Autisme en oorzaken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 7

Autisme en oorzaken

Hallo allemaal

Ik lees op dit forum allerlei zaken omtrend autisme maar zie dat jullie niet verder komen dan erfelijkheids en omgevingsfactoren. Heeft er iemand wel eens bij stilgestaan dat autisme zeker wel "opgelopen" KAN worden door een "klap" op je gehele systeem n.a.v. een (te) zware operatie in de eerste levensdagen ?,

En dan doel ik op schade n.a.v. dit soort zware operaties die de werking van de stoffen in de hersenen en ook de structuur van de hersenen ernstig kunnen aantasten/beschadigen ? (alsmede het immuunsysteem)

Hier het verhaal van mijn eigen dochtertje :

Geboren met een hartafwijking, transpositie van de grote vaten. 2e dag cyanotisch en na 8 uur( wachten op speciale ambulance voor een rit van 20 minuten) zonder juiste beademingsapparatuur grijs geworden en op sterven.

Aangekomen op de IC direct aan de prostoglandine ivm ductus botalica. 4e dag 12 uur durende operatie waarbij tijdens liggen aan hart-longmachine tubes verstopt raakten vanwege stolling van het bloed. Daarna terug naar ic met open borstkast omdat deze niet dicht kon vanwege zwellingen. Inmiddels diverse infecties opgelopen en na 6 weken weer naar huis.

met 2.3 jaar de diagnose van kinderneuroloog forse adhd ( ik wist dat ze ook autisme variant pdd nos had maar die diagnose kwam er pas uit toen ze 4 was, IQ normaal begaafd).

Ook nog een vrij zeldzame auto immuunziekte gekregen met 2.3 jaar (ITP) waarbij ik behandeling met pretnison wist te voorkomen door te stuitten op expertimenteel onderzoek in Canada, en de artsen het nakijken gaf toen ze ineens van chronisch patientje naar volledig genezen ging in 9 maanden m.b.v. hoge doseringen zuivere vit. C.

Later leerde ik iemand kennen die ook een kind heeft met exact dezelfde voorgeschiedenis qua hart (ziekenhuis, behandelaren en chirurgen) en met dezelfde diagnoses, adhd en pdd nos.

Dat gaf ons natuurlijk te denken, wie zegt niet dat zowel de adhd als het autisme

voortgekomen is uit de zware operatie ??? Je systeem krijgt er absoluut een klap mee en zeker gezien oa je balans qua stoffen in de hersenen nog zo kwetsbaar is ?

Ik kan er wel bij vermelden dat ik zelf adhd heb iq van 126 maar autisme verder niet voortkomt in beide takken van de familie. Bij mijn vriendin komt helemaal geen enkele stoornis voor op deze gebieden. Onze gedachte is dus dat er ook zeker wel aanwijzingen zijn dat zware operaties in de eerste dagen van een pril leven schade aanrichten in de balans en opbouw van de hersenen. Vroeg of laat willen wij hier onderzoek naar gaan doen. Wat denken jullie hiervan ?

Berichten: 991

Re: Autisme en oorzaken

Wat denken jullie hiervan ?


absoluut mogelijk dat zwangerschapscomplicaties of ongelukken in de vroegste jaren hersenschade kunnen aanrichten die autisme/adhd/etc veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Autisme en oorzaken

Men weet niet precies hoe autisme ontstaat. Misschien is het mogelijk dat complicaties bij de zwangerschap invloed hebben; vast staat dit zeker niet. Je moet echter volgens mij wel voorzichtig zijn met het aanwezig veronderstellen van een causaal verband dat er niet hoeft te zijn. Je suggestie om daar onderzoek op te richten kan ik begrijpen, maar ik denk dat er meer hints zullen moeten zijn dat het in deze richting te zoeken is, wil je geld vrij kunnen maken hiervoor.

edit: vandaag lees ik deze link: IVF en autisme
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 43

Re: Autisme en oorzaken

Mooi voorbeeld achter die link. Impliciet heeft daar een soort selectie plaatsgevonden, bij ouderparen die voor IVF kiezen is de kans op een 'defect' natuurlijk wat groter.

Reageer