Springen naar inhoud

luider beter?

• Log in om te kunnen reageren

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 20:02

is het waar dat als je muziek luid zet (boven de 90 decibel of zo) dat ze dan beter klink of dat je je er beter bij voelt?
zo ja, hoe komt dat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 20:04

ik denk dat jeje er dan alleen maar beter bij zou kunnen voelen, de meeste versterkers hebben hoe harder je ze zet meer vervorming

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2004 - 00:55

Het gehoor is bij hard geluid verminderd kritisch. Daarom lijkt de kwaliteit beter dan het is. Na een tijdje treedt gewenning op en neem je de fouten wel waar. Dan ga je je eraan storen.
Ik spreek mede uit eigen ervaring.

Hard afspelen is een bekende truc van handelaars in audio-apparatuur om klanten (selectief!) te imponeren.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2004 - 15:49

maar ik had ooit eens iets gehoord van als de muziek luid staat dat er dan iets in je hersens word gestimuleerd waardoor het beter gaat klinken of aanvoelen.

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2004 - 16:51

ja maar theoretisch is het gewoon niet beter, nummers als Eye of the tiger hebben meer kracht als ze hard staan, vind ik dan en dat geld voor iedereen persoonlijk

-marcus garvey-

-marcus garvey-

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2005 - 14:34

volgens mij doel je op loudness-effect.
wanneer je een tijdje naar hoge volumes luistert treed je gehoor frequentierechter wordt: eigelijk zakt de extra gevoeligheid voor het stem gebied weg...(de loudnessknop op een versterker bootst dit met eq na)
daarnaast 'voelen'de frequenties die niet in je oor passenbeter aan : zoals bijvoorbeeld 50 herz

D-Frost

D-Frost

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2005 - 14:40

Ik ben het wel eens met de eerder genoemde stelling dat het door het verminderd kritisch worden komt dat harder geluid beter klinkt. (hoewel ik hard geluid altijd een vreemde uitdrukking blijf vinden.. een ei wordt namelijk hard als je 'm kookt, en muziek wordt luider :shock: )

Doordat je minder geluid tot je neemt doordat bepaalde frequenties zich aan je opdringen (vooral lage tonen) die heerlijk overdonderend overkomen op de meeste mensen, lijkt het beter te klinken. Bovendien kun je muziek soms voelen als je het hard genoeg zet, wat voor een extra dimensie in de beleving zorgt.

Natuurlijk moet er ook onderscheid gemaakt worden tussen luide muziek en hele luide muziek, want als het te luid wordt dan hoor je echt alleen de ondertonen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures