Kwantum-pc

Moderator: physicalattraction

Reageer

Kwantum-pc

heeft er iemand enig idee over hoe ver het staat met de quantum computer? het laatse dat ik heb gelezen of gehoord hierover was dat ze door een ringetje van 4 koolstofatomen 1 electron konden laten gaan. dat is opzich niet zo interessant tot dat je erbij vertelt dat het electron zowel links als rechtsom ging op hetzelfde moment.

hopende hiermee een leuke discussie op te starten over de opties van de quantum-pc verblijf ik met vriendelijke groet :shock:

Berichten: 30

Re: Kwantum-pc

wat ik erover gehoord heb is dat het nog niet echt ver is

het principe enz. maar in de werkelijkheid is er nog geen enkele quantum pc

maar die werkte toch op dat het 1 of 0 of allebij kon zijn?

zijn er verder nog nieuwe dingen?
licht is flauw hoe harder jij gaat hoe harder licht gaat

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kwantum-pc

Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren. In de PC markt hebben ze voor de strategie kleiner = sneller gekozen. Omdat het een goedkope optie is.

In feite heb je dus het zelfde ontwerp die je alleen verkleint zodat electronen enzo sneller gaan en de pc sneller gaat. Maar er is natuurlijk een eind waarin de productiemethode (foto-lithografie) niet meer geschikt is. Ook is metaal een steeds slechtere geleider hoekleiner je gaat en wil je dus een koolstof nanobuis gebruiken, dit is een koolstof basis molecule met metaal-achtige aspecten.

Dan kun je als pc fabrikant twee dingen doen, een nieuwe productie methode, elektron-straal lithografie bv, of mbv koolstof nanobuizen. Of je kunt weer terug naar de ontwerp tafel gaan en eens een goede pc ontwerpen.

Om Feynman maar eens tegen te spreken:

"There is plenty of room in between."

Re: Kwantum-pc

dus helaas zullen we moeten afwachten. ze kunnen de huidige pc-opbouw nog veel meer uitbuiten voor dat ze echt een quantum-pc gaan maken. en dan bedoel ik eentje voor persoonlijk gebruik, de P in pc. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kwantum-pc

dus helaas zullen we moeten afwachten. ze kunnen de huidige pc-opbouw nog veel meer uitbuiten voor dat ze echt een quantum-pc gaan maken. en dan bedoel ik eentje voor persoonlijk gebruik, de P in pc.   :shock:
Er is een wet in de PC wereld dat de snelheid van de pc verdubbeld elk jaar. Deze 'wet' is ~25 jaar geleden geopperd door ene Moore die zijn lezing over pc's kracht wilde bijzetten. ~20 jaar heeft die wet stand kunnen houde, al hebben ze een jaar of 4 geleden de tijd moeten bijstellen tot 18 maanden voor de verdubbeling van de snelheid van een pc.

Ofwel, koop je nou een pc, over 2 jaar is hij al weer oud.

Re: Kwantum-pc

Er bestaat (of bestond) een quantumpc die de volgende berekening kan (of kon): 1+1=2

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kwantum-pc

Er is al een quantum computer gerealiseerd welke het getal 15 (=3*5) kon factorizeren met behulp van het Shor algoritme.

linkje naar IBM

Linkje naar het oorspronkelijke Nature artikel (abonnoment vereist)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 2

Re: Kwantum-pc

een kwantum pc heeft als voordeel dat hij exponentieel stijgt naarmate je er meer geheugen in steekt

vb

een gewone pc:

1bit = 1 bewerking

2bits = 2bewerkingen

..... enz

een kwantum pc

1bit = 1bewerking

2bits = 4 bewerkingen

3bits = 8bewerkingen

16

32

64

128

256

dus we stijgen enorm veel sneller

als je een grafiek kan tekenen

teken dan deze eens

y=2tot de xde macht (kwantumpc)

en

y=x (gewone pc)

Berichten: 2.589

Re: Kwantum-pc

Ja hoor, ik heb een online abbo. Als je me even een PM stuurt met je e-mail adres, dan mail ik het artikel wel even. (Misschien overbodig, maar het is onleesbaaar voor mensen die geen natuurkunde gestudeerd hebben!)


Ik wil dat artikel niet lezen, want zou er toch niets van verstaan maar kun je in een paar woorden even uitleggen hoe dergerlijke kwantum pc werkt? is het op moleculair schaalvlak binding ed (chemisthis?) of nog dieper atomair of hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kwantum-pc

Ik weet vrij zeker dat ik hierover een artikel gelezen heb in de computer totaal. Helaas kan ik dit niet terugzoeken voor je, ik heb zelf het abonnement niet (heb het gelezen bij mijn ouders).

Wat ik je wel kan geven is de link naar Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumcomputer

In dit artikel (link vanuit het Wikipedia-artikel) staat het ook redelijk eenvoudig uitgelegd: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...upportId=692020
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2.589

Re: Kwantum-pc

ik heb altijd gedacht dat menselijke hersenen werken op een chemische manier (met verbindingen enzo) maar werken ze nu op dit principe quatum?

Berichten: 2

Re: Kwantum-pc

ze werken op chemische elementen om gegevens op te slaan

maar worden opgevraagd dmv elektrische signalen

Reageer