Fecund Universes

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 742

Fecund Universes

Fysicus Lee Smolin formuleerde de zogenaamde Fecund universes hypothese. Universums zouden ontstaan uit zwarte gaten, telkens met een kleine mutatie in de constaten. Dit zou vooral leiden tot het ontstaan van universums die gemakkelijk zwarte gaten veroorzaken (zij planten zich het beste voort). Volgens Smolin is het zelf testbaar: veel zwarte gaten wijzen erop dat hij gelijk heeft, weinig dat hij fout is. (Maar hoeveel is veel?) En was er een eerste universum? En een eerste zwart gat?...

Kennen de sterrenkundigen deze hypothese en hoe evalueren zij/jullie ze?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 30

Re: Fecund Universes

Tot nu toe (volgens mij) staan de meeste wetenschappers achter het idee dat er maar 1 universum is, die uitzet. Deze is uit de oerknal ontstaan en waar die vandaan komt weet niemand.

Volgens wat ik gelezen heb (scientific american, special edition over einstein)

is er volgens de snaar theorie een soort landschap, met heuvels en dalen en wij zitten dan in een van die dalen, dit kan veranderen en zo een heel ander

universem vormen. Ik snapte het artikel niet echt heel goed maar volgens mij zat het zo.
licht is flauw hoe harder jij gaat hoe harder licht gaat

Re: Fecund Universes

Zelf ben ik geen sterrenkundige maar je vraag intrigeert me.

Universums zullen ontstaan door verandering in de zwaartekrachten.

Ons hele heelal is gebaseerd op zwaartekracht.

Door mutatatie in de constanten (ieder systeem is aan verandering onderhevig) zullen er ook klonteringen ontstaan die iedere zwaartekracht theorie die wij kennen te boven gaat.

Dat zullen de zwarte gaten worden zoals men zich noemt.

Volgens sommige theorieën lost de materie die in het zwarte gat zit in de loop van de vele jaren op.

Als een zwart gat groot is dan kan dat wel 5 miljard jaar duren of nog langer.

Maar sommige beweren dat de samengeperste materie weer gaat exploderen en dat er zo weer een nieuw universum ontstaat.

Systemen zijn aan verandering onderhevig dus er zullen zwarte gaten zijn zoals die genoemd worden.

En wat betreft de big bang: de big bang was niet anders dan een samengeperste materie die tot exploderen is gekomen.

Dus wij zijn ook ontstaan door een zwart gat.

En hoeveel is veel? Ja als we alles wisten.

Maar dat we niet het enige universum zijn dat lijkt mij wel meer dan duidelijk.

Er zullen vele universum zijn waar een andere dimensie zal zijn als in ons universum.

Dat valt eigenlijk niet te begrijpen maar zelf denk ik dat ieder geboorte van een universum ook een andere dimensies met zich mee brengt.

Niets zal namelijk ergens het zelfde zijn.

Samenstellingen zullen overal anders zijn dus ook de geboorte zal dan anders zijn.

Wij spreken over een vacuüm in ons stelsel maar misschien zijn er wel stelsels waar de vacuüm wetten geheel anders zullen zijn afhankelijk van de geboorte.

En ja het eerst zwarte gat? Dat zal altijd een issue blijven waar wij mensen allen maar over kunnen speculeren.

Er zal iets moeten zijn geweest die alles heeft geschapen.

Maar sterrenkundige willen niets weten over een schepper want alles moet wetenschappelijk bewezen zijn.

Dat mag je zelf in vullen.

Ron.

Reageer