kleur en toon
-
- Berichten: 7
kleur en toon
ik verdiep me al een tijdje in de kleurenleer, toch kom ik met kleur m.b.t. noten steeds verschillende tabellen tegen.
Iemand ervaring? Ik ben geen muzikant maar een schilder. Momenteel ben ik bezig met een expositie over geel.
Iemand ervaring? Ik ben geen muzikant maar een schilder. Momenteel ben ik bezig met een expositie over geel.
- Berichten: 415
Re: kleur en toon
Kleuren zijn inderdaad afhankelijk van frequentie van licht: violet is hoge frequentie; rood is lage frequentie, geel is er middenin. Alleen zijn deze frequenties zo hoog dat je ze niet rechtstreeks in geluid kunt omzetten. Daarom is het arbitrair hoe je de geluiden naar hoorbare frequenties omzet. Hetzelfde kun je ook met aardbevingen doen, die zijn zo laag dat je ze niet kunt horen, maar die kun je ook hoorbaar maken.Linda Schot schreef:ik verdiep me al een tijdje in de kleurenleer, toch kom ik met kleur m.b.t. noten steeds verschillende tabellen tegen.
Iemand ervaring? Ik ben geen muzikant maar een schilder. Momenteel ben ik bezig met een expositie over geel.
Overigens kun je electromagnetische straling niet horen, je moet het altijd omzetten met een radioontvanger.
welke kleurenleer gebruik je?
-
- Berichten: 7
Re: kleur en toon
ik lees alles wat los en vast zit over kleurenleer.Hans Erren schreef:[
welke kleurenleer gebruik je?
Er waren er velen zoals je weet. Het boekje van Itten is wel duidelijk, maar hij passeert wetenschappers als Newton.
Nog tips misschien?
- Berichten: 415
Re: kleur en toon
deze link geeft golflengten van kleuren
http://eosweb.larc.nasa.gov/EDDOCS/Wavelen...for_Colors.html
ultraviolet 300
indigo 400
groen 510
geel (natriumlicht) 570
oranje 510
rood (waterstof) 656
infrarood 1000
de bijbehorende frequenties genormaliseerd op waterstof
ultraviolet 2.19
indigo 1.64
groen 1.29
geel 1.15
oranje 1.29
rood 1.00
infrarood 0.66
ultraviolet 962.13 Hz
indigo 721.60 Hz
groen 565.96 Hz
geel 506.39 Hz
oranje 565.96 Hz
rood 440.00 Hz
infrarood 288.64 Hz
Als je de toon van rood op A stemt dan wordt indigo een valse Fis
als je ook infrarood en UV meeneemt heb je net een bereik van twee oktaven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Note
Hz toon
262 c
277 cis
294 d
311 dis
330 e
349 f
370 fis
392 g
415 gis
440 A
466 Ais
494 B
524 C
554 Cis
588 D
622 Dis
660 E
698 F
740 Fis
784 G
830 Gis
880 A'
932 Ais'
988 B'
http://eosweb.larc.nasa.gov/EDDOCS/Wavelen...for_Colors.html
ultraviolet 300
indigo 400
groen 510
geel (natriumlicht) 570
oranje 510
rood (waterstof) 656
infrarood 1000
de bijbehorende frequenties genormaliseerd op waterstof
ultraviolet 2.19
indigo 1.64
groen 1.29
geel 1.15
oranje 1.29
rood 1.00
infrarood 0.66
ultraviolet 962.13 Hz
indigo 721.60 Hz
groen 565.96 Hz
geel 506.39 Hz
oranje 565.96 Hz
rood 440.00 Hz
infrarood 288.64 Hz
Als je de toon van rood op A stemt dan wordt indigo een valse Fis
als je ook infrarood en UV meeneemt heb je net een bereik van twee oktaven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Note
Hz toon
262 c
277 cis
294 d
311 dis
330 e
349 f
370 fis
392 g
415 gis
440 A
466 Ais
494 B
524 C
554 Cis
588 D
622 Dis
660 E
698 F
740 Fis
784 G
830 Gis
880 A'
932 Ais'
988 B'
- Berichten: 415
Re: kleur en toon
nog een kleine foutverbetering (muziektheorie is wat roestig)
440 Hz = a'
880 Hz = a"
enzovoort
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaaf_%28muziek%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonhoogtetabel
nog leuker is een toon omzetten in kleur wat onder andere met lichtorgels gedaan kan worden.
440 Hz = a'
880 Hz = a"
enzovoort
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaaf_%28muziek%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonhoogtetabel
nog leuker is een toon omzetten in kleur wat onder andere met lichtorgels gedaan kan worden.
-
- Berichten: 7
Re: kleur en toon
nog wat gevonden:
Ontstaan van de klankkleur onderzocht
Waarin ligt nu specifiek het ontstaan van de klankkleur en waardoor wordt de verscheidenheid ervan veroorzaakt? Volgens de baanbrekende acousticus Herman von Helmholtz berust de klankkleur op de aard en samenstelling van de z.g. boventonen of harmonischen, die met de grondtoon worden gemengd. De meeste klanken zijn namelijk niet enkelvoudig van aard, maar samengesteld uit een grondtoon en een reeks boventonen, die echter als één toon met een vaste kleurkarakteristiek worden waargenomen. De Duitse musicoloog/organoloog Fritz Volbach vergelijkt zon samengestelde klank met een grote watergolf op wiens oppervlakkte een groot aantal kleinere golfjes gevormd worden. Deze kleine golfjes nu, kunnen in aantal verschillen, terwijl ze ook in omvang verschillend van grootte kunnen zijn. De kleursoort wordt bepaald door de trillings-verhouding van de boventonen t.o.v. de grondtoon. Maar de intensiteit van de geblazen toon is hierop ook van betekenis, hetgeen door nog recentere onderzoekingen in de laatste decennia is aangetoond.
Ontstaan van de klankkleur onderzocht
Waarin ligt nu specifiek het ontstaan van de klankkleur en waardoor wordt de verscheidenheid ervan veroorzaakt? Volgens de baanbrekende acousticus Herman von Helmholtz berust de klankkleur op de aard en samenstelling van de z.g. boventonen of harmonischen, die met de grondtoon worden gemengd. De meeste klanken zijn namelijk niet enkelvoudig van aard, maar samengesteld uit een grondtoon en een reeks boventonen, die echter als één toon met een vaste kleurkarakteristiek worden waargenomen. De Duitse musicoloog/organoloog Fritz Volbach vergelijkt zon samengestelde klank met een grote watergolf op wiens oppervlakkte een groot aantal kleinere golfjes gevormd worden. Deze kleine golfjes nu, kunnen in aantal verschillen, terwijl ze ook in omvang verschillend van grootte kunnen zijn. De kleursoort wordt bepaald door de trillings-verhouding van de boventonen t.o.v. de grondtoon. Maar de intensiteit van de geblazen toon is hierop ook van betekenis, hetgeen door nog recentere onderzoekingen in de laatste decennia is aangetoond.
- Berichten: 415
Re: kleur en toon
hier is een vergelijking van de toonkleur (harmonischen) van koperblazers, saxofoon, klarinet, fluit, viool, gitaar en didgeridoo.
http://www.phys.unsw.edu.au/music/flute/
http://www.phys.unsw.edu.au/music/flute/
Don't just talk, show your work.