[Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

In een opdracht die wij moeten maken, moeten wij het verschil in temperatuur verklaren van voor en na een reactie.

Het gaat hierbij om een reactie tussen 50 mL 1M opgelost NaOH (23 °C) met 50 mL 1M opgelost HCl (21 °C).

De na de reactie ontstane temperatuur is 28 °C.

Nu wordt van ons gevraagd om de reactie en de reactie/bindingswarmten.

Welke reactie vindt hier plaats en hoe zit dat met die warmtes?

Thanks :)

Berichten: 133

Re: [Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

Is een sterke base met een sterk zuur dus je krijgt zuur-base reactie.

Wat de reactiewarmte betreft, zoek de enthalpie op van reactieproducten en reagentie, het verschil tussen beiden is de warmte die vrijkomt of opgenomen wordt tijdens de reactie.

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

Als ik het goed begrijp is de reactie H+ (aq) + OH- (aq) => H2O (l) hier van belang?

Verder zegt het begrip enthalpie me om eerlijk te zijn helemaal niets. Is dit een synoniem voor reactiewarmte oid?


Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

Hier kom ik nog niet echt iets mee verder...

Het begrip enthalpie komt niet voor in ons scheikundeboek en we hebben het ook nog nooit gehad, dus ik denk niet dat ik dat nodig heb hierbij...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

De reactie verloopt als volgt:

NaOH + HCL -> H2O + NaCl

Er worden eerst verbindingen verbroken die energie opnemen, bij het recombineren wordt er terug warmte afgestaan aan het systeem. De warmte die hierbij vrij komt is groter dan de warmte die vooraf is opgenomen om de verbindingen te verbreken. Hierdoor komt extra warmte in het systeem terecht waardoor de temperatuur gestegen is met 6°C (gemiddelde van 21° en 23° wordt 22° en dus 28°-22°=6°).

Als je nog nooit iets gehoord hebt over enthalpie waardes en daar ook geen tabel voor hebt kan je hier niks meer over zeggen lijkt me...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Het berekenen en verklaren van reactiewarmte?

Als je nog nooit iets gehoord hebt over enthalpie waardes en daar ook geen tabel voor hebt kan je hier niks meer over zeggen lijkt me...
Correct.

Maar, gesteld dat pOrq niet heeft zitten slapen in de les. Dan is de conclusie dat hele het begrip enthalpie eenvoudigheidshalve buiten beschouwing wordt gelaten. Een eerste oefeningetje op weg naar het begrip enthalpie dus.

twee producten reageren met elkaar, hierbij komt warmte vrij.

De warmte komt geheel ten goede aan de vloeistof.

De vloeistof veronderstellen we water, waarvan de warmtecapaciteit in een tabellenboek kan worden opgezocht ( 4,2 J/(g.K) )

we kennen de temperatuursstijging in kelvin

we weten over hoeveel g water we praten

we weten dus hoeveel J warmte er vrij kwam.

we weten hoeveel mol water er is gevormd uit de ionen

we kennen nu dus de reactiewarmte in J/mol

Ik heb een sterk vermoeden dat dat bedoeld wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer