Springen naar inhoud

[vloeistofdyn] lucht-watermengsel mbv een venturi


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jvdmolen

    Jvdmolen


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2006 - 23:03

Ik ben nieuw hier op het forum en speel al een tijdje met een vraag:

"Is het mogleijk om uit te rekenen hoe je een zo rijk mogelijk water/lucht mengsel te creeren mbv een venturi?" Met zo rijk mogelijk bedoel ik zo veel mogelijk lucht in het water krijgen.

Het gaat eigenlijk om de volgende opstelling:

Ik heb een waterpomp met hier achter een venturi en deze venturi blaast het lucht/watermengsel in een reactor kamer. Het water dat verpompt wordt, is zeewater.

In theorie zou dit kunnen door een zo smal mogelijke venturi te maken en hier een verbinding met de buitenlucht. Echter (correct me if I'm wrong) hierdoor neemt de voordruk voor de venturi toe en doordat er een gewone waterpomp voorstaat neemt bij deze de opbrengst af als de druk groter wordt (opvoerhoogte) Oftewel, er is een optimum voor iedere pomp, afhankelijk van de pompkarkateristiek.

Nu zit ik hier al een tijdje mee te stoeien, maar het lukt me niet om hier een formule voor op te stellen (uitgaande van ideale omstandigheden). Kunnen jullie mij hier mee helpen?

Is er een optimale vorm voor de venturi? Verhouden voor de verloop van de grote diameter naar de kleine diameter bijvoorbeeld? Of zou dit desnoods een abrupt verloop kunnen zijn?

Oja, ik weet niet of dit de juiste plek is, maar omdat ik hier uiteindelijk mijn optimale venturi mee hoop te maken, leek me dit wel de juiste plek.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Jurjen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 08:08

Ik ben eigenlijk helemaal niet bekend met de term "venturi", maar ik geloof dat je zoiets bedoelt: http://en.wikipedia..../Venturi_effect
Klopt dat?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


#3

Franske

    Franske


  • >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 10:45

Venturi's worden over het algemeen in carburateurs voor verbrandingsmotoren gebruikt. Die optimaliseren ook op het lucht/benzine mengsel.
Misschien dat je in die richting kunt zoeken.

Is het niet zo dat je bij een venturi een luchtstroom maakt en dat door de onderdruk de 'brandstof' met de lucht wordt gemengd?

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je zeewater de venturi inpompt!

http://en.wikipedia....wiki/Carburetor
http://en.wikipedia..../Venturi_effect

Misschien dat je met de onderliggende links ook het een en ander terug kunt vinden.

Veel succes
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

#4

Jvdmolen

    Jvdmolen


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2006 - 18:12

Die venturi bedoel ik inderdaad ja en het is bij mij inderdaad de bedoeling dat ik zeewater de venturi inpomp en dat door de onderdruk lucht aangezogen wordt.

Dit principe bestaat al en wordt toegepast, ik zit alleen al een tijdje te denken of ik een optimale venturi kan uitrekenen. Of dat ik kan uirekenen of mijn huidige venturi goed genoeg werkt.

Hoe groter de voordruk en hoe nauwer de doorgang, hoe groter de drukval in principe en dus zou mijn optimale venturi een minimale doorgang hebben. Echter, de pompcapaciteit is ongeveer omgekeerd evenredig met de headpresurre, hoe hoger de head pressure, hoe lager de output.

Hier zit dus een optimum in, maar ik kan 'm (nog niet berekenen.

Ik zal die sites al eens doorlezen, en zal eens kijken of ik er verder mee kan komen.

Alvast bedankt en mocht er iemand nog verder willen helpen met het opstellen van de formule, graag!

Gr. Jurjen

#5

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 13:57

Daar zijn inderdaad simpele vergelijkingen voor. Elk boek over fluid dynamics heeft ze wel. Voor mij is het te lang geleden om die uit mijn hoofd te knallen. Maar ze zijn gebaseerd op het principe van Bernoulli, zoals je op wikipedia ook kunt lezen.

Ik denk dat door de diameter van het tweede buisje te veranderen (zie afbeelding) je de door stroom volume van het zeewater kunt beinvloeden. Dit is makkelijker dan een nieuwe venturi te kopen. (je verandert het door een kleiner buisje op positie 2 te zetten.) Je kunt dmv de wet van Bernoulli de druk berekenen in positie 2, als je de druk weet in positie 1 (en A1). Als je daar de duk weet kun je doorstroomsnelheid van het buisje bereken. Je hebt namelijk de buitendruk, de diameter van het buisje en de onderdruk in de venturi.
Geplaatste afbeelding

Les 1: Ken de wet van Bernoulli.
Geplaatste afbeelding

#6

MCE250

    MCE250


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2006 - 17:22

Ik heb wel veel met dit soort installaties gewerkt (verdampers en watermakers) maar ik heb aan de venturi nog nooit hoeven te rekenen.
De site van een van de fabrikanten is www.ntorreiro.com daar staat misschien wel wat interessante informatie op.

#7

Jacky

    Jacky


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 13:39

ik zit ongeveer met hetzelfde probleem, misschien kan je met volgende link http://www.ce.utexas...ri/venturi.html weer wat verder, de debieten zijn nogal aan de grote kant :)
Ik zou graag weten op welke diepte in het water ik een venturi kan plaatsen en via een slangetje nog voldoende lucht aanzuigen, of heeft de diepte geen invloed ?

#8

Jacky

    Jacky


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2007 - 14:39

nog een mogelijk nuttige link http://www.lmnoeng.c...lOrificeLiq.htm





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures