Hoe los je deze vergelijking op?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Hoe los je deze vergelijking op?

(8,65e-10(x/0,0125)^3-1,37e-5(x/0,0125)^2+0,0571(x/0,0125)+60,69)*((1/0,4138)/0,28)=0,323(x+120/3,6)^2

Hierboven staat een vergelijking, waarbij de "x" onbekend is. Ik wil graag weten hoeveel de waarde van x is. Maar ik weet niet hoe ik deze vergelijking moet oplossen. Is deze vergelijking wel op te lossen? En hoe? En zouden jullie mij ook kunnen laten zien hoe je deze vergelijking oplost?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

Geen idee hoe je dit zou oplossen. Probeer het eens uit te schrijven en te vereenvoudigen.

Gelukkig is er ook zoiets als Mathematica. De antwoorden volgens dit softwareprogramma:

{x -> -6.55992}, {x -> 24.8995}, {x -> 264.139}
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

na vereenvoudigen toch gewoon abc-formule (zo snel zag ik geen hogere machten dan 2 voorkomen)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

na vereenvoudigen toch gewoon abc-formule (zo snel zag ik geen hogere machten dan 2 voorkomen)


Eerste term is derde macht. Er zijn ook drie oplossingen = derdegraadsfunctie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

ok, maar er is ook een abcd-formule voor derde machten!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

ok, maar er is ook een abcd-formule voor derde machten!
Alleen past deze niet eens op een A4 formaat papier. Nogal veel werk.

Gelukkig kan het met de computer wel heel eenvoudig. :wink:
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

8,65e-10(x/0,0125)^3-1,37e-5(x/0,0125)^2+0,0571(x/0,0125)+60,69)*((1/0,4138)/0,28)=0,323(x+120/3,6)^2

Hierboven staat een vergelijking, waarbij de "x" onbekend is. Ik wil graag weten hoeveel de waarde van x is. Maar ik weet niet hoe ik deze vergelijking moet oplossen. Is deze vergelijking wel op te lossen? En hoe? En zouden jullie mij ook kunnen laten zien hoe je deze vergelijking oplost?
Heb je weleens van een Grafische rekenmachine gehoord???TI 89 of hoger.......

Ik heb hem 1 keer aanmoeten schaffen voor 180 euro (was verplicht)

maar heb me geld er al 10 keer uit. (Dat dit verricht wonderen. :shock: )

Je kan zelfs tekst bestanden erin zetten (makkelijk bij toesten)

Maar hij kan alle soorten vergelijkingen oplossen (diff, intergraal, complex etc .etc)

Maar de oplossing van x uit jou vergelijking heeft 3 oplossingen:

(8,65e-10*(x/0,0125)^3-1,37e-5*(x/0,0125)^2+0,0571*(x/0,0125)+60,69)*((1/0,4138)/0,28)=0,323*(x+120/3,6)^2

x=264.139 of x=24.8995 of x=-6.55992

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

Ad@mski schreef:Je kan zelfs tekst bestanden erin zetten (makkelijk bij toesten)

Maar hij kan alle soorten vergelijkingen oplossen (diff, intergraal, complex etc .etc)


Mocht je ooit van plan zijn natuurkunde, wiskunde of informatica (WO) te gaan studeren, dan kan ik je verzekeren dat je dit ook met de hand moet kunnen. :wink:
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

Mocht je ooit van plan zijn natuurkunde, wiskunde of informatica (WO) te gaan studeren, dan kan ik je verzekeren dat je dit ook met de hand moet kunnen.
Ja helemaal gelijk........alleen het is een hele makkelijke tool.

En in het bedrijfsleven is een tool een belangrijk gereedschap.

Werkt sneller, nauwkeuriger (als je weet hoe je ermee om moet gaan).

Ben het wel mee eens dat je de achtergronden moet kunnen. Maar verder is het opandere vak gebieden niet zo nodig.

Ik zeg ook altijd: waarom iets uit je hoofd leren als je later toch altijd de kans hebt om het terug te zoeken in de literatuur. Als je maar weet dat het er is en hoe je het moet gebruiken.. :shock:

:?:

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

Waarschijnlijk kan je de forumule vast omschrijven naar iets als:

(ax+b)(cx^2+dx+e)=nog iets, dat is dan veel makkelijker op te lossen.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

uit de gevonden oplossingen blijkt dat dus niet zomaar te kunnen, als je oplossingen eenmaal weet natuurlijk wel (maar dat geldt voor alle vergelijkingen in polynomen).

Berichten: 416

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

ok, maar er is ook een abcd-formule voor derde machten!


Als ik vragen mag hoe ziet die abcd formule er dan uit?

Laat ik het zo vragen.

Ik weet wat de abc formule is, die is voor 2e machts vergelijkingen, zoals ax2+bx+c=0,

Dan moet je de discriminant uitrekenen, dat gaat zo

D=b^2 - (4.a.c) en vervolgens vul je de discriminant in x

waarbij x= -b+/- (D^1/2)/2a

Wel dat is voor een 2e machtsvergelijking.

En de abcd-formule is dan voor een 3e machtsvergelijking, die er zo uitziet ax3+bx2+cx+d=0,

maar hoe ziet de discriminant er hier uit? Kunnen jullie me laten zien hoe je eraan komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe los je deze vergelijking op?

Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer