Springen naar inhoud

[Natuurkunde] zeepbellen, ja alweer!

• Log in om te kunnen reageren

kawaii

kawaii

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 14:45

hey hier mijn zoveelste bericht over zeepbellen =P,

Ik moet morgen mijn plan van aanpak inleveren voor mijn PWS over zeepbellen, 1 van mijn deelvragen was 'hoe bepaal je de dikte van een zeepbel' (d.m.v interferentie)

hierop kwam ik op de idee toen ik deze site zag:
http://home.wanadoo....ies/ringen.html

Maar ik snap echt niet wat ze daar doen want wat zijn ordes?? Oke ik snap dat je de kleurbanden op een zeepbel moet gaan observeren maar dan hoe moet mij dit leiden tot de diktebepaling?

Ook snap ik deze zin niet: 'Het licht dat door de binnenste wand wordt weerkaatst ondergaat een fasesprong van ½.' Dit is toch niet altijd zo dit hangt toch juist af van de dikte van de zeepbel?

Zo krijg ik bij natuurkunde pas na de kerstvakantie het hoofdstuk over golflengtes en interferentie maarja dan is mijn PWS al :S. Dus ik hoop dat iemand mij hiermee verder op weg kan helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 17:07

Ook snap ik deze zin niet: 'Het licht dat door de binnenste wand wordt weerkaatst ondergaat een fasesprong van ½.' Dit is toch niet altijd zo dit hangt toch juist af van de dikte van de zeepbel?

Nee, niet van de dikte, of er fasesprong optreedt of niet hangt af van de brekingsindexen van de twee betrokken stoffen. :

licht komt uit lucht tegen wateroppervlak: brekingsindex water is hoger, er treedt een fasesprong op bij reflectie.

licht komt uit water tegen luchtoppervlak: brekingsindex lucht is lager, er treedt géén fasesprong op bij reflectie.

Dit staat volgens mij precies andersom op die site van jou. Ik raakte in de war en checkte in mijn Cutnell &Johnson, en ook nog op de site van hyperphysics.

http://hyperphysics....oapfilm.html#c1

The interference colors from a soap film can be related to the thickness of the film by using the interference condition and noting that there is a 180 degree phase change upon reflection from the film surface, but no phase change for the reflection from the back surface.

en hier staat het helder en stap voor stap uitgelegd: (over films begint het ongeveer op een derde van de pagina)
http://physics.bu.ed...iffraction.html
Geplaatste afbeelding

Ordes van uitdoving: als er een halve golf in de zeepbeldikte past, dan moet het licht in de zeepbelwand een hele golflengte afleggen (heen én weer). Het deel van het licht dat direct reflecteerde had een fasedraaiing, het andere licht dat door de zeepbel reisde had dat niet. Ze kaatsen dus terug van de bel met anderhalve golflengte faseverschil, en doven elkaar dus uit.

Dat gebeurt ook als er een hele golflengte in de zeepbeldikte past: een golflengte heen, een terug, totaal 2 golflengtes verschil. De lichtstaal die direct al reflecteerde ondergaat ook nog eens fasedraaiing, en loopt daarmee een halve golflengte uit de pas. Faseverschil dus 2½ golflengte, 2e orde uitdoving.

Past er anderhalve golflengte in de zeepbeldikte, dan reist het licht in de zeepwand heen en terug een afstand van 3 hele golflengtes. Resultaat, 3½ golflengte verschil, 3e orde uitdoving.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kawaii

kawaii

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2007 - 17:09

Bedankt voor je uitleg, srry voor mijn late reactie maar ik was vergeten dat ik hier een berichtje had geplaatst :S. En ja op dit moment ben ik nog steeds met mijn PWS bezig over zeepbellen en heb ik draadramen en dergelijke gemaakt en is het me allemaal wat meer duidelijker geworden over licht en interferentie maar wat ik nog steeds niet snap is dat je op een zeepvlies/zeepbel soms dezelfde kleurbanden ziet zoals: oranje,blauw,oranje,blauw heeft dat met de ordes te maken? En hoe weet je welke de 1ste orde is en welke de 2de orde is? En ik hoorde dat als je een oranje kleurband ziet dat dan de golflengte 'blauw' er uit is omdat oranje de meng kleur is van geel en rood. Moet ik dan gewoon de volgende formule gebruiken:

faseverschil = delta x : labta

delta x zal dan de dikte van het zeepvlies zijn
labta in dit geval 480nm (=blauw)
en het faseverschil: 1,5 of 2,5 of 3,5 etc

hieruit concludeer ik dat als je een rode kleurband ziet dat de complementaire kleuer van rood eruit is.

Maar zou zo mijn berekening kloppen en hoe weet ik wat ik voor het faseverschil in moet vullen. Ik hoop hier antwoord op te kunnen krijgen, bij voorbaat dank!

kawaii

kawaii

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2007 - 17:18

Nog 1 ding wat ik me afvraag, ik wil het geluid van een knappende zeepbel opnemen met coachlab en dan zowel bij een grote zeepbel als bij een hele kleine zeepbel. Maar nou vraag ik me af hoe ik de zeepbel kan opmeten, zo nauwkeurig mogelijk, heeft iemand een idee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures