Springen naar inhoud

[natuurkunde] stroomsnelheid vloeistof

• Log in om te kunnen reageren

ahj

ahj

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 14:54

Hey!

ik vraag me af hoe je de stroomsneheid van een vloeistof of debiet kan berekenen in een leiding/buis.
Bestaat er een verband tussen stroomsnelheid of debiet met: druk, tempratuur, oppervlakte leiding, lengte leiding etc....

Ahj

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 16:12

Hey!  

ik vraag me af hoe je de stroomsneheid van een vloeistof of debiet kan berekenen in een leiding/buis.  
Bestaat er een verband tussen stroomsnelheid of debiet met: druk, tempratuur, oppervlakte leiding, lengte leiding etc....  

Ahj

om een heeeeeeel lang verhaal kort te maken: ja. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 16:22

Ik moet spontaan aan m'n cursus elektriciteit denken... :)

ahj

ahj

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 17:16

Heey dank je wel!

maar wat is dat verband dan.....ik zat eerst het geen onder je bericht te lezen maar dat is het niet

Ahj

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 22:54

Volledige uitleg over al de verbanden die er bestaan (de theorie en de praktijkproblemen die er daarna bij komen kijken) is op elke technische universiteit een speciale studierichting geloof ik: stromingsleer.

Vandaar dat ik zei dat het een heeeeeel lang verhaal is.

Het probleem is dus: welk klein stukje wil je ervan weten?

In heel ruwe lijn: Ken je de wet van Ohm uit de elektriciteit? De principes zijn eigenlijk hetzelfde. Lees voor spanning druk, en voor stroomsterkte debiet, en voor weerstand weerstand, en dan ben je een eind op weg. En daarna komen duizenden pagina's over viscositeit, wandruwheid, dichtheid, enz. enz.

Veel te veel allemaal voor een huiswerkforum. Veel te veel nog zelfs voor héél het forum. Maar met concretere vragen over stukjes uit die stromingsleer kunnen we misschien wel wat. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 07:23

In het kort: Debiet = doorsnee oppervlak x stroomsnelheid

De stroomsnelheid kan dan weer van allerlei parameters afhangen (druk, temperatuur) en kan bijvoorbeeld bepaald worden met de wet van Bernoulli.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures