[kansverdeling/statistiek] Is hier een standaardmodel voor?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

[kansverdeling/statistiek] Is hier een standaardmodel voor?

Ik zoek een kansmodel voor een proces waarbij een discreet aantal voorvallen in een bepaalde tijd optreedt, en waarbij ieder voorval bovendien een bepaalde reële maat of grootte heeft.

Zonder dat laatste zou de Poissonverdeling zijn wat ik zoek, dat beschrijft de kans dat er binnen een bepaalde tijd een bepaald aantal voorvallen plaatsvindt, afhankelijk van een bepaalde parameter. Bijvoorbeeld de kans dat er binnen een uur 8 klanten in een winkel komen, of dat er binnen een week 5 vallende sterren te zien zijn.

Maar nu is niet ieder voorval gelijk, aan ieder voorval is ook een (stochastische) waarde gekoppeld. Bijvoorbeeld hoeveel klanten er in een uur een winkel binnen komen en hoeveel ze uitgeven, of het aantal vallende sterren in een week en hun grootte of felheid.

Is daar een bekend model voor?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [kansverdeling/statistiek] Is hier een standaardmodel voor?

Maar nu is niet ieder voorval gelijk, aan ieder voorval is ook een (stochastische) waarde gekoppeld. Bijvoorbeeld hoeveel klanten er in een uur een winkel binnen komen en hoeveel ze uitgeven, of het aantal vallende sterren in een week en hun grootte of felheid.


Poisson met een gamma-verdeling? Dat is dan om de kansdichtheid te bepalen (indien je dat bedoelt met 'stochastische waaarde van voorvallen'.?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [kansverdeling/statistiek] Is hier een standaardmodel voor?

In feite heb ik met twee soorten gevallen te maken. Het gaat sowieso om discrete voorvallen die in een bepaald tijdsbestek optreden, dus daar voldoet een Poisson verdeling, laat ik voor het gemak weer even uitgaan van klanten die een winkel binnenkomen. De "waarde" van ieder voorval kan ofwel reëel zijn, bijv. "de lichaamslengte van iedere klant die de winkel binnenkomt", en is in dat geval normaal verdeeld. Of ook weer discreet, bijvoorbeeld het product wat hij koopt.

Nou kan ik in dat laatste geval misschien gewoon n verschillende poisson stochasten gebruiken, dus voor ieder type product één. Maar die zijn waarschijnlijk niet onafhankelijk.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [kansverdeling/statistiek] Is hier een standaardmodel voor?

Mijn eerste reactie was "pfff [rr] ". :wink: Ben géén statisticus in hart en nier.

Ik had het in mijn eerste antwoord inderdaad niet helemaal goed wat je bedoelde.

Heb je in feite niet met een aantal onderzoeken te maken. Dat met het aantal klanten (poisson) en dat met de lichaamslengte (normaal).

De uitkomsten van beide onderzoeken kun je dan weer onderwerpen aan een onderzoek naar productkeuze.

Maar om daar één model van te (kunnen?) maken. (hier komt mijn "pfff")

Je schrijft "Maar die zijn waarschijnlijk niet onafhankelijk"... is dat een eis?
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Reageer