[Natuurkunde] Trillingen en slingeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 131

[Natuurkunde] Trillingen en slingeren

Ik snap echt helemaal niks van deze opgave, zouden jullie me kunnen helpen?

In 1851 liet Foucault in het Panthéon in Parijs een bol aan een touw van 64 m slingeren, om aan te tonen dat de aarde onder het slingervlak doordraait.

a Bereken de Trillingstijd

Nou ja, dat was niet zo moeilijk.

T = 2 pi :) 64/9,81 = 16, ... m


T = 24/ sin alfa (uur)

alfa is de geografische breedte; alfa(parijs) = 49 graden

b Hoeveel graden was het slingervlak na tien complete slingeringen gedraaid?

Hier snap ik dus helemaal niks van. Wat bedoelen ze met het slingervlak? Ik kan niet echt een voorstelilling maken van wat ze hier bedoelen?

Berichten: 200

Re: [Natuurkunde] Trillingen en slingeren

Werk jij ook heel toevallig met het boek scoop van natuurkunde? :) die opgave heb ik namelijk zelf ook gemaakt.

Wat je hier van moet begrijpen, althans zo zei me leraar, is dat de de bol in zijn zelfde richting blijkt slingeren dus van links naar rechts. De aarde draait dan als het ware onder het slingervlak door. Met het volgende voorbeeld begrijp je het wel denk ik.

Stel dat de bol van west naar oost slingert, en je heb in het oosten ook een huis. Naarmate de aarde draait zal het huis in het oosten blijven liggen, maar de bol zwaait nu in feite niet meer richting het huis maar nu in naar het noorden, van het huis uitgaand. Hij behoudt dus zijn slingerichting.

Verbeter me als dit verhaal niet klopt wat k vertel, want 100% zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat het zo wel moest zitten :)

[/list]

Berichten: 624

Re: [Natuurkunde] Trillingen en slingeren

kasper90 schreef:Ik snap echt helemaal niks van deze opgave, zouden jullie me kunnen helpen?

In 1851 liet Foucault in het Panthéon in Parijs een bol aan een touw van 64 m slingeren, om aan te tonen dat de aarde onder het slingervlak doordraait.

a Bereken de Trillingstijd

Nou ja, dat was niet zo moeilijk.

T = 2 pi :) 64/9,81 = 16, ... m


T = 24/ sin alfa (uur)  

alfa is de geografische breedte; alfa(parijs) = 49 graden

b Hoeveel graden was het slingervlak na tien complete slingeringen gedraaid?

Hier snap ik dus helemaal niks van. Wat bedoelen ze met het slingervlak? Ik kan niet echt een voorstelilling maken van wat ze hier bedoelen?
Laat die slinger eens slingeren. Dat doet deze in een bepaald vlak. Je kunt je het ook voorstellen door een lijn te trekken tussen de 2 uiteinden van de slingerbeweging. Dit definieert het slingervlak; in dit 2 dimensionale vlak speelt de slingerbeweging zich af.

Nou zou je zeggen dat dat slingervlak niet verandert. Maar da's niet zo; het roteert. Tenminste, op aarde zeg je dat het slingervlak roteert. Buiten de ruimte zeg je dat het slingervlak eigenlijk niet roteert, maar het aardoppervlak er onder door gaat. Dus, als je een rondje van pionnetjes rond die slinger zet, dan zal de slinger na een gegeven tijd alle pionnetjes hebben omgegooid.

Nou kun je berekenen hoe lang die 10 slingeringen duren via je formule voor de periode. Je kunt ook uitrekenen hoe lang het duurt voor dat dat slingervlak 1 rondje heeft gemaakt. Stel, de slinger doet x seconden voor 1 slingerbeweging, en dus voor 10 slingerbewegingen 10*x seconden. Stel, het slingervlak draait 360 graden in y seconden. Dan draait het in 10*x seconden 360 * ( 10*x/y) graden. Dat kun je makkelijk uitrekenen, dacht ik.

Berichten: 131

Re: [Natuurkunde] Trillingen en slingeren

Okay, dank jullie wel. Ik snap hem nu.

Reageer