een schok voor het slapen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 33

een schok voor het slapen

Beeld even mee in:

Je wilt slapen en je begint in te dommelen. En ineens denk je dat je 'valt' en gaat er een soort shock door je lichaam.

Dit heb ik vrij vaak. Ik heb gehoord dat iedereen dat wel eens heeft, maar niemand weet wat het juist is. Dus mijn vraag: wat is dat en hoe komt het dat je erbij denkt dat je valt?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: een schok voor het slapen

Volgens mij heeft het iets te maken met dat de spieren totaal ontspannen op het moment dat je in slaap valt, en dat geeft het gevoel van vallen, de details daarvan ben ik even kwijt, en heb nu even geen zin t nu op te zoeken, is me te laat, maar daar had het mee te maken
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 18

Re: een schok voor het slapen

hmm ik heb die shock ook wel vaak, en die zijn dan juist op het moment dat ik wakker schiet in die inslaapdommelmomenten. Vroeg me ook al vaker af waardoor dit kwam

Berichten: 3.165

Re: een schok voor het slapen

Ik heb dat ook regelmatig, volgens mij juist bij het wakker worden en juist wanneer ik nog slaperig ben. Voor mij lijkt het dan alsof ik op de grond val, als ik nog niet goed wakker ben dan wil ik daar zelfs wel eens lichtjes van schrikken.

Grappig om te lezen dat meer mensen dat hebben :)

Geen idee waar het door komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: een schok voor het slapen

Volgens mij heeft het iets te maken met dat de spieren totaal ontspannen op het moment dat je in slaap valt, en dat geeft het gevoel van vallen, de details daarvan ben ik even kwijt, en heb nu even geen zin t nu op te zoeken, is me te laat, maar daar had het mee te maken


Precies zo zit het. Snel ontspannende spieren lokken een reflex uit die lijkt op die van de knie-en-de-hamer. Je trekt even alle spieren weer aan. En wordt wakker met een valsensatie.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 3.165

Re: een schok voor het slapen

Grappig :)

Ik neem het graag van je aan maar heb je hier ook een bron voor?

PS en offtopic; Heb je deze nick omdat je fan bent van de Simpsons (Bart Simpson) of heb je deze avatar (RX-foto van Homer Simpson zijn hoofd) omwille van jouw naam?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: een schok voor het slapen

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Hier staat t iets minder stellig, maar de oorzaak blijft volgens de meeste theorieen de overgang van wakker (hoge spiertonus) naar slapen (lage spiertonus).

Bartsel komt overigens van mijn naam, en Homer Simpson is mijn held. Die twee staan dus los van elkaar.
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 3.165

Re: een schok voor het slapen

Ik zal eens naar de link kijken.
Bartsel komt overigens van mijn naam, en Homer Simpson is mijn held. Die twee staan dus los van elkaar.
Toevallig :wink:

Ik vind de Simpsons en vooral Homer ook nog steeds te gek :wink:

Ik vind het fantastisch om te zien dat mensen van alle leeftijden van 10-40 fan zijn van deze tekenfilm. Mijn trainer van pak hem beet 35-40 heeft bijvoorbeeld nog zo'n pop van Bart Simpson als sleutelhanger, gewoon omdat hij het nog steeds grappig vind.[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: een schok voor het slapen

http://www.senzar.nl/feiten-met_een_schok_...kker_worden.htm .

De link vond ik in het "dromen" topic op dit forum: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=115074#115074 waar de link van Bartsel ook genoemd werd.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 92

Re: een schok voor het slapen

Persoonlijk ervaar ik die stuiptrekking veel in situaties waar ik weinig of niet geborgen in slaap val.

Vb in de zomer als het warm is en ik geen laken of deken op mij liggen heb. Mijn armen en benen kunnen dan vrij bewegen en die doen dat dan ook vlak voor ik in slaap val.

In de winter heb ik daar geen last van omdat ik het deken dan stevig rond mij trek en ik mooi opgeborgen lig. Mijn handen en benen hebben meestal geen ruimte om een stuiptrekking toe te laten.

Trouwens, dit is een heel genant verschijnsel op een vole trein. Als je daar even je ogen wilt dicht doen en jouw stuiptrekking je ineens het onderwerp van de belangstelling maakt met alle blikken vandien! Zeer vervelend! Daarom op de trein altijd je benen vast zetten, de armen stevig kruisen en het hoofd minstens in een hoek laten steunen.

Als ik de uitvinder van die reflex te pakken krijg zal het zijn beste dag niet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: een schok voor het slapen

In de winter heb ik daar geen last van omdat ik het deken dan stevig rond mij trek en ik mooi opgeborgen lig. Mijn handen en benen hebben meestal geen ruimte om een stuiptrekking toe te laten.
dan lig je wel heeeeel erg strak zeker? Omdat het meestal niet meer dan een trillingkje/shokje is....

misschien merk je het gewoon zelf niet zo gek vaak, dat merk ik sinds ik ben gaan samenwonen, dat je (en de ander) dat vaker doet dan gedacht.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3.165

Re: een schok voor het slapen

Ik heb het niet vaak maar als ik het heb dan is het wel vrij hevig. Dan heb ik echt even het gevoel dat ik op de grond val alsof ik met een judoworp op de grond wordt geworpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: een schok voor het slapen

Koen007 schreef:Trouwens, dit is een heel genant verschijnsel op een vole trein. Als je daar even je ogen wilt dicht doen en jouw stuiptrekking je ineens het onderwerp van de belangstelling maakt met alle blikken vandien! Zeer vervelend! Daarom op de trein altijd je benen vast zetten, de armen stevig kruisen en het hoofd minstens in een hoek laten steunen.

Als ik de uitvinder van die reflex te pakken krijg zal het zijn beste dag niet zijn.
Zo heb ik ooit een oud vrouwtje voor haar schenen geschopt..... :) Ik lag erg lekker te tukken, moet ik zeggen. Als het kan zoek ik dan ook een 2-zits op ipv een 4 zits. :wink:
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3.165

Re: een schok voor het slapen

Het is eigenlijk maar gek dat we ons generen voor iets wat bij zo veel mensen voorkomt en slechts een reflex is. :)

Ik kan niet slapen in de trein, die stoelen zitten zo enorm oncomfortabel, zowel in België als in Nederland. Dat zal misschien deels komen doordat ik 2 m groot ben maar die stoelen in de Nederlandse treinen zijn ook slecht ontworpen, de rugleuning volgt niet de vorm van de rug. Overigens, totaal off-topic maar wel interessant, een klassiek probleem bij stoelen en banken is dat veel ontwerpers te veel oog hebben voor de vorm, ze willen veel te veel hun eigen stempel drukken op de vorm, hierdoor ziet de vorm er vaak wel leuk uit maar zit het zo oncomfortabel. Een goede ontwerper neemt de vorm van de rug als basis.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: een schok voor het slapen

Een artikel over "hypnagogic myoclonic twitch".

Er bestaat dus nog geen zekerheid waarom deze valsensatie plaatsvindt, enkel sterke vermoedens.

Een hypothese is dus wel inderdaad dat het lichaam ontspant. Door de spierontspanning gaan de hersenen denken dat je wérkelijk aan het vallen bent. Om je recht te houden is het dus nodig met je armen en benen te zwaaien. Vandaar de 'stuiptrekkingen'. Meer informatie over dit 'trekken' vind je onder deze link, het wordt 'periodic limb movements of sleep' genoemd.
Alles is relatief...

Reageer