Springen naar inhoud

[vloeistofdynamica]Schoorsteeneffect


  • Log in om te kunnen reageren

#1

B100

    B100


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 11:13

Kan iemand uitleggen hoe het schoorsteeneffect werkt, en hoe je dat kunt berekenen?
Is het zo dat een korte brede schoorsteen het zelfde resultaat geeft als een lange smalle schoorsteen?
Wat is de mimimale lengte om het schoorsteeneffect te krijgen? Of is 10 cm in theorie al genoeg?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 17:06

de diameter van de schoorsteen moet per ratio gezien worden van de brandhaard, en van de luchtinvoer grote. Dus een grote kachel of kleine kachel maakt veel uit.

Warme lucht gaat naar boven, het wordt naar boven afgeleid waardoor een onderdruk ontstaat en frisse lucht (met zuurstof) wordt de brandhaard ingezogen.
De schoorsteen moet lang genoeg zijn om niet de frisse lucht te verdrukken.

Een normaal vuurtje brand niet zo hard omdat er om heen lucht ontstaat met minder zuurstof. De schoorsteen is er om de zuurstofloze lucht af te voeren en frisse lucht aan te voeren.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 22:03

algemene gaswet: pV/T = constant.

De druk onderaan de schoorsteen en bovenaan de schoorsteen is nauwelijks verschillend. Als je dus in je schoorsteen een heoveelheid lucht opwarmt, is het belangrijkste effect dat het volume van die hoeveelheid lucht toeneemt.

Dat betekent dat de dichtheid van de warme lucht IN de schoorsteen kleiner is dan de dichtheid van de (koudere buiten-)lucht NAAST de schoorsteen. Dou nou eens net of die buitenlucht k in een schoorsteen zit:

twee schoorsteentjes naast elkaar, n met lucht van 300 K, n met lucht van 600 K.

pV/T is constant, ==> de dichtheid van de lucht in de warme schoorsteen is slechts de helft van die in de koude schoorsteen (want die zal uitzetten tot 600/300 = 2 x het volume)

dichtheid koude lucht: 1,2 g/L
dichtheid warme lucht: 0,6 g/L

doorsnee-oppervlak schoorsteen biivoorbeeld 0,1 m lengte 10 m, inhoud dus 1 m

in warme schoorsteen 0,6 kg lucht, in koude schoorsteen 1,2 kg lucht
zwaartekracht op luchtkolommen: 6 N respectievelijk 12 N

Geplaatste afbeelding

Eigenlijk moet je rekenen met DRUK, maar dat is kracht per oppervlakte, dus hoe groot je de koude schoorsteen ook maakt (zo groot als heel de buitenwereld bijvoorbeeld) de hete lucht in de schoorsteen drukt minder hard naar beneden dan de koude lucht buiten, en dus drukt de koude lucht de warme lucht omhoog. Resultaat: warme lucht stijgt op.

dat geldt net zo goed in een schoorsteen van 10 cm als van 10 m. Alleen is er dan minder verschil in volume, en dus minder verschil in druk, en dus minder "trek"

Verder, als het temperatuursverschil klein is, is het dichtheidsverschil k klein, en trekt je schoorsteen minder hard.

Proefje voor thuis (als er tenminste rokers in huis zijn): kijk eens goed naar de rook van een brandende sigaret, hoe die opstijgt. Neem dan een A4-tje, rol dat op tot een pijpje van een vinger dik. Houd de brandende sigaret vlak onder je "schoorsteen". Je ziet dat de rook de schoorsteen ingezogen wordt, en er bovenaan sneller uitkomt als de rook die rechtstreeks van een "vrije" sigaret kwam. Een schoorsteen van 3 A4-tjes boven elkaar trekt nog veel harder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

B100

    B100


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 09:57

Bedankt voor het antwoord!

#5

toni

    toni


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2008 - 13:18

Hoe kan ik de snelheid van de luchtverplaatsing in bovenstaand voorbeeld berekenen (m/s) ?
Maakt het voor de snelheid van de luchtverplaatsing iets uit als de temperatuur van de koude lucht in de rechterkolom lager is dan de buitentemperatuur ?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures