Centiliters en procenten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 201

Centiliters en procenten

Raar genoeg een tweede discussie van mij betrekkend tot alcohol (wat heb ik daar opeens mee :) ). Namelijk een vergelijking. Ik was benieuwd naar een meer door minder uitkomst. Ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Stel je hebt:

50 ML met 40%

en

250 ML met 5%

50 X 40 = 2000

250 X 5 = 1250

2000 : 1250 = 1,6

Ik kwam erop dat de bovenste waarde 1,6 keer zoveel is. Toen heb ik er een voorbeeld bij genomen alleen waarom dit zo is weet ik dus echt niet. Als je 50 ML van 40% hebt heb je in feite dus 1,6 biertje (250 ML) van 5% op? Alleen dit kan toch niet kloppen? Als iemand mij kan vertellen wat ik fout heb gedaan (als ik wat fout heb gedaan in the first place) kan ik weer lekkerder slapen vannacht :)

p.s. Ik weet niet zo goed de wetenschappelijke manier van berekeningen opschrijven dus heb ik het maar gewoon zo gedaan zoals ik het in m'n schrift zou doen :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Centiliters en procenten

Ik zou het anders berekenen, en wat eenheden erbij zetten.

40% van 50 mL is 20 mL. In 50 mL van die drank (zeg wodka) zit 20 mL pure alcohol.

5% van 250 mL is 12,5 mL. In 250 mL van die drank (zeg bier) zit 12,5 mL pure alcohol.

Deze verhouding is 20:12,5 wat overeenkomt met 1,6:1

Dus je uitkomst klopt. Proost!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 201

Re: Centiliters en procenten

Ik denk toch dat ik iets verkeerd uitgelegd heb en ook verkeerd berekend dus ik probeer het even anders te stellen. Dan zal je dus evenveel op moeten hebben als je:

1,0 X 50 ml wodka van 40% drinkt

of

1,6 X 250 ml bier van 5%

Heb je dan ook in beide gevallen in verhouding evenveel promillage in je, nee toch?

Nogmaals excuses voor de vage info, ik ben niet zo in to the maths :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Berichten: 824

Re: Centiliters en procenten

Geen appels met peren gaan vergelijken...

per 50 mL -> 20 mL alcohol = per 100 mL -> 40 mL alcohol

per 250 mL -> 12,5 mL alcohol = per 100 mL -> 5 mL alcohol

verhouding is dus 40:5 = 8:1

Dat is dus wel wat anders. Zoals ik al zei, geen appels met peren gaan vergelijken. Je moet wel de hoeveelheid alcohol berekenen voor dezelfde hoeveelheid totale drank. Je hoeft in principe niet eens heel veel te rekenen; een percentage van een stof blijft altijd het zelfde. Als er 5% alcohol zit in een liter bier zit er ook 5% alcohol in een mL...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Centiliters en procenten

Je hebt echt wel gelijk hoor. Het maakt niet zoveel uit:
Hoeveel alcohol zit er in een glas wijn, bier en een borrelglas?

In een standaardglas wijn (100cc van 12%) zit evenveel alcohol als in een glas bier (250cc van 5%) als in een borrelglas (35cc van 35%) met sterkedrank. Met een flesje bier kun je 1,5 glas vullen. Voor de hoeveelheid alcohol maakt het niet uit of je een standaarglas bier, wijn of gedistilleerd drinkt. Bier- en borrelglazen hebben over het algemeen de genoemde inhoud. Met wijnglazen moet je oppassen want in de meeste kan veel meer dan 100cc soms zelfs het dubbele. Ook de hoeveelheid whisky in een whiskyglas kan verschillen.
http://www.scholieren.com/werkstukken/7311
Hoeveel alcohol zit er in één glas?

Voor bier, wijn en sterke drank zijn standaardglazen ontwikkeld. Deze glazen bevatten dezelfde hoeveelheid alcohol.  

Misschien zeg je weleens: "Ik drink geen sterke drank, ik hou't op wijn, daar zit minder alcohol in".

Dit is niet waar! Het alcoholpercentage van de verschillende drankjes varieert wel ( bier 5%, wijn 12%, sterke drank 35% pure alcohol) Maar de hoeveelheid alcohol die je binnenkrijgt is gelijk.

Dat komt door de grootte/vorm van het glas. Per glas krijg je ongeveer 12 cc alcohol binnen. iemand die twee glazen bier drinkt heeft dus evenveel alcohol in zijn lichaam als iemand die twee glazen wijn drinkt.
http://www.chris.nl/index.php?pagina_id=4500

Jouw gevonden factor van 1.6 is gewoon je fictieve aanname van de inhoud van een glas sterke drank (50 ml in plaats van 35 ml)

Edit: @Ruben: Nu ben ik aan het twijfelen. Er wordt toch niet gevraagd naar de hoeveelheid alcohol in gelijke volumina? Er wordt gevraagd naar de absolute hoeveelheid alcohol in 50 mL sterke drank en 250 mL bier??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 824

Re: Centiliters en procenten

Klopt :) . Ik zie nu ook wat jullie bedoelen. Door die verhoudingen wordt het vaag. Maar als je 50 mL van de 40% ophebt, heb je inderdaad 1,6× zoveel alcohol binnen gekregen als 250 mL van de 5%. Maar als je het over verhoudingen hebt, moet je wel gelijke volumina gebruiken, die wordt dan 8:1
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 201

Re: Centiliters en procenten

Aha dus het klopt wel, ok thanks guys :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Berichten: 4.502

Re: Centiliters en procenten

Je had die 50Ml van 40% ook direct kunnen omzetten naar 400Ml van 5% en dat is 1,6 keer zoveel als de tweede portie van 250Ml van 5%!

Je eerste berekening was direct goed.

Reageer