[Scheikunde] Hoeveel ml HCl nodig voor oplossing?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] Hoeveel ml HCl nodig voor oplossing?

Hallo

Voor een practicum moeten wij volgend vraagstuk oplossen, maar ik (en mijn andere klasgenoten) komen allemaal iets anders uit. Zou iemand van jullie ons kunnen helpen?

Dit zijn de gegevens:

- Maak 250 ml oplosing van 2,0 mol/L HCl

- 37 % (massaprocent)

Met deze gegevens moeten we berekenen hoeveel ml HCl we dan nodig hebben voor 250 ml oplossing.

Groetjes en dank bijvoorbaat

Tomas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Hoeveel ml HCl nodig voor oplossing?

tomasvda schreef:Voor een practicum moeten wij volgend vraagstuk oplossen, Dit zijn de gegevens:

- Maak 250 mL oplossing van 2,0 mol/L HCl

- 37 % (massaprocent)

Met deze gegevens moeten we berekenen hoeveel ml HCl we dan nodig hebben voor 250 mL oplossing.
(net als L voor liter schrijf je ook L in mL met grote L)

even een en ander voor je op een rijtje gezet. Helpt dat?

Ceindeind = 2,0 mol/L

Veindeind = 250 mL

Cbegin= 37 massaprocent = 0,37 kg/kg

neind = ..... mol

zoek op in tabellenboek:

Mr (HCl) = ..... g/mol

breukenrekenen met eenhedenvergelijkingen:

voorbeeld: (a/b) x b = a, want ook (3/7) x 7 = 3

(mol/L) x L = mol

(g/mol) x mol = g
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Hoeveel ml HCl nodig voor oplossing?

Jan van de Velde schreef:even een en ander voor je op een rijtje gezet. Helpt dat?

Ceindeind = 2,0 mol/L

Veindeind = 250 mL

Cbegin= 37 massaprocent = 0,37 kg/kg

neind = ..... mol

zoek op in tabellenboek:  

Mr (HCl) = 36,5 g/mol

breukenrekenen met eenhedenvergelijkingen:  

voorbeeld: (a/b) x b = a, want ook (3/7) x 7 = 3

(mol/L) x L = mol

(g/mol) x mol = g
Ik heb ingevuld wat ik weet. Voor de rest weet ik dat er een formule is met die C en die N en die V, maar die gebruiken wij niet. Wij gebruiken de regel van 3. Wat ik mij afvraag is wat ik juist met die 37 massaprocent moet doen en hoe ik het aantal mol dat ik dan uitkom kan omzetten in mL.

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] Hoeveel ml HCl nodig voor oplossing?

Om dit te kunnen oplossen heb je de dichtheid nodig van een 37 % oplossing.

Die bedraagt 1,18 g/ml. (zie binas)

37 m/m% dit wil zeggen 37 g HCl in 100 g oplossing dit moet men omzetten in mol/l

37 g omzetten naar mol door te delen door de molmassa---> n=m/M = 37 g/36,5 g/mol = 1,01 mol

100 g omzetten naar ml via de dichtheid---> dichtheid = m/V of V = m/d = 100g/1,18g/ml= 84,7 ml

dus zit er 1,01 mol in 84,7 ml of ongeveer 12 mol/l

deze omlossing gaan we vedunnen tot 2 mol/l.

voor verdunnen geldt v1*c1= v2*c2 waarbij 1 de begintoestand is en 2 de eindtoestand

x ml 12 mol/l= 250 ml*2 mol/l ---> x= 41,6 ml

dus je neemt 41,6 ml geconcentreerde oplossing en legt dit aan met water tot een eindvolume van 250 ml

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Hoeveel ml HCl nodig voor oplossing?

Ik denk niet dat tomasvda er de dichtheid van een 37 m% HCl oplossing bij heeft gekregen. (zo te zien niet) En in BINAS zie ik hem zo gauw nergens.

Hij kan natuurlijk ook simpelweg de nodige hoeveelheid geconcentreerde oplossing afwegen met een balans (massa) , ipv met een maatcilindertje (volume, zodat je weer moet omrekenen via een misschien onbekende dichtheid)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als je dan bijvoorbeeld 150 g afweegt van die 37 m% (kg/kg) HCl oplossing, zal daar (150/1000)x37 g = 55,5 g HCl inzitten. En dat kun je omrekenen naar mol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer