oplosbaarheid HCl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

oplosbaarheid HCl

Ik heb op Wikipedia voor HCl gelezen dat bij temperatuursverhoging de oplosbaarheid van HCl in water ook verhoogt.

Is dit waar? Lijkt me onlogisch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutzuur

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oplosbaarheid HCl

De oplosbaarheid van een product is over het algemeen te verhogen door de temperatuur omhoog te schroeven. Hoezo vind je dit zo onlogisch?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 44

Re: oplosbaarheid HCl

Dat is waar als het gaat om een zout maar in dit geval is het een gas.

SO2 bijvoorbeeld is minder oplosbaar in water als de temperatuur omhoog gaat.

Berichten: 10

Re: oplosbaarheid HCl

Tijdens het oplossen van HCl in water, stijgt de temperatuur van dit water. Doordat de temperatuur hoger word kan je er meer HCl in oplossing.

Natuurlijk zit hier wel een maximum aan, het water word dan niet meer warmer en je krijgt een verzadigde oplossing, ook zal er dan wat neerslag ontstaan tijdens het afkoelen, maar het is juist heel logisch dat dit gebeurt!

Berichten: 44

Re: oplosbaarheid HCl

En als je nu cola opwarmt tot 50 °C, dan zal al die CO2 er toch uit gaan?

Hmm, natuurlijk HCl ioniseert terwijl CO2 dat niet doet, en SO2 doet dat ook niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oplosbaarheid HCl

HCl zal in een vloeistof oplossen tot H+ en Cl[/sup]-[/sup]. Dit zie ik met SO2 nog niet zo snel gebeuren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 44

Re: oplosbaarheid HCl

Weet iemand toevallig hoe je een HCl, SO2, NH3 en N2 gasstroom scheidt?

HCl is oplosbaar in water maar SO2 ook en zo'n mengsel zal moeilijk te scheiden zijn zeker? Daarbij zal HCl reageren met NH3 tot een vaste stof...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: oplosbaarheid HCl

Gaschromatografie zou moeten kunnen werken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: oplosbaarheid HCl

eeeuh.....als je kolom daar tegen kan. Maar daar is vast wel een mouw aan te passen.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 44

Re: oplosbaarheid HCl

Er is iets dat ik niet snap: zuren in H2O is exotherm. Als de T omhoog gaat wil dat zuur toch juist niet dissocieren, anders komt er warmte vrij en het is al zo warm... In principe zal de dissociatie van HCl beter gaan bij koudere temperaturen.

Maar, ik denk dat ik een verklaring heb voor die HCl.

HCl was toch een exotherme reactie in water? Je zou denken dat een T verhoging dan de oplosbaarheid doet dalen omdat een exotherme reactie de dissociatie wil tegengaan, maar dat is maar voor een deel waar. HCl is een gas en om HCl op te kunnen lossen in water moet het gas eerst oplossen in water. Hiervoor moeten de impulsen tussen water en het gas groot genoeg zijn. Dit kan gebeuren door de temperatuursverhoging of door turbulentie aan te brengen. En eens het gas is opgelost zal dit zuur direct dissocieren en ionen vormen waardoor het niet meer terug als gas kan verdwijnen.

In tegenstelling tot zuurstof of SO2 zullen temperatuursverhogingen misschien het gas beter oplossen in water, maar door de temperatuursverhoging zal het gas terug uit de oplossing worden geduwd.

Berichten: 44

Re: oplosbaarheid HCl

Voor die gassen zou ik eerst een filtratie doorvoeren om NH4Cl-stofdeeltjes weg te krijgen.

Dan heb je nog HCl, NH3, SO2 en N2. H2SO4-oplossing kan NH3 meesleuren in een waterstroom.

Dan kan je een koeling toepassen tot -20 graden of bij een hogere druk zodat SO2 vloeibaar wordt. En HCl kan dan geabsorbeerd worden in water, waarschijnlijk bij hoge temperatuur...!

Een ander alternatief is NaOH toevoegen en HCl, SO2 in een waterstroom wegsleuren maar dit is niet efficient en product gaat verloren.

Je kan beter misschien een solvent gebruiken dat HCl of SO2 selectief verwijdert en dan kan je dit desorberen. Dan heb je product dat kan verkocht worden.

Ik weet dat er calciumoxide-waterscrubbers zijn maar wederom krijg je dan een slurry die niet kan verkocht worden. Tenzij je er gips van maakt. Maar daar weet ik er het fijne nog niet van. Gips is misschien CaSO4 maar het probleem is dat er ook nog HCl in de gasstroom zit. Daardoor wordt CaCl2 gevormd en dat reageert dan met SO2 tot Ca(HSO3)2. Het gips is dus niet zuiver...

Berichten: 1.379

Re: oplosbaarheid HCl

Katchum heeft gelijk dat het onlogisch is dat de oplosbaarheid van HCl in water toe zou nemen met de temperatuur. Want de algemene regel is dat de oplosbaarheid van vaste stoffen toeneemt met de temperatuur en de oplosbaarheid van gassen juist afneemt. Je kunt gassen als zuurstof gewoon uitkoken uit water door de afnemende oplosbaarheid bij temperatuurverhoging

Dat komt door de entropiewinst bij de overgang van vloeistof naar gas. Bij vaste stoffen als zouten zit de entropiewinst in de overgang van vast naar vloeistof en speelt de overgang naar de gasfase dus geen rol.

Maar, voor HCl kan het anders liggen. Want in water is HCl gedissocieerd in ionen en in de gasfase niet. Er is dus bij de overgang van HCl naar de gasfase dus zowel sprake van entropiewinst (verdamping) als entropieverlies (moleculevorming). Wat overheerst? Dat is zomaar niet te zeggen. Het ligt in het binaire systeem HCl - water nogal ingewikkeld. Vooral ook omdat er azeotropie voorkomt in dit systeem. In een boek met binaire fasediagrammen vind je meer maar dat heb ik helaas niet bij de hand.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 61

Re: oplosbaarheid HCl

Als we ons even beperken tot de oplosbaarheid van zoutzuur in water:

- de maximale oplosbaarheid bij kamertemperatuur is ca 36%

- bij temperatuursverhoging zal er HCl-gas ontsnappen

- uiteindelijk blijft er een ca 20%-ige oplossing in water over

- dit is een hoogkokendende azeotroop: het kookpunt ligt boven 100C en het destilleert als zuivere stof. Dus het destillaat is ook 20%

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: oplosbaarheid HCl

HCl zal in een vloeistof oplossen tot H+ en Cl</sup>-</sup>. Dit zie ik met SO2 nog niet zo snel gebeuren.


SO2 reageert met H2O tot H+ en HSO3-

Reageer