harde schijf ondersteboven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

harde schijf ondersteboven

Is het schadelijk een harde schijf ondersteboven in een computer te leggen? En kan een harde schijf oververhit raken? Ik heb namelijk een tweede schijf aangekocht, maar blijkt dat er in mijn pc geen plaats voorzien was voor die schijf te monteren.

Edit: Ik heb het ondertussen al anders opgelost, ze ligt dus niet ondersteboven. Maar als er iemand toch nog een antwoord heeft ik ben nog steeds nieuwsgierig.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: harde schijf ondersteboven

Een harde schijf heeft bij mijn weten geen last van onderste boven hangen. Belangrijkste is dat ze goed bevestigd is en geen last heeft van trillingen. Ze worden ook wel eens 90° gedraaid gemonteerd, dus zeg maar op hun zijkant.

Harde schijven kunnen wel oververhit raken. Hierbij kunnen sectoren beschadigen en kan de schijf instabiel worden en crashen. Zorg dus dat de lucht van je koeling (bij gewone ventilatorkoeling) er goed langs kan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 582

Re: harde schijf ondersteboven

Als een harde schijf oververhit raakt dan zullen er eerst storingen ontstaan doordat de aluminium schijf ietsje uitzet . Hierdoor zal de leeskop het juiste spoor niet meer vinden en storingen geven.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 249

Re: harde schijf ondersteboven

Vier gaatjes boren op de bodem van de kast, op de harde schijf kan je 2 van die "montage ijzertjes" schroeven en deze kan je dan weer verbinden met de bodem van de kast. Nadeel is dat je dan vier kopjes van de schroeven aan de onder kant hebt zitten. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: harde schijf ondersteboven

Vier gaatjes boren op de bodem van de kast, op de harde schijf kan je 2 van die "montage ijzertjes" schroeven en deze kan je dan weer verbinden met de bodem van de kast. Nadeel is dat je dan vier kopjes van de schroeven aan de onder kant hebt zitten.   :)


dus als ik het goed begrijp maakt het niet zo veel uit waar ik ze bevestig? En ik mag ze dus gewoon met het groene bordje pal op een metale ondergrond gericht bevestigen? Want ik had schrik dat ze dan miss net oververhit zou geraken. Ik heb ze nu gewoon los op een stukje karton in een lade voor optische aparaten liggen (wel zo dat er overal nog voldoende lucht aan kan). Als het zo zit kan ik daar nog gaatjes in boren, want op de bodem dat zal niet lukken met men ATA kabel.

Berichten: 2.589

Re: harde schijf ondersteboven

mijn harde schijf doet ook al eens vreemd, alle dat denk ik toch. Af en toen hoor ik een gekraak en ik vermoed dat die hardschijf dat teweeg brengt iemand enig idee hoe ik hier zeker van kan zijn?

Een soort programma om je harde schijf een tijdje te laten draaien? Want het kan raar klinken maar ik vermoed dat het is als ze achter komt. Of is die gedachte idioot?

het is namelijk zo dat als er niet veel opstaat hij het niet zo erg heeft tegen dat er veel meer opstaat dan dus wel.

Het kan ook zijn dat het gekraak voorkomt uit het diskette station maar dan toch door een programma dat het zonder mijn weten om probeert te gebruiken.

Groeten.

Berichten: 249

Re: harde schijf ondersteboven

dus als ik het goed begrijp maakt het niet zo veel uit waar ik ze bevestig? En ik mag ze dus gewoon met het groene bordje pal op een metale ondergrond gericht bevestigen?
Tussen de bodem en de harde schijf komt het montage setje, die ijzertjes hebben een hoogte van 1,5 tot 2 cm, dus voor de warmte hoef je niet bang te zijn. Om te verduidelijken: 4 schroefjes voor montage set op de harde schijf volgens montage set verbinden met bodem dmv 4 schroefjes.

Dus opzich komt het op de ruimte. Zal kijken of ik een plaatje kan vinden van zo'n montage setje.

Die ijzertjes worden inbouw rails genoemd, hier staat een plaatje: http://www.alternate.nl/html/productDetail...?artno=AZZ%2301

B.t.w. link is niet bedoeld voor spam maar voor je een plaatje te tonen.

Ook heb je nog vier extra schroefjes nodig om te verbinden met de bodem en inbouw rails. Bedenk dat de schroefjes qua diameter klein zijn, tussen 3 - 4 mm dus je moet met 4 - 5 mm boren.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: harde schijf ondersteboven

Een soort programma om je harde schijf een tijdje te laten draaien?
Ik heb zelf wel eens HD Tach gebruikt om m'n harddisk te testen. Werkt erg "low level" en is dus erg betrouwbaar. Ook leuk om mee te testen of je harddisks in RAID-opstelling ook echt sneller zijn dan zelfstandig, en of je je SWAP-partitie beter voor- of achteraan op je harddisk kan zetten.

Hoe dan ook: tijdens het testen is je harddisk een tijdje bezig, en daar was jij dan weer naar op zoek.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer