[Mechanica] Getijden en behoud van energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

[Mechanica] Getijden en behoud van energie

Als de maan rond de aarde draait, komen er hier getijden. Dit is een gigantische opwekking van kinetische energie. Maar de maan moet een even grote hoeveelheid kinetische energie opwekken (dE/dt = 0). Maar heo verliest de die energie? Wat trekt de maan aan ofzo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Maar de maan moet een even grote hoeveelheid kinetische energie opwekken
Wat als het water nou eigenlijk gewoon (bijna) stilstaat, en de aarde eronderdoor draait? Want dat is eigenlijk (hoofdzakelijk, vandaar dat bijna) het geval.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Akkoord maar waar komt die energie dan vanddan? Er moet toch ergens dan een systeem zijn dat energie verliest?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

De aarde en maan draaien om elkaar heen, dat is momentum en een hele hoop energie. De schuldige daarvan is de big bang, of de man met de grote stok, ligt eraan welke theorie je ondersteunt. De maan verliest inderdaad langzaamaan zijn energie, en zal steeds minder snel draaien, en ook verder van de aarde af draaien. De getijden werken inderdaad als demper hier op, maar de massa van het water vergeleken met de massa van de aarde en maan, is wel enorm klein, ik denk ook niet dat dat de grootste rem op de cirkelbeweging van aarde en maan is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Akkoord. Maar ik zal mijn vraag even herformuleren.

De maan verliest (zeer weinig) bewegingsenergie tengevolge van de getijden. Dus moet er een rem op de maan staan. Wat remt de maan precies af?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Waarom denk je dat er "een rem op de maan moet staan"?

De maan is weinig anders dan een satelliet die om de aarde draait. Een beetje grote, maar goed. Ald die andre satellieten draaien ook braaf om de aarde, en moetn juist af en toe een duwtje krijgen ipv afgeremd worden, om in hun baan te blijven en niet neer te storten.

De Maan zou juist een beetje meer afremming goed kunnen gebruiken, want die verwijdert zich beetje bij beetje van ons. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Wij winnen energie uit de getijden. Deze energie komt ergens vandaan, energie ontstaat niet uit het niets. Deze energie komt duidelijk uit het systeem Aarde-Maan. Dus verliest de maan, die rond de aarde draait, bewegingsenergie en gaat hij naar godweetwelke, andere baan. Dus is de maan geremd, want hij heeft minder bewegingsenergie. Wat mechanisme (ik vermoed zwaartekracht) heeft de maan tegen gehouden, zodat deze minder bewegingsenerige overhield, die in het zeewater terechtkwam en zo mss in de turbine van een getijdenenergieopwekker.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

De maan wint juist energie (en zijn baan komt inderdaad steeds hoger te liggen) - deze energie komt van de rotatie van de aarde via de 'getijdenbulken'. Omdat de aarde sneller rond zijn as draait dan de maan rond de aarde draait, sleept de aarde de getijdenbulken (de twee 'vloeden', aan weerszijden van de aarde) wat mee waardoor ze losjes gezegd voor liggen op de maan. De effectieve zwaartekracht van de aarde op de maan staat hierdoor niet exact in de richting van het middelpunt van de aarde, maar iets er voorlangs. Hierdoor ondervindt de maan een (overigens slechts zeer kleine) versnelling in zijn bewegingsrichting, en als gevolg hiervan komt zijn baan steeds hoger te liggen.

Kijk ook hier:

http://curious.astro.cornell.edu/question.....php?number=124

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Bedankt dat was het eigenlijke antwoord waar ik al die tijd naar op zoek was.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Mechanica] Getijden en behoud van energie

Even alles op een rijtje, puur gekeken naar de energie uitwisseling en NIET hoe deze plaatsvindt. Verbeter me als ik het fout heb:

Bijna alle energie in dit systeem zit hem in de draaiing van de aarde.

Een (mini)deel van deze energie wordt omgezet in getijden.

Een deel van de getijden energie wordt gebruikt om de maan extra snelheid te geven.

Dus stel nu dat we 99% van de getijdenenergie omzetten in groenestroom beinvloed dat dan het wegdrijven van de maan?

Reageer