Zelfbouw Warmtepomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 212

Zelfbouw Warmtepomp

Een warmtepomp is een buitengewoon interessant apparaat, omdat je er met relatief weinig input een grote hoeveelheid warmte mee kan opwekken.

Dat schept perspectieven in een wereld van hoge energieprijzen en milieuvervuiling.

Ik heb dan ook eens nagedacht of het mogelijk zou zijn om met een dergelijke omgekeerde koelkast mijn woning te verwarmen.

Er zijn in de handel wel diverse aanbieders van deze systemen, maar die hebben 1 ding gemeen, onbetaalbaar.

Dus waarom niet een poging wagen om zelf zo'n ding te bouwen?

Misschien zijn er slimme techneuten op dit forum die in deze thread wat tips kunnen zetten hoe je zoiets zou kunnen aanpakken/verbeteren.

Wat mijzelf betreft, ik heb het geluk aan een watertje te wonen waaruit ik dus mijn "bronwarmte" in principe eenvoudig kan betrekken.

Een proef-opstelling heb ik inmiddels gebouwd, bestaande uit een oude afgedankte diepvrieskist waardoorheen het slootwater met een huidige temperatuur van 6 graden circuleert.

Langs de condensor (het rooster aan de achterkant) laat ik eveneens water circuleren dat de afgegeven warmte opneemt.

Hier zijn de eerste testresultaten:

Vermogen compressor 200W

Een bak met 6 liter water wordt na inschakeling met een snelheid van 1 graad Celsius per minuut opgewarmd, wat na wat rekenwerk neerkomt op een afgegeven vermogen van 420W (afgerond)

De bereikte COP is dus met 2.1 best interessant, maar levert nog geen besparing op t.o.v. gasverwarming, daarvoor moet die COP omhoog.

De vraag is: Hoe kan ik die COP (rendement) verbeteren, wie heeft ideeen?

Re: Zelfbouw Warmtepomp

Beste ponyhaar,

Ik zelf zit ook te denken aan een warmtepomp inverband mijn voorgenomen vertrek naar Roemenie, daar beschik ik over grond en een eigen put. Ik zou graag onafhankelijk willen zijn in mijn energie voorziening en met eenvoudige middelen goedkope oplossingen vinden. Kun jij me misschien een schema sturen van wat je tot nu toe al gedaan hebt dan kan ik misschien op jouw ervaringen verder borduren en mijn bevinden met jouw weer delen. Waarom het wiel twee keer uitvinden. Andere praktische ideeen om onafhankelijk te worden van externe energie zijn natuurlijk ook welkom.

groeten

jo

Moderator (Bart): Geen email adressen! Gelieve eerst de regels lezen.

Reageer