Ontwerp rollenbaan

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Ontwerp rollenbaan

Weet iemand hoe je het vermogen van een elektromotor kunt bepalen, nodig om een rollenbaan aan te drijven. Ik ben namelijk bezig met een ontwerp. De rollen worden aangedreven door een tangentiaalketting, die op spanning wordt gehouden door een kettingspanner. Om dit vermogen te berekenen moet ik rekening houden met de verliezen (wrijving etc.). Nu weet ik niet zeker hoe te beginnen en met welke verliezen allemaal rekening te houden. Ter informatie: op de rollenbaan staan vaten van om en bij de 300kg. Ik hoop dat iemand dit wat kan toelichten.

p.s.: Ik heb zelf al uitvoerig gegoogled naar informatie, maar dit heeft niet veel opgeleverd. Moest iemand nog goede sites weten omtrent dit onderwerp of goede documentatie bezitten, altijd welkom...

---------------------

No religion higher than truth

Berichten: 582

Re: Ontwerp rollenbaan

Ik weet niet hoe snel de vaten over de baan moeten rollen.

Met een vertragingskast op de motor kan je nagenoeg elke belasting overwinnen. De vaten gaan dan gewoon langzamer.

Neem voor de wrijving per vat ca. 5% van het gewicht. Je hebt dan een kracht nodig van 15 kg -150 N per vat om het te transporteren. Dat moet zeker voldoende zijn.

Gesteld dat er 6 vaten op kunnen dat is dan 900 N.

Stel de diam. van de rol 200 mm in dit voorbeeld. De armlengte waarover de kracht nodig is 200/2=100mm

Koppels en momenten worden altijd per meter aangegeven dus 100/1000=0,1.

900x0,1=90 Nm. Het aandrijvende wiel moet dus een koppel van zeker 90Nm kunnen leveren.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer