Springen naar inhoud

RegExp

• Log in om te kunnen reageren

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 13:08

Ik heb een teksteditor die fijn kan zoeken en vervangen mbv RegExp. Nu vind ik dat erg handig, maar ik ben er helaas (nog) niet zo'n held in (understatement :)). Als ik eenmaal een zetje in de rug heb lukt het me wel om varianten zelf uit te dokteren, maar om van nul af aan iets op te bouwen valt me nogal zwaar.

Voorbeeldje van wat ik nu wil:
bron = html
beoogde resultaat: lijstje van woorden die op die pagina in bold staan (de rest, inclusief de codes voor bold, mag worden weggegooid).

voorbeelddata:
Van deze <b>tekst</b> probeer ik een <b>lijstje</b> te maken waarin alle <b>woorden die vet zijn</b> onder elkaar worden gezet.
Zou moeten resulteren in:
tekst

lijstje

woorden die vet zijn

Met
.*<b>(.*)</b>.*

en

<b>(.*)</b>
kom ik al een stukje, behalve dan dat in het eerste geval bij vervanging door $1 alleen het laatste item overblijft, en in het tweede geval alles tussen de eerste < b> en de laatste < /b>...

Trouwens een handige pagina om dit mee te testen: http://www.regextester.com/ met AJAX-support, dus past zich gelijk aan tijdens het typen.

Probleem van veel hulppagina's vind ik dat het (lange) opsommingen zijn van wat er mogelijk is. Als je niet zo thuis bent in RegEx dan zijn de voorbeelden vaak ook te ingewikkeld. Dus als iemand nog een tip heeft van waar ik een soort van cursusje / uitleg voor beginners van RegExp kan vinden: graag!

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2006 - 22:33

http://www.regular-expressions.info/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures