Springen naar inhoud

cement in leiding

• Log in om te kunnen reageren

bassiepen

bassiepen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 18:21

Morrie, ik heb n vraag over n warmwaterleiding. Hier zit namelijk metselcement in. Het zal niet veel zijn want r komt nog water uit maar niet veel. Is hier misschien n chemisch goedje voor. Heb al accuzuur geprobeerd maar dat schiet niet echt op. Ook salpeterzuur gaf niet echt n prettige reactie op m'n buis of was dat maar schijn. Hoop dat r iemand is die advies kan geven???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 20:04

zoutzuur? dat gebruiken ze namelijk ook om cementresten te verweideren in de bouw,
gewoon ff halen bij de dhz winkel

bassiepen

bassiepen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2006 - 20:12

heb ook aan zoutzuur gedacht maar dan moet ik de leiding helemaal leeghalen en vullen met zoutzuur. Maar hoelang moet ik wachten?? En waar vind ik onverdunde zoutzuur?? Tegenwoordig is t allemaal verdunt....

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 01:15

Geen enkel zuur zal zo'n prettig effect hebben op je leiding. Als accuzuur niet helpt gebruik je de verkeerde methode. Mors maar eens wat accuzuur op een betonvloer: het gaat zachtjes bruisen waar je bij staat.

Is het gebruik van een trekveer, zoals ze die ook gebruiken bij het trekken van elektradraden door pvc-buizen niet een optie? Gewoon mechanisch? Of, als je weet waar de ellende zit, stuk van tussen zagen en nieuw stukje inplaatsen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Koen007

Koen007

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 07:25

Gebruik cementontsluieraar.
Een gekend merk in BelgiŽ is "HG extra".
Te koop in verschillende sterktes en in bijna elke doe-het-zelf zaak.
Bijsluiter lezen!

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 09:48

Als de plaats bekend is waar het cement zit dan zou ik dat stuk vervangen.

Anders wordt het heel moeilijk. De zuren om het cement op te lossen tasten ook het metaal aan, zeker als het een modern knelkoppelleiding is want die zijn tamelijk dunwandig. Al het beschermende zink in de leiding gaat dan eerst weg.
Het eerste wiel was echt niet rond

bassiepen

bassiepen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 16:08

Het is n koperen leiding en alles is gesoldeerd. Nu hoorde ik iemand over fosforzuur. Heb dit geprobeerd en t lijkt wel dezelfde werking te hebben als zoutzuur. Misschien is hier informatie over bekent....

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 16:30

Fosforzuur zoals in de ontkalker van koffiezetapparaten, dacht ik aan maar je hebt dan wel een flinke hoeveelheid nodig.

Ooit heb ik citroenzuurkristallen in water opgelost, dat werkte ook wel sterk op cement.

Wat fosforzuur betreft, het koffiezetapparaat is daardoor gaan lekken na het ontkalken dus het is toch behoorlijk sterk.

bassiepen

bassiepen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 17:03

Heb natuurlijk wel eerst ff geprobeerd om informatie te krijgen over fosforzuur. Maar ze laten eigenlijk niet veel los over metalen enz. Over de hoeveelheid hoef je niet in te zitten heb ongeveer 2 kuub. Het is trouwens wel 59% weet niet of dat altijd zo is met fosforzuur. Maar wat lekte r dan eigenlijk in je koffiezetapparaat?? Want als dat zo is kan ik maar beter vrede hebben met n kleine straal...

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 06:42

Heb natuurlijk wel eerst ff geprobeerd om informatie te krijgen over fosforzuur. Maar ze laten eigenlijk niet veel los over metalen enz. Over de hoeveelheid hoef je niet in te zitten heb ongeveer 2 kuub. Het is trouwens wel 59% weet niet of dat altijd zo is met fosforzuur. Maar wat lekte r dan eigenlijk in je koffiezetapparaat?? Want als dat zo is kan ik maar beter vrede hebben met n kleine straal...

De aluminium leiding t.p.v. de verwarmer was doorgevreten.
Het water liep na de behandeling goed door maar ook regelrecht onder het apparaat uit.

ariekanarie9

ariekanarie9

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2006 - 21:36

volgensmij hoef je voor aantasting van je leiding niet bang te zijn. Koper is tenslotte een redelijk edelmetaal wat niet aangetast word door zuren. knelkoppelingen en soldeer daarentegen wel. Maar als de verstopping groot genoeg is zorgt deze dat het zuur niet zo ver komt, en als hij te klein is bergijp ik het probleem niet (kan het water er toch ook langs?).

Het probleem om specie op te lossen is het cement en het zand. Je kalk lost namelijk makkelijk op. Om zand op te lossen is zeker weten de moeite niet waard :?: Als ik het mij goed herinner is je (portland) cement een mengsel van allerlei Calcium silicaten. Deze zijn ongeloofelijk inert neem bijvoorbeeld zand :).

Wat je mischien kan proberen, maar hier kunnen andere mensen je veel beter mee helpen. Is om het kristalwater wat ervoor zorgt dat de specie zijn vastheid krijgt uit te drijfen. Dit zal bijvoorbeeld met 99% zwavelzuur kunnen. Ik hoop dat andere je verder kunnen helpen, ik werk ook in de bouw en het is een k^t baan om cement van tegels af te krijgen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures