Springen naar inhoud

[atoomfysica]Zware elementen... ?

• Log in om te kunnen reageren

Didel

Didel

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 15:07

Waarom zijn er elementen zwaarder dan ijzer?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 15:52

Ik snap de achtergrond van je vraag niet. Waarom zouden die er niet (mogen) zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 16:08

In welke context stel je deze vraag? Gewoon nieuwsgierigheid?

Het feit is dat ijzer (Fe) gewoon niet meer kerndeeltjes heeft als bijvoorbeeld platina (Pt)

http://www.lenntech....iek_systeem.htm

daar kan je zien dat ijzer ongeveer in het midden staat. Als er al een waarom is, dan is het omdat de zwaardere elementen domweg meer kerndeeltjes hebben.
Het getal dat bij het element staat, betekent het aantal protonen, hetzelfde als het atooomnummer. Klik je op het element, dan kan je zien bij het de atoommassa wat de gemiddelde massa van het atoom is, dat is het gemiddeld totaal aantal kerndeeltjes. g/mol geeft weer hoeveel gram 1 mol van dat element dan weegt.
Appareo decet nihil munditia?

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 17:09

Ik vermoed dat Didel dit vraagt omdat dmv kernfusie ijzer het zwaarste deeltje is dat kan worden gevormd, en omdat al onze atomen ooit in een ster zijn "gefabriceerd" zou er in principe geen enkele kern zwaarder dan ijzer mogen zijn. Ik heb het me nog nooit afgevraagd, maar ik ken er ook geen antwoord op...

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 18:07

Ik vermoed dat Didel dit vraagt omdat dmv kernfusie ijzer het zwaarste deeltje is dat kan worden gevormd, en omdat al onze atomen ooit in een ster zijn "gefabriceerd" zou er in principe geen enkele kern zwaarder dan ijzer mogen zijn. Ik heb het me nog nooit afgevraagd, maar ik ken er ook geen antwoord op...

Zwaardere elementen kunnen wel gecreerd worden in sterren er is alleen energie voor nodig ipv energie die vrijkomt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 18:09

Ik vermoed dat Didel dit vraagt omdat dmv "spontane" kernfusie ijzer het zwaarste deeltje is dat kan worden gevormd, en omdat al onze atomen ooit in een ster zijn "gefabriceerd" zou er in principe geen enkele kern zwaarder dan ijzer mogen zijn.

Dat rode is van mij, en met spontaan bedoel ik fusie waarbij per saldo energie vrijkomt. En zo moet Rov's bewering kloppen. Maar smijt er maar voldoende energie tegenaan, en je kunt fuseren zoveel je wilt. Dat gebeurt ook in het lab. In de natuur zijn er maar een 93 elementen of zo, de rest valt binnen de kortste keren spontaan terug uit elkaar. IN het lab hebben ze al tot atoomnummer 110 (of zo?) gemaakt. In een ster kan dat ook makkelijk. Energie zat.

twee maal raden waar de grens ligt tusen atomen die bij kernfusie energie opleveren, en atomen die bij kernsplijting energie opleveren: juist, bij ijzer. Van ijzer kleinere atomen maken, of van ijzer grotere atomen maken, kost per saldo altijd energie. Alle andere atomen leveren of bij fusie, of bij splijting per saldo energie op. IJzer is dus het stabielste atoom in het universum. Ik denk dat ik mag zeggen dat als het universum maar een lang genoeg leven heeft, dat alles uiteindelijk ijzer zal worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 oktober 2006 - 17:23

De zware elementen worden gevormd tijdens de 'explosie' bij een NOVA of SUPERNOVA.
Het proces is zeer ingewikkeld en omvat eerst een in elkaar klappen en dan een explosie waarbij zeer veel neutriono's vrijkomen.

Er wordt dan o.a. gevormd:
kwik, goud, lood, plutonium, uranium en dan ook nog de radioaktieve reeksen.
Na de explosie gaat het ' sterren GAS' uiteen en vormt de wolk.
In deze wolk gaat het verval beginnen van alle radioaktieve elementen.
Dus de energie die men wint uit het radioaktieve uranium bij kerncentralen is eigenlijk resterend energieafval van een supernova.

In principe kan men ook de energie winnen uit de andere zware elementen maar men moet dan methoden hebben om dat efficient te doen.

De synthesis van de zware elementen is een R-proces dat plaatsvindt in de explosieve HE-verbranding.
(vertaald uit een boek van Grotz en Klapdor)

Is nogal een ingewikkeld gedoe allemaal.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 12:48

Door kernfusie kunnen uiteraard zwaardere deeltjes dan ijzerkernen worden gevormd. De fusie tot ijzer is echter wel de laatste fusiereactie die energie oplevert. De fusie tot zwaardere kernen kost energie.
ďReligion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.Ē-- Steven Weinberg

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 22:01

Ik heb weleens gehoord op college dat als je maar lang genoeg wacht alle atomen in het heelal via kernsplijting en -splitsing uiteindelijk ijzeratomen worden. Dit komt omdat ijzer het meest stabiele element is.
Maar dat wachten duurt wel in de orde van 10 tot de macht 100 jaar ofzoiets.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 10:11

Ik heb weleens gehoord op college dat als je maar lang genoeg wacht alle atomen in het heelal via kernsplijting en -splitsing uiteindelijk ijzeratomen worden. Dit komt omdat ijzer het meest stabiele element is.  

