Vakverdieping wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 436

Vakverdieping wiskunde

Graag zou ik jullie mening hebben ivm mijn vakverdieping wiskunde.

Ik twijfel tussen: Groepen en symmetrie, Dophantische vergelijkingen.

Of kennen jullie nog betere onderwerpen ?

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vakverdieping wiskunde

Van deze twee mogelijkheden, zou ik gaan voor 'Groepen en symmetrie', maar je moet je eigen interesse volgen natuurlijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Vakverdieping wiskunde

Het is een kwestie van smaak en aanleg. Ikzelf vind het onderwerp "Dophantische vergelijkingen" bere-interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vakverdieping wiskunde

Wat de f*** zijn dophantische vergelijkingen??? ik studeer nu al meer dan vier jaar wiskunde maar daar heb ik nog nooit van gehoord!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vakverdieping wiskunde

Vraag me er niets over maar google verwijst me naar DIophanische vergelijkingen en wikipedia zegt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diophantische..._vergelijkingen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vakverdieping wiskunde

Wat de f*** zijn dophantische vergelijkingen??? ik studeer nu al meer dan vier jaar wiskunde maar daar heb ik nog nooit van gehoord!
Niet om het één of het ander, maar na 4 jaar zou het toch op z'n minst een belletje moeten doen rinkelen :)

Bij Diophantische (veelterm)vergelijkingen laat je alleen gehele (of soms natuurlijke) oplossingen toe. Dat stelt daardoor extra 'problemen', zoals: zijn er überhaupt oplossingen, hoe vind ik ze, heb ik ze op die manier wel allemaal,...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Vakverdieping wiskunde

Een van Hilbert's problemen voor de 20-ste eeuw ging over Diophantische vergelijkingen. Hij vroeg zich af of er een algoritme gevonden kan worden dat in eindige tijd kan bepalen of een Diophantische vergelijking een oplossing heeft.

Het antwoord is nee, dat kan niet. Het bewijs daarvoor heeft alles te maken met Fibonaccigetallen.

Reageer