Levensduur Fietsverlichting Vergroten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Levensduur Fietsverlichting Vergroten

Ik heb op m'n mountainbike 2 van die losse fietsverlichting die je zo op je fiets kan klikken. Deze voor- en achterverlichting bestaat elk uit 3 kleine lampjes (deze lampjes lijken wel op een soort grote LEDs) en deze hebben 4 standen (uit, alle drie continu branden, alle drie tegelijkertijd knipperen, en alle drie afwisselend knipperen (zoals K.I.T.T. in Night Rider).

Voor de vereenvoudiging ga ik voor mijn vraag uit van 2 standen (alle drie continu branden en alle drie tegelijkertijd knipperen).

Mijn vraag is nu: Stel je bekijkt 1 zo'n LED-achtig lampje; bij welke van de 2 genoemde standen is de levensduur van zo'n lampje het langst? Is dat continu branden of is dat knipperen? Of maakt dat niet uit? En waarom...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Levensduur Fietsverlichting Vergroten

Normaal zou ik zeggen dat als je ze laat knipperen ze minder lang meegaan, maar ik kan dit enkel staven omdat mijn ouders vroeger altijd zeiden dat ik niet met mijn licht mocht knipperen omdat ze dan sneller kapot gaan. Maar misschien zijn fietslichten daar wel om gemaakt?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Levensduur Fietsverlichting Vergroten

Bij dit type fietsverlichting gaat het om leds, en die hebben het "eeuwige" leven.

Ik zet "eeuwig" even tussen aanhalingstekens omdat dat wel erg lang is, maar bij normaal gebruik zul je zelden meemaken dat een led stuk gaat.

Continu branden of knipperen heeft daar weinig mee te maken.

Ook bij gewone gloeilampen heeft knipperen weinig invloed op de levensduur. Ik heb enige jaren onderhoud gedaan aan verkeersregelinstallaties en toen heb ik ook een tijdje statistieken bijgehouden van de defecte lampen. De lampen die het snelst stukgaan zijn de rode, die maken de meeste branduren.

De gele, die de hele nacht staan te knipperen, gingen juist veel minder snel stuk dan je zou verwachten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Levensduur Fietsverlichting Vergroten

"slijten" van gloeilampen is een kwestie van verdampen van wolfraam (waarvan het gloeidraadje is gemaakt), waardoor het gloeidraadje steeds dunner wordt en uiteindelijk bij het geringste schokje doorbrandt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: Levensduur Fietsverlichting Vergroten

Van hele zware (halogeen)gloeilampen weet ik dat deze langer meegaan als ze langzaam worden opgestart. Zet je er in een keer spanning op dan trekt de koude lamp veel meer stroom. Bij knipperlichten is de uitduur dan ook zo kort dat de gloeidraad nog warm is. Dat verklaart misschien waarom ze toch lang meegaan.

Bij de oude fietslampjes (de gloeilampjes dus) had ik steeds het probleem dat wanneer een van de 2 het niet deed ging de ander binnen zeer korte tijd doorbrandde. Waarschijnlijk leverde mijn dynamo dan te veel spanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Levensduur Fietsverlichting Vergroten

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer