Springen naar inhoud

[Elektriciteit] Kortsluiting bepalen

• Log in om te kunnen reageren

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 15:14

Hier ben ik weer eens :?:

Tussen de koperen aders van een ondergrondse telefoonleiding met een lengte van 150m en een aderdiameter van 0,6mm is er ergens een kortsluiting opgetreden. Om de plaats van de kortsluiting te bepalen worden er nauwkeurige weerstandsmetingen uitgevoerd op beide uiteinden van de kabel. Men meet aan het uiteinde van de kabel een weerstand van R1= 10,85 Ω, en aan het andere uiteinde R2 = 13,02 Ω, en dat bij 20įC. Waar is de fout gelegen en wat is de overgangsweerstand van de kortsluiting?

Nu kan ik me niets voorstellen bij deze situatie. Hoe kan je nu een kortsluiting hebben op een kabel? :)

Mja ik ben dan toch eens beginnen rekenen:

Ik dacht laat ik eens bepalen wat de normale weerstand van die draad is met

LaTeX

Dit uitgerekend kwam ik op 9.14 Ω

Dus aan de ene kant van de kabel heb je 1,71 Ω meer dan normaal, en aan de andere kant 3,88 Ω meer dan normaal.

Nu weet ik dat de verhouding van deze weerstanden 0,44/0,56 is. Als ik dit dan toepas op de lengte dan krijg ik een stuk van 66,08m en een stuk van 83,92m.

Nu de hamvraag: Is dit de juiste manier van werken? En kan iemand dit vraagstuk visualiseren zodat ik weet wat ik er mij moet bij voorstellen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 23:04

De overgangsweerstand kun je je voorstellen als een weerstand die verbinding maakt tussen de twee aders.
De totale weerstand van de kabel is in mijn berekening 18,75 ohm, dat is het dubbele van wat jij berekent. De kabel is wel 150m lang, maar voor de weerstand moet je de dubbele lengte nemen (2 aders)

Noem de kabelweerstand vanaf het linker eind tot de foutplaat Rl, de kabelweerstand vanaf het rechter eind tot de foutplaats Rr.
Rl + Rr = 18,75 ohm
De foutweerstand (overgangsweerstand) noemen we Rf.

Als je vanaf links meet, dan meet je dus Rl + Rf = 10,85
Als je vanaf rechts meet, dan is het Rr + Rf = 13,02

Dus Rl + Rr + 2Rf = 23,87
Rl + Rr = 18,75, dus Rf = 2,56 ohm

dus Rl = 8,29 ohm
en Rr = 10,46 ohm
En met die verhouding kun je de foutplaats berekenen.
Ik kom op 66,32m vanaf links.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 23:22

Geplaatste afbeelding
en dit is de visualisatie waarom werd verzocht

NB: in het echt niet de twee ohmmeters gelijktijdig aansluiten!!!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 16:24

Ok ik begrijp het :) Thx :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures