Springen naar inhoud

kleur en toon


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Linda Schot

    Linda Schot


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 19:17

ik verdiep me al een tijdje in de kleurenleer, toch kom ik met kleur m.b.t. noten steeds verschillende tabellen tegen.
Iemand ervaring? Ik ben geen muzikant maar een schilder. Momenteel ben ik bezig met een expositie over geel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 08:53

ik verdiep me al een tijdje in de kleurenleer, toch kom ik met kleur m.b.t. noten steeds verschillende tabellen tegen.
Iemand ervaring? Ik ben geen muzikant maar een schilder. Momenteel ben ik bezig met een expositie over geel.


Kleuren zijn inderdaad afhankelijk van frequentie van licht: violet is hoge frequentie; rood is lage frequentie, geel is er middenin. Alleen zijn deze frequenties zo hoog dat je ze niet rechtstreeks in geluid kunt omzetten. Daarom is het arbitrair hoe je de geluiden naar hoorbare frequenties omzet. Hetzelfde kun je ook met aardbevingen doen, die zijn zo laag dat je ze niet kunt horen, maar die kun je ook hoorbaar maken.

Overigens kun je electromagnetische straling niet horen, je moet het altijd omzetten met een radioontvanger.

welke kleurenleer gebruik je?

#3

Linda Schot

    Linda Schot


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 19:09

[
welke kleurenleer gebruik je?

ik lees alles wat los en vast zit over kleurenleer.
Er waren er velen zoals je weet. Het boekje van Itten is wel duidelijk, maar hij passeert wetenschappers als Newton.
Nog tips misschien?

#4

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 15:48

deze link geeft golflengten van kleuren
http://eosweb.larc.n...for_Colors.html

ultraviolet 300
indigo 400
groen 510
geel (natriumlicht) 570
oranje 510
rood (waterstof) 656
infrarood 1000

de bijbehorende frequenties genormaliseerd op waterstof

ultraviolet 2.19
indigo 1.64
groen 1.29
geel 1.15
oranje 1.29
rood 1.00
infrarood 0.66

ultraviolet 962.13 Hz
indigo 721.60 Hz
groen 565.96 Hz
geel 506.39 Hz
oranje 565.96 Hz
rood 440.00 Hz
infrarood 288.64 Hz


Als je de toon van rood op A stemt dan wordt indigo een valse Fis
als je ook infrarood en UV meeneemt heb je net een bereik van twee oktaven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Note

Hz toon
262 c
277 cis
294 d
311 dis
330 e
349 f
370 fis
392 g
415 gis
440 A
466 Ais
494 B
524 C
554 Cis
588 D
622 Dis
660 E
698 F
740 Fis
784 G
830 Gis
880 A'
932 Ais'
988 B'

#5

Linda Schot

    Linda Schot


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 17:52

bedankt voor deze info, dit moet ik toch even bekijken...

#6

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 21:00

nog een kleine foutverbetering (muziektheorie is wat roestig)

440 Hz = a'
880 Hz = a"

enzovoort

http://nl.wikipedia....Octaaf_(muziek)
http://nl.wikipedia....Toonhoogtetabel

nog leuker is een toon omzetten in kleur wat onder andere met lichtorgels gedaan kan worden.

#7

Linda Schot

    Linda Schot


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 21:09

nog wat gevonden:



Ontstaan van de klankkleur onderzocht
Waarin ligt nu specifiek het ontstaan van de klankkleur en waardoor wordt de verscheidenheid ervan veroorzaakt? Volgens de baanbrekende acousticus Herman von Helmholtz berust de klankkleur op de aard en samenstelling van de z.g. boventonen of harmonischen, die met de grondtoon worden gemengd. De meeste klanken zijn namelijk niet enkelvoudig van aard, maar samengesteld uit een grondtoon en een reeks boventonen, die echter als één toon met een vaste kleurkarakteristiek worden waargenomen. De Duitse musicoloog/organoloog Fritz Volbach vergelijkt zo’n samengestelde klank met een grote watergolf op wiens oppervlakkte een groot aantal kleinere golfjes gevormd worden. Deze kleine golfjes nu, kunnen in aantal verschillen, terwijl ze ook in omvang verschillend van grootte kunnen zijn. De kleursoort wordt bepaald door de trillings-verhouding van de boventonen t.o.v. de grondtoon. Maar de intensiteit van de geblazen toon is hierop ook van betekenis, hetgeen door nog recentere onderzoekingen in de laatste decennia is aangetoond.

#8

Hans Erren

    Hans Erren


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 21:50

hier is een vergelijking van de toonkleur (harmonischen) van koperblazers, saxofoon, klarinet, fluit, viool, gitaar en didgeridoo.


http://www.phys.unsw...au/music/flute/
Don't just talk, show your work.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures