kracht en druk

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kracht en druk

ik probeer de druk te berekenen die een riem uitoefent op een rol, wanneer aan beide uiteinden van de riem een kracht F wordt uitgeoefend, die een hoek alfa maakt met de vertikale richting. Je hebt dus een rol, er wordt een riem over gehangen, en aan beide uiteinden wordt er even hard aan die riem getrokken. de riem zal dan tegen de rol drukken, en ik zou graag weten hoe ik kan bepalen wat de uitgeoefende druk zal zijn. Ik heb gelezen dat de uitgeoefende druk uniform is over het hele contactoppervlak, maar twijfel over deze bewering. Instinctief zou ik daarnetegen stellen dat de druk het grootst is op het bovenste punt van de rol (of te hooge van het verlende van de bissectrice van de twee krachten die op de riem uitgeoefend worden).

Stel dat er toch van een uniforme drukverdeling kan uitgegaan worden, is deze druk dan gelijk aan de som van de totale krachten (2*F) gedeeld door het geprojecteerde oppervlak van de totale boog waarover de riem contact maakt met de rol (heb dit gewoon als terloops opmerking gevonden in een artikel, zonder verder uitleg of motivatie)? Zo ja, is het mogelijk om aan te geven hoe je aan deze uitdrukking komt??



Benieuwd of iemand hier kan helpen??

Thanx op voorhand...

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: kracht en druk

De totale druk op de rol zou denk ik gelijk moeten zijn aan de totale kracht gedeeld door het totale oppervlak waar de riem een kracht op uit oefent. Maar omdat de riem rond is is idd niet de druk overal gelijk, op het bovenste punt lijkt mij de druk het grootst, en waar de riem aan de zijkant de rol nog net raakt is de druk bijna nul. Om de druk op ieder punt uit te rekenen heb je een computermodel nodig denk ik.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer