[natuurkunde] cilindertjes laten rollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] cilindertjes laten rollen

Ik ben bezig met een proef waarbij ik cilindertjes van een vaste helling laat rollen.

Ik wil weten wat voor invloed de massa heeft.

Vervolgens wat voor invloed de breedte van de cilindertjes heeft.

En als 3e wat voor invloed de diameter van de cilindertjes heeft.

Op het moment ben ik de theorie aan het doorspitten. Maar deze is toch wat lastiger als ik dacht kan iemand mij wat helpen?

Klopt het dat ik F = mg sin α kan gebruiken voor de kracht de die snelheid naar beneden bepaald.

Daartegenin werken dan de rolwrijvings en de luchtwrijvings krachten.

rolwrijving --> Fw,rol = mg*cos α * cr

Klopt deze formule en hoe kom ik aan de cr van zelfgemaakte cilindertjes?

luchtwrijving --> Fw,lucht = Cw*1/2ρ*v2*A

Klopt deze formule en hoe kom ik aan Cw?

Verder moet volgens mij de rolenergie ook een meespelende factor zijn hoe kan ik daar aan rekenen???

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] cilindertjes laten rollen

Probeer eens een schets te maken van de situatie en zet daar de vectoren in.

F = mg sin α klopt dan naar mijn inziens wel ja, maar wat bedoel je met cr?

Met de resultante van de krachten kun jij ook nog de versnelling bepalen, waarmee hij van de helling af gaat(F=ma), maarja ik weet niet of jij dat voor je onderzoek wilt gebruiken :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] cilindertjes laten rollen

Ik denk dat je rolweerstand voor harde cilindertjes op een harde helling kunt verwaarlozen.

Voor cilindertjes met relatief veel massa t.o.v. hun doorsnede, en bij de relatief lage snelheden waarmee je zult werken, kun je de luchtweerstand ook al (vrijwel) verwaarlozen.

Formules voor traagheidsmomenten van cilinders vind je in een goed VWO-5 natuurkundeboek, en anders hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment

En dat traagheidsmoment is een doorslaggevende factor in de eindsnelheid van je cilindertje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer