[magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

[magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

Als je (bijvoorbeeld hier) leest waarom een magneet boven een supergeleider kan blijven zweven, staat er dat dat komt doordat de magnetische flux 'vastzit' in fouten in de supergeleider.

Nou lijkt mij, dat als je een magnetische flux door een materiaal hebt en dan het materiaal supergeleidend maakt, dat dan een heel andere reden voor het zweven optreedt. Als door de zwaartekracht de magneet naar beneden wordt getrokken wordt de magnetische flux door de supergeleider groter en treedt er magnetische inductie op. die de vergroting ongedaan maakt (wet van Lenz). Doordat een supergeleider geen weerstand heeft zal de elektronenstroom van deze geinduceerde stroom blijven bestaan en heb je dus een magneet. De 2 magneten stoten elkaar af, maar de ene kan niet van de andere afvallen, omdat de flux dan anders wordt en de supergeleider dat weer zal tegenwerken.

Je leest ook dat het magnetisch veld de supergeleider niet kan penetreren. Ook dit is te verklaren met inductie. Door de inductie zal de som van de magnetische velden in de supergeleider altijd hetzelfde blijven als het moment waarop hij supergeleider werd.

Klopt mijn beredenering, of zit er ergens een fout? Waarom wordt het op die site dan zo vaag opgeschreven?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

Je leest ook dat het magnetisch veld de supergeleider niet kan penetreren. Ook dit is te verklaren met inductie. Door de inductie zal de som van de magnetische velden in de supergeleider altijd hetzelfde blijven als het moment waarop hij supergeleider werd.
Volges mij is de som van een magneet altijd nul, het heeft een plus kant en een min kant.

De enigste verklaring die ik ken is dat in de supergeleider geen magnetisch veld kan ontstaan, omdat er geen weerstand is, er dus geen potentiaal over kan staan en er dus geen stroom loopt, waardoor er geen magnetisch veld geinduceert kan worden. Jij zegt dat het dezelfde eigenschappen heeft als een magneet, dit is echter niet het geval, twee magneten stoten elkaar af, een supergeleider blijft op zijn plaats.

Je kunt twee magneten bijna niet boven elkaar laten zweven, voor een supergeleider hoef je vrijwel geen moeite te doen, omdat er een kracht nodig is om het magnetisch veld om de supergeleider te veranderen, blijft het liever op zijn plaats.

Berichten: 41

Re: [magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

Volges mij is de som van een magneet altijd nul, het heeft een plus kant en een min kant.
Ik had het in principe over het veld in de magneet (of de supergeleider) zelf.. die lijkt me geen nul, aangezien er gewoon flux doorheen loopt.
De enigste verklaring die ik ken is dat in de supergeleider geen magnetisch veld kan ontstaan, omdat er geen weerstand is, er dus geen potentiaal over kan staan en er dus geen stroom loopt, waardoor er geen magnetisch veld geinduceert kan worden.
hmmm... als ik een spoel maak van een supergeleider en ik laat er stroom door lopen zullen er toch echt wel elektronen bewegen door die spoel. Ik verwacht dan ook een magneetveld te kunnen zien.. Nou heb ik niet zo 1 2 3 een supergeleidende spoel bij de hand..
DePurpereWolf schreef:Jij zegt dat het dezelfde eigenschappen heeft als een magneet, dit is echter niet het geval, twee magneten stoten elkaar af, een supergeleider blijft op zijn plaats.

Je kunt twee magneten bijna niet boven elkaar laten zweven, voor een supergeleider hoef je vrijwel geen moeite te doen, omdat er een kracht nodig is om het magnetisch veld om de supergeleider te veranderen, blijft het liever op zijn plaats.
Ik bedoelde dat de supergeleider de eigenschappen van een magneet heeft in de zin van dat er een magneetveld doorheen loopt dat niet verdwijnt (zoals het wel verdwijnt bij magnetische inductie als je geen gelijkstroom hebt)

Waar de supergeleider verschilt is dat het actief fluxveranderingen tegengaat. Wanneer de magneet eraf 'probeert' te vallen zal de supergeleider dit door gelijke inductiekrachten tegengaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 380

Re: [magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

De supergeleider wordt ook genruikt bij de zweeftrein,dan induceerd deze via een noord een noord pool in een 8 vomige lus gewikkelde spoel,terwijl de noordpool vd 8 vormige spoel een stroom induceert en daarmee een zuidpool opwekt in de andere lus vd winding die dus een 8 vom heeft.

Als een super geleider dan zo een sterke fixatie geeft waarom staat de noord pool dan toe dat er een zuidpool kan ontstaan?
Stop de overbevolking

Berichten: 336

Re: [magnetisme] Magnetische inductie in een supergeleider

Ik neem aan dat het duidelijk in bart zijn links staat, maar ik zal het nog even duidelijk zeggen.

Het experiment:

De temperatuur is hoger dan de supergeleidende temperatuur van materiaal A.

Een stukje materiaal A ligt in een magnetisch veld(bv. boven een magneetje).

De temperatuur wordt nu verlaagt tot onder de supergeleidende temperatuur van materiaal A. A is nu supergeleidend. A gaat zweven.

Conclusies.

Een weerstand van 0 ohm verklaart het zweven niet. Immers de flux door A was al groter dan nul, en zou door de weerstand van nul niet veranderen. De stroom verandert namelijk alleen als functie van dB/dt, maar het ligt al de hele tijd op hetzelfde magneetje, dus de flux verandert niet en de stroom dus ook niet.

Kortom het meisner-effect kan niet alleen worden verklaart door het afnemen van de weerstand naar nul ohm.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer