[natuurkunde] profielwerkstuk zonnecellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] profielwerkstuk zonnecellen

hey ik moet een eindwerk maken over zonnecellen weet iemad hier een leuk proefje over?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] profielwerkstuk zonnecellen

Als iedereen een [tag] met de vaknaam toevoegd, hoe kom je dan op het lumineuze idee dat dit voor jou niet zou gelden?

Dat terzijde, Je kan de efficiëntie van een zonnepanneel bekijken. Een lamp erboven hangen en dan kijken wat je opbrengst is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] profielwerkstuk zonnecellen

kijken wat de relatie is tussen instraling en energie-opbrengst.

verschillende kleuren licht laten opvallen

cellen van verschillende halfgeleidersamenstelling vergelijken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [natuurkunde] profielwerkstuk zonnecellen

je kan mss eens zoeken naar een manier om zoveel mogelijk stralen op te vangen op een zo klein mogelijke oppervlakte. Door in de buurt van de panelen convergerende lenzen te zetten of spiegels of iets dergelijks waardoor je de intensiteit van het invallend licht kan vergroten (hierbij neem ik aan dat de opbrengst van een zonnepaneel evenredig is met de intensiteit van het licht, of toch met een positieve macht ervan). Let hier wel op je woorden, je vergroot in principe niet de intensiteit van de stralen die er zowieso op invallen, je vergroot eigelijk het aantal stralen dat invalt waardoor de intensiteit per oppervlakte-elementje van het paneel groter is.

Verder zou ik, als ik jouw was, zoveel mogelijk originele (maar wel nuttige) toepassingen vermelden, je moet ze daarom niet echt uitwerken. een voorbeeldje:

je hebt op veel auto's een soort van rails op het dak staan, voor skibakken of fietsenrekken. Als je nu net naast die rails een strip van zonnecellen in de dakplaat inwerkt over bijna heel de lengte van de auto, dan heb je weer wat meer propere energie. Dit kan trouwens de auto mooier maken als je de strips een beetje een mooi uiterlijk geeft, bijvoorbeeld in chrome of in de kleur van de auto enz.. Je kan het zo gek niet bedenken maar door op sommige plaatsen subtiel een klein plaatje met cellen te plaatsen kan je heel wat besparen, daar kan je zelf honderden voorbeelden op bedenken.

Verder wil ik je er even aan herinneren dat satellieten en ruimtestations hun energie van zonnepanelen halen, dat zijn meestal die "vleugels" van zo'n ding, daar vindt je mooie foto's van. o.a. : http://www.astrosurf.com/astrospace/images...ellite%2008.jpg

Veel plezier ermee.
Miracles happen.. every second of life, which is a miracle by its own.

Reageer