Springen naar inhoud

Vogel met 4 poten

• Log in om te kunnen reageren

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 20:29

Ik vind dit wel eens het bekijken waard:

http://bulapictures...._legs_bird.html

Je kan zien dat de achterpoten toch wel op een vrij normale manier aan de kip hangen zeg maar. Het lijken wel echte achterpoten... Dus kippen hadden hoogstwaarschijnlijk vroeger 4 poten (door evolutie dus nu 2 poten), zou het kunnen dat die data van 4 poten nog steeds in de genen van de kip zit en bij dit kuiken dus tot expressie is gekomen?

Of is m'n idee wat ver gezocht? :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 20:46

om meteen met die evolutietheorie op de proppen te komen lijkt me een beetje snel, er zijn zoveel freaks of nature van zoveel dieren. ik zie niet waarom dit een uitzondering zou zijn. die poten lijken me ook niks te doen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 21:25

Maar als je goed kijkt zie je op die achterpoten dus wel degelijk een soort dijbeen (of hoe ze het ook noemen bij kippen :)). Het zijn niet zomaar misvormde aanhangels...

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 22:01

Het is niet zo dat er een oerkip is met 4 poten en dat dit exemplaar door een mutatie ofzo weer op z'n oervader lijkt. De groep van gewervelden waar de kip toe behoort heet tetrapoden, jawel, vier poten, of extremiteiten. De mens heeft in dat kader twee benen en twee armen, een koe heeft 4 poten, een vogel twee poten en twee vleugels. De vleugels van een vogel zijn homoloog aan de armen van de mens en de voorpoten van een koe.
Dusss, wat is het dan?
Een stoornis in de embryonale ontwikkeling? Mutatie in hox-genen?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 22:22

Het lijken wel echte achterpoten...

Hier ben ik nog niet zo zeker van. Op de foto's lijken de 'achterpoten' verkeerd om te zitten. Verder heb ik gezien de foto's uberhaupt nog wel wat twijfels over hoe 'goed' de poten allemaal werken (ik vind zelf alleen de linker voorpoot er volledig correct ontwikkeld uitzien).

Dus kippen hadden hoogstwaarschijnlijk vroeger 4 poten

Als je met deze uitspraak bedoelt dat ze 4 poten + 2 vleugels hadden dan is dat nogal vergezocht. Het is als zeggen dat schapen vroeger hoogstwaarschijnlijk twee koppen hadden omdat je dit hebt gezien (ik kon het plaatje van een kat met 8 poten en 2 staarten niet zo snel vinden ;) ). Dit soort afwijkingen zijn redelijker toe te wijzen aan een foutje tijdens celdeling (er zijn zelfs parasieten die dit soort fouten bij kikkers genereren, zodat de kikker een grotere kans heeft om opgegeten te worden zodat de parasiet in een darmstelsel komt).

zou het kunnen dat die data van 4 poten nog steeds in de genen van de kip zit en bij dit kuiken dus tot expressie is gekomen?

Hoogst onwaarschijnlijk gezien de huidige stand van zaken.

Of is m'n idee wat ver gezocht?  :)

mijn inziens een beetje. :)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 22:28

Hier heb je juist de evolutie in optima forma in beeld: Een ongelukje in een celdeling of zo, en hup, je hebt een kip met vier poten. Slaagt dit ongelukje, (het beestje kan beter voedsel zoeken of zich beter verdedigen dan zijn tweepotige voorvaderen) en ziet het dus kans zich voort te planten, dan zullen we over een paar honderdduizend jaar misschien alleen nog kippen met 4 poten kennen. Geeft de toevalstreffer geen voordeel, dan draait de wereld verder zonder vierpotige kippen.

Een kans van 1 op zoveel miljard, maar hoeveel kuikens worden er jaarlijks niet geboren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dr. Kristof M.

Dr. Kristof M.

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 01:04

Ik denk niet dat dit 'de kip van de toekomst' is. Eerder een afwijking in de Hox-genen lijkt mij...
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:
Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 08:58

Ik denk niet dat dit 'de kip van de toekomst' is. Eerder een afwijking in de Hox-genen lijkt mij...

Iik denk ook niet dat dt de kip van de toekomst is, maar zo komen de kippen van de toekomst wl in de wereld volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 11:37

Iik denk ook niet dat dt de kip van de toekomst is, maar zo komen de kippen van de toekomst wl in de wereld volgens mij.

inderdaad jan, ik ben het volledig met u eens

indien deze afwijking aan de kip een significant voordeel zou opleveren mbt tot zijn overlevingskansen + overlevingskansen van de ganse soort, dan blijft deze 'fout' in het erfelijk materiaal zitten van het nageslacht en in de loop der evolutie zullen misschien al de kippen die deze eigenschap niet hebben uitsterven (door bv natuurlijke vijanden), waardoor enkel kippen met 4 poten overblijven

wat ik mij dan afvraag: wat bepaalt er of de nakomelingen dit kenmerk ook zullen vertonen dan? Of het dominant is of niet?

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 12:33

@ Cycloon: er zijn ook genoeg slangen en andere beesten met volledig ontwikkelde 2de koppen (zoals die schildpad met 2 volledige koppen en 1 kleine, de 2 volledige konden niet beslissen welke kant ze opgingen :))
wat Jan zei klopt, maar uiteraard kunnen die foutjes vl kleiner zijn en die komen vaker voor. kijk maar eens dat 2% in het verschil tussen de chimpansee en wij hebben veroorzaakt. alleen zijn die 4 poten een genetische verandering of een fout in de celdeling, als het het 1ste is dan is het evolutie. zo niet dan is het geen evolutie, want dan krijgen de nakomelinen zoiezo geen 4 poten.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2006 - 16:34

Ja idd, een kip heeft al 4 ledematen (2 vleugels en 2 poten). Stom van me :)

Bartsel

Bartsel

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2006 - 10:13

In het milieu van de pluimvee-teelt heeft deze kip wat mij betreft een evolutionair voordeel. Ik vind de boutjes namelijk het lekkerst. Helemaal ideaal zou een kip met vier filets zijn. Maar goed, je kunt niet alles hebben.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2006 - 13:44

wat ik mij dan afvraag: wat bepaalt er of de nakomelingen dit kenmerk ook zullen vertonen dan?  Of het dominant is of niet?

Ten eerste is het de vraag of de afwijking uberhaupt overerfbaar is. Als het gevolg is van een defect tijdens embryonale ontwikkeling lijkt me dat al onwaarschijnlijk.

Die pootjes zien er trouwens flink gemangeld uit, denk niet dat het een voordeel is, in de natuur of in de voedselindustrie - tenzij mini drumsticks populair worden :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures