Random?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Random?

Ha allemaal,

Kan iemand mij uitleggen hoe de computer een random getal genereert? Inderdaad met de "random"-functie, maar hoe werkt dat?

Verder zoek ik het antwoord op de vraag of een zuiver 'random' getal wel bestaat. Of kan dat alleen in theorie? Is het niet zo dat de selectie van een getal altijd wel ergens mee gerelateerd is? (zoals kop of munt gooien afhangt van oa. de hoek en natuurkundige krachtenverdeling).

Jullie zouden me erg helpen met suggesties en uitleg!

Bedankt!

Jonael

Berichten: 683

Re: Random?

Misschien vind je hier antwoord op je vraag:

http://computer.howstuffworks.com/question697.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Random?

Mijn rekenmachine zegt random nummer te maken,maar doet het niet.Hij maakt namelijk steeds dezelfde (als je hem reset zie je dat)..echt nep :shock:

Berichten: 283

Re: Random?

Ik heb een keer een randomheidstester op mijn rekenmachine gebouwd. Hij genereerd 1000 random getallen tussen de 1 en de 0 en telt die bij elkaar op en deelt dit door duizend. Het gemiddelde was ongeveer 0,45.

Dan krijg je de leuke discussie hoe random is random?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Random?

Luke schreef:Ik heb een keer een randomheidstester op mijn rekenmachine gebouwd. Hij genereerd 1000 random getallen tussen de 1 en de 0 en telt die bij elkaar op en deelt dit door duizend. Het gemiddelde was ongeveer 0,45.

Dan krijg je de leuke discussie hoe random is random?
Random is random als wij de achterliggende formule, of de patronen die erin zitten, niet merken :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer