Muggen :s

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Muggen :s

Afbeelding

:)

Zzzzooooeeeeeemmmmmmmmmm!!!

:)

Ik heb deze week totaal zo'n 15 uur geslapen dankzij deze mooie schepsels.

Negen lijkjes verder en het gezoem houdt nog steeds aan.

Nu heb ik op internet een beetje informatie lopen zoeken over muggen, maar het valt me op dat de verschillende sites elkaar zo tegenspreken.
"De mug heeft geen last van citroengeur"
"De mug is eenvoudig weg te jagen m.b.v. citroengeur."
"Muggen komen op licht af."
"Muggen komen overigens niet op licht af".
Enfin, u begrijpt, ik weet het ook niet meer.

Dus wat is 'waar'?

En belangrijker nog hoe kan ik de muggen lokken en/of ze wegjagen/vangen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Muggen :s

Geurtjes, smeerseltjes etc enz. het helpt allemaal maar matig.

Een van de belangijkste signalen waar muggen op af komen is koolzuur en wat kenmerkende lichaamsgeuren van hun geprefereerde gastheren (douchen helpt nauwelijks overigens, je hoeft niet te "stinken" om die geursignalen te verspreiden). Maskeren van die geurstoffen met citronella, wierook e.d. helpt ook maar zeer matig.

En je kunt zo lastig ophouden met ademen..... :) ..

Eigenlijk is er maar één niet al te irritante remedie: de klamboe. Voor betrekkelijk weinig geld te koop (o.a. bij de Xenos meen ik)

Heeft één bijkomend voordeel: veilig vanachter de klamboe kun je ze nou eens terugpesten...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Muggen :s

De beste en eenvoudigste optie is nog altijd een hor of een klamboe. Citronella of DEET werkt maar voor een bepaalde tijd. Licht trekt allerlei insecten aan, ook muggen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 536

Re: Muggen :s

Ja een klamboe is misschien ook wel niet zo'n gek idee...

Maar daar komt een mug niet langs? Ze komen ook onder mijn deken op de een of andere manier :s.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Muggen :s

Een klamboe, zonder gaten en als je deze dichtlaat, dan is een mug onmogelijk in staat om door de klamboe te gaan.

tenzij ze een blauwe maillot en een rode cape aan hebben...
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 41

Re: Muggen :s

Wouter_Masselink schreef:Een klamboe, zonder gaten en als je deze dichtlaat, dan is een mug onmogelijk in staat om door de klamboe te gaan.

tenzij ze een blauwe maillot en een rode cape aan hebben...
Een klamboe zonder gaten? Da's zeker iets nieuws :)

Re: Muggen :s

Zet een citroenplant op je slaapkamer en ze blijven weg. Zelf uitgeprobeerd en het werkt. Een citroenplant is niet een plant waar citroenen aan hangen maar een plant die naar citroen ruikt. Bij elk tuincentrum te koop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Muggen :s

Bedoel je een citronella (een soort gras) of een zg citroengeranium? En ik heb mijn twijfels bij de werking ervan, maar goed. Dat kan van persoon tot persoon verschillen misschien. Bij mijn dochter hielpen ze geen van beide, net zo min als de geurtjes uit een flesje die je via zo'n verdampertje in het stopcontact steekt. Ikzelf heb zelden last van muggen. Mijn oudste zoon trouwens ook niet, de jongste weer wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Muggen :s

Bedoel je een citronella (een soort gras) of een zg citroengeranium? En ik heb mijn twijfels bij de werking ervan, maar goed. Dat kan van persoon tot persoon verschillen misschien. Bij mijn dochter hielpen ze geen van beide, net zo min als de geurtjes uit een flesje die je via zo'n verdampertje in het stopcontact steekt. Ikzelf heb zelden last van muggen. Mijn oudste zoon trouwens ook niet, de jongste weer wel.
Mogelijk is het een citronella. Het is weer een paar jaar geleden dus ik weet niet meer precies de naam. In het tuincentrum weet ze het vast wel.

Ik had op een gegeven moment elke avond last van die krengen. Vanaf de tweede dag dat ik die plant had was het probleem opgelost.

De plant moet de tijd krijgen om de geur in de kamer goed te verspreiden. Dus niet de kamerdeur open laten staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Muggen :s

Afbeelding Citroengeranium (pelargonium odoratissimum?) (klik voor vergroting)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 1.780

Re: Muggen :s

Beter je voeten wassen:

http://www.ent.wur.nl/NR/exeres/3ADCB4D9-0...RMODE=Published

Net de ignobel prijs voor gekregen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Re: Muggen :s

Johan2 schreef:Beter je voeten wassen:

http://www.ent.wur.nl/NR/exeres/3ADCB4D9-0...RMODE=Published

Net de ignobel prijs voor gekregen.
Uit zijn onderzoek blijkt ook dat de Europese mug het meest op de neus prikt.

Beter de neus snuiten? :)

Berichten: 41

Re: Muggen :s

Ik heb nu zo'n elektrisch piepding, dat een ultrasoon geluid uit zou moeten stoten (hoewel ik hem kan horen). Volgens mij werkt die wel redelijk... alleen niet de hele dag aan laten staan dan helpt het niet.

Daarnaast gewoon de standaard dingen zoals niet 's avonds dingen open hebben staan als je licht aan is, of een hor gebruiken. Verder denk ik dat het vooral van je lichaamsgeur afhankelijk is, en dat als je pech hebt er maar weinig tegen te doen is...

Misschien zouden de zo'n ultrasoon ding moeten maken die precies de frequentie van de vleugels van de mug uitzendt... Ik denk wel dat je hem zou kunnen horen, maar ik ben benieuwd wat dat voor gevolg zou hebben.....

Berichten: 92

Re: Muggen :s

1 - Plaats muggenramen

2 - Als een enkele mug toch binnenglipt dan heb ik hem meestal in 2min plat gemept omdat ik nog steeds witte muren heb.

3 - Mep hem plat met je kussen of een handdoek, dat maakt minder bloedplekken op de muur. Eigenlijk verfrommel je de mug ipv hem uit te smeren. Het effect is wel hetzelfde voor de mug, ze stopt met mug zijn.

4 - Laatste redmiddel: Zo'n Vapona anti muggending voor het stopcontact. Niet gebruiken in de buurt van kleine kinderen <2jaar daar je de kamer vol insecticide pompt.

(5 - Vang enkele vleermuizen en zet ze op je kamer, die vangen die muggen wel)

Q: Ken je het verschil tussen een dom blondje en een mug?

...

A: Een mug stopt met zuigen als je er een mep op geeft.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Muggen :s

4 - Laatste redmiddel: Zo'n Vapona anti muggending voor het stopcontact. Niet gebruiken in de buurt van kleine kinderen <2jaar daar je de kamer vol insecticide pompt.
Helaas, was het maar waar! De eerste versie van die Vapona dingen was erg goed, maar scheen inderdaad schadelijk te zijn voor kleine kinderen/zwangere vrouwen. Naar aanleiding daarvan is de samenstelling gewijzigd, met als bijkomend verschijnsel dat hij veel minder goed werkt.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer