Werktuigbouwkundig vraagstuk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Werktuigbouwkundig vraagstuk

Beste WTBers van Nederland,

Wij studenten van de opleiding theatertechniek te theaterschool in Amsterdam zitten met een probleem omtrent een opdracht die wij moeten maken omtrent onze magere WTB kennis. Het is de bedoeling om een vlak van 6000x10000mm op de vier hoekpunten te laten bewegen. (je neemt de want staand van voren af gezien (dus 6 bij 10), neemt de vier hoekpunten en bevestigt deze met staalkabels, nu is het de bedoeling dat de want eerst ligt vlak op de vloer dan staat zoals beschreven (2 staalkabels) en dan hangt (aan de vier staalkabels). De beweging is uitgedacht, alles kan berekent worden maar we weten niet hoe we de want moeten construeren! We willen dat hij doorzichtig is en kozen voor Policarbonaat Lexaan met een metalen frame, maar hoe nu verder, wat voor frame en hoe dikke platen... er moeten danseressen op kunnen landen (als het vlak op de vloer ligt). Wie kan mij helpen... We hebben de berekeningen nodig! Vragen of misschien wel de oplossing mail to: XXXXXXXXXX

Iedereen alvast bedankt

Edit moderator (suyver): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Werktuigbouwkundig vraagstuk

..ik snap er helemaal niets van. Zou je nog eens kunnen beschrijven in welke standen de wand moet komen te staan en aan welke punten je het geheel op gaat hangen..

Die 6 bij 10 meter; als de wand staat - is hij dan 6 meter hoog of juist 10?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Werktuigbouwkundig vraagstuk

Wat ik er van begrijp heb je dus een doorzichtige plaat van 6 bj 10m. Aan elke hoek zit een staalkabel. De plaat ligt eerst op de grond en er wordt op gedanst. Vervolgens zullen de dansers vertrekken en wordt één zijde opgetild tot de plaat verticaal staat. Vervolgens wordt ook de andere zijde opgetild waardoor de plaat weer vlak/horizontaal hangt. Terwijl de plaat nu dus in de lucht hangt moeten er ook weer danser op kunnen dansen.

Is dat correct?

Je zult denk ik allereerst een zeer licht en sterk materiaal moeten kiezen om de Policarbonaat Lexaan plaat te ondersteunen. Aluminium/Magnesium misschien? 10 meter blijft een behoorlijke overbrugging dus je constructie zal wel een behoorlijke dikte/hoogte moeten krijgen om niet te gaan doorbuigen (en/of breken)
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Berichten: 510

Re: Werktuigbouwkundig vraagstuk

Aluminium of Magnesium zijn wel dure materialen. Je kan ook enkele profielen (S235) kopen. Aan deze profielen kan je enkele platen lassen zodat ze voor de benodigde sterkte zorgen. Doordat je staal gebruikt zal het wel zwaar gaan wegen. En anders kan je altijd nog hout gebruiken :wink: Alleen hier kan je geen goede sterkteberekeningen mee maken.

Berichten: 14

Re: Werktuigbouwkundig vraagstuk

Dit probleem vraagt om een integrale benadering, waarbij ik voor zou willen stellen om echt bij het begin te beginnen. Ik begrijp dat er danseressen op moeten landen. Je moet je dan eerst afvragen hoeveel er op kunnen landen of hoeveel erop zouden moet landen. Dit geeft namelijk een behoorlijke (variabele) belasting op de constructie. Daarnaast is het eigen gewicht van de constructie en wand, van dergelijk oppervlak, behoorlijk groot. Ik heb hierbij mijn vraagtekens of de wand dan ook niet al zal gaan bezwijken, alleen al door het eigen gewicht, voor een dergelijke dunne wand van deze afmeting.

De scharnierpunten waar de wand aan wordt gemonteerd vraagt natuurlijk ook enige aandacht, maar hier is constructief goed uit te komen.

Mijn advies luid dus:
  • - ga na wat voor gewicht erop de wand komt;

    - vergeet hierbij niet het eigengewicht van de constructie (hangt natuurlijk af van het materiaal en afmetingen);

    - misschien kom je dan al tot de conclusie dat de wand aan de onderzijde ondersteund moet worden met bijvoorbeeld vakwerkliggers o.i.d.;

    - ga vervolgens dan pas dieper in op de mechanische berekeningen.
Het zou in het stadium van de mechanische berekeningen niet onverstandig zijn om eens advies te vragen bij constructiebureau's (hetzij bouwkundig of civieltechnisch). Zij kunnen jullie vast handige tips geven.

Maar het belangrijkste voor jullie op dit moment is denk ik dat jullie je moeten oriënteren op wat wil ik ermee en hoeveel gewicht komt erop. Vandaaruit kun je het materiaal beter vaststellen, zodat vervolgens het eigen gewicht bepaald kan worden. Pas dan ben je in het stadium waar jullie nu denken te zijn.

Berichten: 14

Re: Werktuigbouwkundig vraagstuk

Ik heb trouwens nog ff snel voor jullie uitgezocht welke NEN-normen van enig nut zouden kunnen zijn voor wat betreft de constructieve berekeningen. Deze zijn:
  • - NEN 6710 Aluminium berekeningen;

    - NEN 6720 Beton berekeningen;

    - NEN 6760 Hout berekeningen;

    - NEN 6770 Staal berekeningen;

    - NEN 6790 Steen berekeningen.
In deze normen staat uitgebreid vermeldt waar de constructieve berekeningen op gebaseerd zijn en hoe de berekeningen uit te voeren. De normen zijn uiteraard gebaseerd op wettelijke eisen. In de NEN-normen wordt soms verwezen naar een NPR (nationaal praktijk richtlijn). Het is aan te raden om deze dan ook te bestuderen, want hierin wordt vaak op vereenvoudigde wijze verteld hoe de berekeningen in de NEN-norm gehanteerd moeten worden (de NEN-normen zijn namelijk lang niet altijd duidelijk, vooral als je geen ervaring hebt met constructieve berekeningen). De NEN-normen staan altijd wel in een mediatheek van de betere hogere scholen of universiteiten. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon bestellen, kijk dan op www.nen.nl. Je zult dan waarschijnlijk wel enorm schrikken van de prijzen voor zo'n norm'pje.

Reageer