warmte / energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

warmte / energie

Hallo iedereen,

ik heb een vraagje ivm warmte. We hebben dat vorig jaar geleerd maar ik ben dat al wat vergeten enzo maarja, hier komt het.

Als je een ruimte hebt van bijvoorbeeld 12.00 m³ en je hebt een verwarmingselement van 950W (stralingswarmte). Hoelang moet dat verwarmingselement dan aanstaan voor een temperatuursverandering van 20K (uiteraard geen veranderingen van aggregatietoestanden).

Heb je hiervoor de soortelijke warmtecapaciteit nodig?

Ik dacht er even aan omdat het in ons tuinhuis altijd zo koud is.

Alvast bedankt!

Berichten: 109

Re: warmte / energie

Benodigde energie:

Q=m*c*delta_T=rho*V*c*delta_T (c=soortelijke warmte lucht)

Verder geldt tijd=Q/P

c blijft redelijk constant bij varierende temperatuur, ongeveer 1005,5 J/(kg*K). De dichtheid veranderd wel meer, bijv van 0 C naar 20 C gaat de dichtheid van 1,30 naar 1,13 kg/m^3. Als je bijvoorbeeld gemiddeld 1,22 neemt:

Q=2,94e5

tijd=294000/950=309 s. 5 minuten dus. Alleen zijn de verliezen dan niet meegenomen (die hoger worden naarmate de temp. in de ruimte hoger wordt) en nemen koude muren/vloeren etc ook veel warmte op.

Re: warmte / energie

Is het mogelijk rekening te houden met het feit dat het compleet niet geisoleerd is? (-> houten muren van 2 cm en hier en daar gaten van toch wel in totaal 2 m²)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: warmte / energie

Is het mogelijk rekening te houden met het feit dat het compleet niet geisoleerd is? (-> houten muren van 2 cm en hier en daar gaten van toch wel in totaal 2 m²)


Ja, je kunt het warmteverlies door beperkte isolatie uitrekenen. Het netto vermogen waarmee de ruimte dan wordt verwarmd is dan het vermogen van het verwarmingselement minus het warmteverlies.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer