Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Hoe kan ik de draagkracht van helium berekenen?

• Log in om te kunnen reageren

Muze_Lucky

Muze_Lucky

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 16:34

Halla...

Ik zou graag weten hoe ik kan berekenen hoeveel m≥ helium ik nodig heb om bv. een massa van 1000kg in de lucht te krijgen.
Hoeveel bar moet er dan in die ballon, enz...

Ik weet dat dit nogal een moeilijke vraag is. Maar ik hoop daar een antwoord op te krijgen.

Groetjes Muze

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 17:44

Halla...

Ik zou graag weten hoe ik kan berekenen hoeveel m≥ helium ik nodig heb om bv. een massa van 1000kg in de lucht te krijgen.
Hoeveel bar moet er dan in die ballon, enz...

Ik weet dat dit nogal een moeilijke vraag is. Maar ik hoop daar een antwoord op te krijgen.

Groetjes Muze

Zo moeilijk is die vraag niet. De druk in de ballon is in het algemeen gelijk aan de druk buiten de ballon. Een mol Helium weegt 4 gram, een mol lucht 28,8 gram. Beide nemen onder standaardomstandigheden 22,4 L in zodat je per 22,4 L 28,8-4=24,4 gram kunt dragen, grofweg dus 1 kg/ m3. Omdat het resultaat afhankelijk is van luchtdruk en temperatuur moet je dat er voor nauwkeuriger berekening bij betrekken.

Sir Ravel

Sir Ravel

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 18:14

oi

ik ben bezig met een leuk projectje en ik wil weten hoeveel m≤ heliumgas (tot op de 0.1m≤ je nu nodig hebt voor 100Kg op te heffen. Op een hoogte van een 80m boven de zeespiegel en een temp van 18įC

Geg; Dichtheid helium : 0,1785 Kg/m≤
Massa 100Kg
hoogte 80m
Temp 18įC
Dichtheid lucht : 1,293 kg/m≥

Opl: luchtdruk op 80m :
p = h * ρ * g (p is de druk in N / m2 (= Pa) h is de hoogte van de lucht in m ρ is de dichtheid van de vloeistof of lucht in kg / m3 g is de valversnelling, deze is in de buurt van de aarde 9,81 N)
p = 80m * 1,293 kg/m≥ * 9.81
p = 1014,7464

zn nu zit ik vast
:shock: :?:

help ;)

Grtz

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2005 - 18:18

hopelijk bedoel je geen m2 maar m3
"Meep meep meep." Beaker

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2005 - 18:48

F = m g = (plucht - phelium) V g

=> V = m / (plucht - phelium)

plucht moet echter wel de dichtheid zijn van lucht bij 18 graden op 80 meter hoogte. Zelfde geldt voor helium.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 22:54

Op de site
http://wetenschapsfo...0353&highlight=
die over ongeveer het zelfde onderwerp gaat , heb ik( Za 9jul 11u29) enkele randverschijnselen beschreven die de korrekte uitleg van Bart nog beinvloeden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures