[elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

[elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Hallo,

Ik wil zelf wat experimenten gaan doen met hoogfrequente elektromagnetische straling.. Welke aparaten kan ik hier voor gebruiken? Ik wil zo veel mogelijk soorten apparaten zodat ik zoveel mogelijk soorten proeven kan doen..

Weet iemand hier iets voor? Ik weet bijvoorbeeld over de hoogfrequente veldsterkte meter, maar zijn er nog meer apparaten?

Groet,

Robin

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

welke frequentie ben je in geinteresseerd, wat is hoog?

Megahertz?

Gigahertz?

Terahertz?

...

Berichten: 4

Re: [elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Ongeveer van 50 kHZ tot 300 GHZ

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Wat is het medium, coax? lucht?

Berichten: 4

Re: [elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Lucht is het medium.. maar ik wil ook kijken naar de dracht vanb de straling van lucht door ander materiaal..

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Met een antenne en wat elektronica moet dat geen probleem zijn, je kunt bijvoorbeeld een zend-antenne maken aangesloten aan een functiegenerator, en een ontvang antenne waaraan je een circuitje hangt. Zo kun je bijvoorbeeld een fft convertor er aan hangen, of gewoon de frequentie te moduleren naar iets wat veel lager is, dat kan je dan weer inlezen met een oscilloscope, of als je het maar genoeg verlaagt door een speaker.

Berichten: 4

Re: [elektromagnetisme]Meten van elektromagnetische straling

Maar zijn er niet gewoon aparaatjes die je zo kunt kopen? zodat ik gemakkelijk de straling in hertz kan meten? Of is hetgeen wat jij zegt de beste manier om het te meten?

bedankt

Reageer