Springen naar inhoud

[Mechanica] kinematica

• Log in om te kunnen reageren

mathieu_vd

mathieu_vd

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 20:21

Hallo,

Ik had enkele problemen bij de volgende 2 oef'n. Ik zie niet hoe je bij bvb de derde oef voor vx -3888 m/s uitkomt.

Ik dacht namelijk dat het als volgt was bij 3:

LaTeX

en dan voor vx dacht ik dan dat het met de cos van 30° moest maar blijkbaar niet?

En bij Oef 4 snap ik het zeker niet hoe je aan die antwoorden komt.

http://img290.images...age=mechsw3.jpg

Alvast bedankt!!!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 21:47

Wat jij doet is de resulterende snelheid, en dat klopt, de componenten van de snelheid zijn echter:
LaTeX
LaTeX

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 00:06

a) dit is duidelijk huiswerk: lees de regels.

b) zodra een moderator dit verplaatst heeft helpen we verder. Tot die tijd: check je goniometrie, want je zit best op de goede weg. :)
Misschien eens een schetsje maken waar je de snelheidsvectoren intekent met de aangrijpingspunten op de satelliet zelf?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mathieu_vd

mathieu_vd

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 07:12

Wat jij doet is de resulterende snelheid, en dat klopt, de componenten van de snelheid zijn echter:
LaTeX

LaTeX

bedankt, maar ik zie niet goed in waarom je bij die vx een sin gebruikt??

Ik zou eerder de nijging hebben een cos te gebruiken?

Moet ik het anders bekijken omdat het cirkelvormig is ofzo?

En wat is de formule voor de versnelling? ax= r.w² ?

Bedankt voor je hulp Rov

Ps, dit is geen huiswerk hoor

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 08:50

Ps, dit is geen huiswerk hoor

Dan is het toch wel een van de meest op huiswerk lijkende sommetjes die ik hier ooit voorbij heb zien komen. :)
Hoe dan ook, dit is typisch een kwestie waar we op korte tijd wel uit zijn, en die niet direct langduriger diepgaande klassiek-natuurkundige discussies zal losmaken.

Ik zou eerder de neiging hebben een cos te gebruiken?

als je twijfelt, schets het. (Sowieso altijd doen eigenlijk. Beelden helpen!)
Geplaatste afbeelding

Zwart is de werkelijke snelheidsvector, loodrecht op de raaklijn. Rood is de x-component hiervan, blauw de y-component.
Uitvergroot en gelijke hoeken aangegeven:

Geplaatste afbeelding

Je zult de x-component moeten afleiden uit de werkelijke vector. Die werkelijke, (hier zwarte) snelheidvector zal dus in je vergelijking moeten voorkomen. Je zult dus moeten kijken naar de driehoek zwart-rood-grijs.
In de driehoek zwart-rood-grijs is de rode vector de Overstaande Rechthoekszijde van een hoek van 30°.
sinus(30) = overstaande rechthoekszijde gedeeld door schuine zijde.

QED :?:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 11:07

In een eenparige cirkelbeweging zijn snelheid en versnelling gegeven door:
LaTeX
en
LaTeX

Dit volgt allemaal netjes uit het afleiden van het oorspronkelijke stelsel:
LaTeX met LaTeX
Bovenstaande is duidelijk af te lezen van een cirkel met de "defenitie" van de sinus en cosinus.

Zwart is de werkelijke snelheidsvector, loodrecht op de raaklijn. Rood is de x-component hiervan, blauw de y-component.

De snelheidsvector heeft juist dezelfde richting als de raaklijn, de versnelling staat loodrecht op de raaklijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 15:15

De snelheidsvector heeft juist dezelfde richting als de raaklijn, de versnelling staat loodrecht op de raaklijn.

Jippie. :) Ik bedoelde het wel goed, zoals uit de tekening wel bleek denk ik, maar schreef het helemaal verkeerd. Ik had willen schrijven langs de raaklijn, loodrecht op de straal.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 16:08

Dat dacht ik al, zo'n fout uit een JvdV post is meestal een schrijffout, geen denkfout :wink:.

mathieu_vd

mathieu_vd

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 16:52

Bedankt !! nu snap ik het al bijna.

Oef 3 is mij nu gelukt.

Maar bij 4 zit ik nu weer in de problemen:

voor opgave a)

LaTeX
LaTeX

Merkwaardig genoeg kom ik 2 keer net de helft uit van wat ik zou moeten uitkomen? Waarom zou ik mijn uitkomst moeten verdubbelen??

Reeds bedankt voor de vorige hulp jongens!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 17:07

wéér de situatie eerst goed schetsen........

Je maakt dezelfde principiële fout als in oefening 3. :)

mathieu_vd

mathieu_vd

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 20:24

Nouja ik zie dit echt niet in gewoon hoor..

Hier is mijn schets, maar dit zal niet kloppen zeker??

Geplaatste afbeelding

Bedankt voor de hulp alvast!!!!

[/url]

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 21:14

Maar bij 4 zit ik nu weer in de problemen:

voor opgave a)

LaTeX

LaTeX

Merkwaardig genoeg kom ik 2 keer net de helft uit van wat ik zou moeten uitkomen? Waarom zou ik mijn uitkomst moeten verdubbelen??

wat je "vergeet" is

1) je schetsje af te maken met je snelheidscomponenten vx en vy, en die even in een apart driehoekje te zetten

2) daardoor zie je ook niet waar je (met VWO-2 meetkunde, dus dat kan jij vast ook) welke hoeken moet toepassen

3) en tenslotte pas je soscastoa verkeerd toe, maar dat kan ook aan het gebrek aan volledige schets liggen.

Geplaatste afbeelding

cos(30) = vx / v
sin(30) = vy / v

vx= cos(30°) x v
vy=sin(30°) x v

vul voor v in : r·ω , en vergelijk met je eigen redenering hierboven.

4) en kijk nou nog eens goed naar de richtingen van vx en vy. Dat zie je vlot genoeg zo: in de richting van de vectoren worden zowel x als y kleiner, dus zowel vx en vy móeten negatief zijn. In formule komt dat ook goed door v als vector te beschouwen, die twee negatieve componenten heeft.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><

sin(30) of cos(60) maakt natuurlijk niks uit bedenk ik me nou. Blijft alleen dat ene mintekentje over.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 23:36

Ik zie het al: schets is verkeerd:

Geplaatste afbeelding

die r·ωheeft niet alles te maken met de snelheid in de richting van de eerste schets, omdat die ω niks te maken heeft met de baan die het kogeltje beschrijft. Het gaat niet om dezelfde cirkels. Het kogeltje wil eigenlijk naar boven, met snelheid v (rood), maar wrodt door die cirkelvormige draad in een andere richting gedwongen. OM nu de stok te kunnen blijven volgen moet die richting volgens de blauwe vector verlopen, en dat betekent dat die blauwe snelheid véél groter moet zijn dan die rode. Bij deze hoeken (60°) exact het dubbele qua grootte: maak de schets maar af: groene lijn is de loodlijn op rood.

Volgende keer plaatjes niet meer achter een link stoppen. Nou valt beter op hoe de opgave ook al weer was...... :)

mathieu_vd

mathieu_vd

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 12:20

bedankt voor jouw antwoorden, maar ik kan je laatste schets niet zien, kan je deze nog eventjes posten??

thanx

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 13:05

bedankt voor jouw antwoorden, maar ik kan je laatste schets niet zien, kan je deze nog eventjes posten??

thanx

Ik zie ze wel, dat betekent dat jij ze ook moet zien. Soms ligt de server van Imageshack er even uit, of wordt er niet onmiddellijk weergegeven. (rood kruisje) Dan helpt vaak rechtsklikken en kiezen voor "afbeelding weergeven". Als dat niet gelijk lukt, is drie keer achter elkaar soms nog wel eens een oplossing.

Als het na een paar uur nog niet lukt, stuur me dan maar een PB met je emailadres. Dan stuur ik je het jpg-tje per elektropost.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures