamera van "blik op de weg" bij is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Problemen met autoriteit

En het bijzondere is dat die agenten niet eens doorhebben dat er een kamera van "blik op de weg" bij is.
Inderdaad, als ze dat wel wisten neem ik aan dat ze wel het goede voorbeeld zouden geven door zo'n levensgevaarlijke mafketel eens goed op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 824

Re: Problemen met autoriteit

Tja... Mensen moeten eens inzien hoeveel respect politie mensen verdienen. Deze mensen zorgen er voor dat het op straat veilig blijft voor iedereen. Alhoewel mensen vaak niet door hebben wat het nut nou precies is dat deze mensen er rond lopen en boetes uitdelen. Dat word wel duidelijk als je ze allemaal weg zou halen, dan wordt het een grote chaos. Natuurlijk wordt je kwaad als je wordt aangehouden, maar zelf weet je ook donders goed dat wat jij deed volgens de regels niet door de beugel kan. Dat je veel geld moet gaan betalen werkt vaak ook niet echt rustgevend, maar het is de bedoeling dat je het dan ook niet weer gaat doen. Geloof me, ik heb m'n lesje wel geleerd; ik rij echt nooit meer door rood...

PS: PeterPan, waarom is het zo'n probleem als je met je achternaam wordt aangesproken? Het is maar goed dat je geen leraar bent geworden. 'Het gezag' spreekt mij aan met meneer Kwast en daar heb ik niks op tegen, beter dan jongeman...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Problemen met autoriteit

Het is maar goed dat je geen leraar bent geworden.
Je bent zo'n beetje mijn antipool. Ik ben het zelden met je eens. Maar met je bovenstaande quote ben ik het bij wijze van hoge uitzondering eens.

Ik vraag me trouwens af hoe je dat wist.

Berichten: 824

Re: Problemen met autoriteit

Ruben Kwast schreef:Het is maar goed dat je geen leraar bent geworden.
Je bent zo'n beetje mijn antipool. Ik ben het zelden met je eens. Maar met je bovenstaande quote ben ik het bij wijze van hoge uitzondering eens.

Ik vraag me trouwens af hoe je dat wist?


humor... :)

Nu je het zegt, dat was een pure gok...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Re: Problemen met autoriteit

PeterPan schreef:En het bijzondere is dat die agenten niet eens doorhebben dat er een kamera van "blik op de weg" bij is.
Inderdaad, als ze dat wel wisten neem ik aan dat ze wel het goede voorbeeld zouden geven door zo'n levensgevaarlijke mafketel eens goed op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat meneer agent kickt bij zo'n lekkere achtervolging, en dat degene die opgefokt raakt niet meneer agent is maar de tv-kijker die op z'n luie gat zit?

Reageer