Wat is "huiswerk" ?

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Wat is "huiswerk" ?

Uit een topic in "huiswerk en practica" (dat eerst onder klassieke natuurkunde was geplaatst, en waarin ik aan TS opmerkte dat dit huiswerk was:

aadkr schreef:Allereerst een vraag aan Jan vd Velde
Dit is duidelijk huiswerk
Maar Huiswerk en Practica is toch voor vraagstukken van scholieren?

vraag is dus: wat is nou huiswerk?


mijn mening:


Een huiswerktopic is in mijn ogen eigenlijk zo'n eenmalig probleem(pje) dat maar al te vaak draait om de rekenmethodiek en oplossing, en veel minder om de (principiële) achtergrond ervan. Vaak is de kwestie dezelfde avond nog opgelost.

5-10 van die "eendagsvliegen" per dag is geen uitzondering. Een forum loopt zo gauw vol, en "interessantere" discussies raken vlot uit het zicht.


En ook al komt de vraag van een (middelbare) scholier, zoals "waarom blijft die satelliet in een baan om de aarde, in plaats van neer te storten ?" dan vind ik dat nóg GEEN huiswerktopic, want dan gat het wel om die achtergrond, en zie je dat soort dicussies niet zelden vrij diep in de materie duiken (of de TS intussen al afgehaakt heeft of niet doet dan niet terzake)


Er zijn kennelijk ook mensen die het huiswerkforum beschouwen als een soort donker achterafhoekje voor problemen waar we eigenlijk de neus voor zouden moeten ophalen. Dat vind ik jammer, want daar komen de wetenschappers van de toekomst vandaan. (dit is geen opmerking richting Aadkr overigens, die helpt maar al te vaak dapper mee in dat hoekje. Houwen zo. :) )


Ik zou het huiswerkforum dan ook liever willen zien als een "forum voor waarschijnlijk kortlopende ad-hoc problemen van opleidings-achtige achtergrond ongeacht het niveau". (dat is alleen zo'n akelig lange naam... :) )

Moeilijkheidsgraad vind ik niet direct het beste criterium voor scheiding. De scheiding mag volgens mij niet liggen op : VWO-6 of lager: ==> huiswerk, of waar ook.

Het doet er volgens mij ook niet toe of iemand zo'n sommetje zit te maken uit interesse of omdat het in zijn/haar schoolagenda staat.


Soms loopt een huiswerktopic wel eens uit op een serieuze discussie. Niets houdt ons tegen om in zo'n geval overplaatsing naar een geschikter forum te vragen.


Kortom:

Ik denk niet dat we naar de "letter van de wet" moeten kijken, maar naar de "geest", de bedoeling ervan.


Ik denk dat de bedoeling van het huiswerkforum moet zijn:

1) dat andere fora (meestal klassieke natuurkunde, scheikunde en wiskunde) niet vollopen met eenmalige sommetjes e.d. waardoor de meestal langer lopende echte discussietopics snel uit het oog verdwijnen

2) dat die forumleden die blijkbaar écht geen zin hebben om voor de zoveelste keer een molsommetje of een versnellingsopgaafje te gaan zitten uitleggen niet honderd keer hoeven te klikken totdat ze een mogelijk voor hun interessant topic tegenkomen.

3) forumleden die problemen hebben met bijv. die "molsommetjes" al eens makkelijker gelijkaardige problemen met uitleg bij elkaar kunnen sprokkelen.


Zeg het es..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ik voel volledig aan wat je zegt. Wat mij betreft ligt de scheiding idd niet keihard bij VWO-6 of lager. Maar een predikaat als "kortlopende ad-hoc problemen" en niveau (als in: moeilijkheidsgraad) zijn toch niet volledig van elkaar los te koppelen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 2.589

Re: Wat is "huiswerk" ?

ik vind persoonlijk het huiswerk forum te druk bezet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wat is "huiswerk" ?

op het risico af off-topic te gaan:
ik vind persoonlijk het huiswerk forum te druk bezet.
teveel topics of teveel helpers? Of gevuld met de verkeerde topics? Dingen die je in de aparte fora vindt thuishoren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ja ik had duidelijker moeten zijn. Teveel soorten om het zo te zeggen.

Als ik nu even kijk dan staat er wat over wiskunde mechanica fysica. Dat past nog wel samen maar dan heb je er ook een aantal over zaken zoals aardrijkskunde godsdienst Nederlands Kortom te veel van alles wat.


Niet echt interessant om te lezen vind ik. Daarom is het mss verstandig om een aantal soorten huiswerk te onderscheiden. Zoals bv alles wat met wetenschap en alles wat met meer algemene vakken te maken heeft zoals godsdienst Nederlands aardrijkskunde enz.


Ook vind ik dat je onderwerp daar te snel zakt en het niet de kans heeft om fijn wat over te discuteren, maar ik meen begrepen te hebben dat, dat nu net de bedoeling is.


Tja het wordt daar algemeen gezien wat te drukkend eigenlijk op alle mogelijke manieren.


Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ik kan me nu eigenlijk wel vinden in Bert F z'n mening. De laatste tijd is het huiswerkforum toch wel drukjes aan het worden. Mss is de tijd wel rijp om eens een kleine onderverdeling te maken (niet voor alle vakken appart, maar mss wel wetenschappen/taal/algemeen ofzoiets)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ook vind ik dat je onderwerp daar te snel zakt en het niet de kans heeft om fijn wat over te discuteren, maar ik meen begrepen te hebben dat, dat nu net de bedoeling is.
Ik geloof niet dat het de bedoeling kan zijn dat die topics snel uit het zicht raken. Wel is het zo dat dat voor het gros van die topics niet erg is, meestal zijn ze volledig afgehandeld voordat dat gebeurt. Dat is iets heel anders dan voorkomen dat zoiets in de andere fora te snel gebeurt met topics die nog lang niet afgehandeld zijn.


Ikzelf doe het wel eens, en anderen zie ik het ook wel eens doen: ik noem het "nulletjes redden". Zo'n na een paar dagen nog steeds onbeantwoord topic (nul reacties), dat uit pagina één dreigt te zakken, redden door een vaag idee te lanceren, of door om wat extra info te vragen. (het is eigenlijk een bestwil-vorm van "bumpen" :) )


Overigens, als er "fijn wat over te discuteren" valt, dan let niets je om een moderator te verzoeken het in een ander forum te plaatsen. Heb ik al vaak genoeg gedaan. En nog nooit nul op het rekest gehad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Wat is "huiswerk" ?

Mss is de tijd wel rijp om eens een kleine onderverdeling te maken (niet voor alle vakken appart, maar mss wel wetenschappen/taal/algemeen ofzoiets
Alfa-beta-gamma verdeling dus. Op zich geen verkeerd idee. Ik denk dat we dat in de toekomst eenvoudig kunnen oplossen.


Over de forum-omschrijving: wat vinden we van:

"Studiegerelateerde vragen"

"Kortlopende vraagstukken van scholieren/studenten"
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ja idd, mss moeten we maar eens van de naam af!

Berichten: 2.589

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ik geloof niet dat het de bedoeling kan zijn dat die topics snel uit het zicht raken. Wel is het zo dat dat voor het gros van die topics niet erg is, meestal zijn ze volledig afgehandeld voordat dat gebeurt. Dat is iets heel anders dan voorkomen dat zoiets in de andere fora te snel gebeurt met topics die nog lang niet afgehandeld zijn.  


Ikzelf doe het wel eens, en anderen zie ik het ook wel eens doen: ik noem het "nulletjes redden".

Begrijp je wel maar het is zo verwarrend en er worden dagdagelijks zoveel berichten toegevoegd. Tja.


Groeten.

Berichten: 4.546

Re: Wat is "huiswerk" ?

Alfa-beta-gamma verdeling dus.
even tussendoor, maar wat zijn gamma vakken?? toch niet zeker handvaardigheid he :) (wat een gruwelijk niveau van humor :) )

maar emm, ik gok op de 3de keuze, maar daaraan toegevoegd dat het uiteraard voor school is. anders kan het ook gewoon pure nieuwschierigheid zijn :) maja, het verschil is op het internet makkelijk te verdoezelen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is "huiswerk" ?

Gamma wetenschap houd zich bezig met maatschappij en gedrag. Ookwel bekend onder de naam gedragswetenschappen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wat is "huiswerk" ?

Ger schreef:Over de forum-omschrijving: wat vinden we van:

"Studiegerelateerde vragen"

"Kortlopende vraagstukken van scholieren/studenten"
"Studiegerelateerde vragen" vind ik weer te breed. En "Kortlopend" is ook weer voor zoveel interpretaties vatbaar. Zo lossen we het probleem niet op. Hoogstens een (misschien alleen in mijn gedachten bestaand) imagoprobleem.


"vraagstukken, werkstukken, practica" :)


Is dat dan een betere zelfdefiniërende titel dan "huiswerk en practica" ??


over die scheiding: twee volle indexpagina's per week inderdaad........ :)

Dat is natuurlijk geen kattepis.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Wat is "huiswerk" ?

over die scheiding: twee volle indexpagina's per week inderdaad........  

Dat is natuurlijk geen kattepis.


het zouw spijtig zijn moest het wetenschapsforum slachtoffer worden van zijn eigen succes. Daarom, denk ik, moet er op één of ander manier aan oplossingen gedacht worden. Mss met een zogenaamd archief waar volledig afgewerkte topics naartoe gestuurd worden, eventueel opgeschoont.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Wat is "huiswerk" ?

het zouw spijtig zijn moest het wetenschapsforum slachtoffer worden van zijn eigen succes. Daarom, denk ik, moet er op één of ander manier aan oplossingen gedacht worden. Mss met een zogenaamd archief waar volledig afgewerkte topics naartoe gestuurd worden, eventueel opgeschoont.
Wat is het voordeel van een dergelijke oplossing? Overigens is het op bepaalde (andere) fora gebruik om "afgewerkte" topics op slot te zetten. Persoonlijk zie ik daar -in ons geval- de meerwaarde niet van in, maar misschien zien anderen dat anders?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer