Verschil lastschakelaar en lastscheider

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

Verschil lastschakelaar en lastscheider

Beste mensen,

Ik heb hier al verschillende teksten over geraadpleegt, maar het verschil tussen deze twee wordt mij maar niet duidelijk. Is er iemand die weet waar de verschillen juist liggen. en wanneer gebruik je een lastscheider, en wanneer een lastschakelaar :shock:

Dank je wel voor u kostbare tijd

MVG

Peter

Re: Verschil lastschakelaar en lastscheider

Een lastschakelaar is een schakelaar waarmee je de volledige belasting d.w.z. alle op de kast of groep aangesloten in werking zijnde apparaten, verlichting etc. kan afschakelen. Doordat je de belasting afschakeld trek je een vlamboog. Daarvoor is deze schakelaar ook ontworpen. Je hebt echter niet de zekerheid dat één van de contacten vastgebrand is en toch over één van de fasen spanning voert. In dit geval moet je ná het schakelen meten aan de afgaande kant van de lastschakelaar. Je kan ook een lastscheider toepassen. Bij dit type schakelaar schakel je alle fasen en de nul (afhankelijk van het toegepaste stelsel). Hierbij ben je verzekerd dat er géén spanning meer aanwezig is boven de schakelaar. Is het contact of zijn de contacten toch vastgebrand dan is er een mechanisme dat er voor zorgt dat de uitschakelknop terug veert in de ingeschakelde toestand en/ of er is een standaanduiding waardoor je op een duidelike wijze kan waarnemen dat één van de contacten niet meeschakeld. Bij deze situatie moet je een installatieverantwoordelijke raadplegen en maatregelen nemen via borden of anderzins zodat een niet bevoegd persoon onbevoegde handelingen gaat verrichten.

Deze laatste lastscheider is trouwens verplicht voor elke verdeelkast en eindgroep. Zie hiervoor de NPR(Nedrlandse praktijkrichtlijn) 5310 blad 37.

De meest zekere toepassing is het toepassen van een zekeringlastscheider. Hierbij heb je het voordeel van een last scheider maar bovendien het voordeel dat dit type schakelaar tevens de zekeringen afschakeld. het levert bovendien ook nog een plaatsruimte en installatievoordelen in tijd op.

vr.gr.

R.Beglinger

installatieverantwoordelijke gemeente Almelo

Berichten: 1

Re: Verschil lastschakelaar en lastscheider

Beste Beglinger,
 
Als eerst wil ik bedanken van je informatie over Lastschakelaar en lastscheider. Dit is echt heel duidelijk verteld en goud waart!.
 
Momenteel tot aan de zomer ben ik bezig met mijn afstudeertraject richting Middenspanning. Wil graag weten wat precies in een Onderstation plaatsvindt. ik weet wel wat een regelstation en schakelstation zijn.
 
Alvorens bedankt!.
 
Groet,Akar

Reageer