Hier veronderstel je dat het proton stabiel is :)
ďReligion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.Ē-- Steven Weinberg

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 15:32

En er is nog geen waarneming dat dat bevestigt.

/me bukt om de bakstenen te ontwijken.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 15:56

Hier veronderstel je dat het proton stabiel is :)

Ik veronderstel helemaal niets, ik vertel alleen maar wat ik ooit op college gehoord heb. En dat getal 10 tot de macht 100 is zomaar een willekeurig getal wat ik zelf bedacht heb hoor. Ik ben allang vergeten wat het echte getal was, maar in ieder geval veel langer dan de huidige leeftijd van het heelal.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 15:44

Waarom zou alles op den duur naar ijzer vervallen? Waar blijft dan de daarbij opgeleverde energie? Die dwarrelt dan toch nog ergens rond en daardoor kunnen twee ijzeratomen dan toch weer fuseren (of eentje splijten). Ik kan me voorstellen dat er een evenwicht tussen bepaalde atomen, ijzeratomen en energie is.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 16:12

IN het lab hebben ze al tot atoomnummer 110 (of zo?) gemaakt.

118 zelfs [rr]
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 december 2006 - 13:15

In het universum zal niet alles tot ijzeratomen omgezet worden omdat de gravitatie al dit ijzer tot een zwartgat zal vormen.
En dan is het geen ijzer meer.

Het universum bestaat uit vele elementen en er is een proces aan de gang van geboren worden en doodgaan van al die elementen.
Als men het universum gaat bekijken met de Cramers transactional interpretation dan ziet men een ander systeem dan zoals het men nu ziet.

Omdat alle tijden naast elkaar bestaan:
Onze zon vormt dan een sliert zonnen door de ruimte waarom heen er een sliert aarden gaat.
In de zon vormt biljoenen maal biljoenen maal biljoenen sliertjes 'interacties' uit die uiteindelijk ijzeratomen vormen.
Die sliertjes protonen gaan bij elkaar klitten om zo andere atomen te vormen.
(het proton bestaat ook uit sliertjes de quarks)
(het sliertje behoeft niet een aaneenschakeling te zijn van iets wat het sliertje vormt)

Vanuit deze visie met onze universum-visie beziet men het proces protonen tot een ijzer-atoom NIET als een proces dat eenmalig is.
De protonen(en), dubbele meervoud, kunnen ook andere zaken vormen indien de transacties kloppen.
Dat betekent dat op de vele tijden meerdere universa geboren worden.
Dat wil niet zeggen dat er alleen universa bijkomen , ze kunnen ook weer samen gaan.
De tijden blijven, deze kunnen ook toenemen en afnemen.
Uit slierten kunnen twee subslierten ontstaan (uit een proton ontstaat twee protonen,volgens een ingewikkeld proces).
Het ene proton is dan virtueel-echt en het andere is dan ook virtueel-echt.
Volgens de transactional interpretation moet de ene dan wel een soort spiegelbeeld zijn.
De transacties moeten kloppen indien ze weer samenkomen om 1 proton te vormen.
Omdat er vele tijden zijn is een object bestaande uit protonen enzo reeds multiple getransactioneerd zodat deze ook in vele tijden aanwezig is.
Men kan het de protonensliert noemen.
Een auto vormt ook een sliert door de tijd heen waarbij aan het begin slierten bijeen komen en op het einde weer slierten uiteen gaan.
Is net spaghettie.

Terugkomend op de ijzeratomen:
de slierten die ijzeratomen vormen zullen uiteindelijk door de gravitatie bijeenkomen om zo een superkluwen te vormen van sliertmateriaal.
er ontstaat de situatie 'supernova'.
Omdat bij een supernova meerdere tijden bijeenkomen op de grens van zwart-gat/supernova explosie gelden volgens mij daar de situatie dat de energieexplosie van een supernova uit het zwartegat komt.

Men moet dit als volgt voorstellen:
een zwartgat is een energie-input en een supernova die een zwartgat vormt is dan energie-output.
(energie is niet helemaal het correcte woord, misschien zou de term 'het vermogen om informatie te verrichten' beter zijn)

De input van de energie over meedere tijden naar het zwartegat toe wordt door de supernova's verdeelt over meerdere tijden uitgestraalt.
Het zwartegat is dan een grens waar de cramer transacties actioneren met de supernova.

De transactie-som is voor alle tijden en alle ruimte 0.
Het ene bekomt men als iets anders verandert.
Als er gravitatie ontstaat moet er iets anders veranderen etc.
In getallen:
100 200 300 400 500
vormt
101 199 300 400 500
vormt
101 198 301 400 500
vormt
100 199 300 401 500
vormt
100 199 300 400 501
vormt
99 200 300 400 501
De sommen blijven opgeteld 1500 alleen hebben we informatie aangebracht door verschillen toe te kennen.
Het aanbrengen van de verschillen is datgene wat we in de natuur de BRON van ALLES kunnen noemen.
We hebben twee zaken nodig:
informatiedragers
en de BRON die verschillen aanbrengt, het tot leven wekt.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures