Springen naar inhoud

Detecteren van water.

• Log in om te kunnen reageren

da_cobra

da_cobra

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 12:45

Ik weet niet of dit eigenlijk in dit forum hoort, maar ik zoek een manier om water te detecteren.

Mijn toepassing :

In ons labo hebben ze een waterkolom meet toestel.

Een stuk stof wordt opgespannen tussen 2 ringen. Onder die stof staat er water en hier verhoogt men de druk, totdat het water door het doek komt.
Het probleem ligt erin dat men iedere keer moet wachten en wachten totdat het water er door komt. Nu heeft men mij gevraagd hoe we dit kunnen automatiseren : dus zodra er water gedetecteerd wordt op het doek, moet er een signaal gegeven worden.
Dit kan een klaxon of een lamp of zo zijn, maar het probleem ligt er dus in, hoe kan ik weten wanneer het water door het doek komt?
Ik had al gedacht om het water als geleider te gebruiken, maar dit lukt mij niet direct om het water geleidend te maken.

Iemand suggesties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 12:47

Op elektrische geleiding, als het geen demiwater is.
Twee elektroden, schakelingetje die het verschil in geleiding waarneemt (brug van Wheatstone??) en een zoemer aan de uitgang hangen. Ben geen elektrotechnicus, dus aan de schakeling kan ik je niet helpen :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

da_cobra

da_cobra

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 14:13

Dat zou mss wel werken.
Ik heb al eens wat gegoogled en heb een tekening gemaakt van zo'n brug aangesloten op mijn toepassing.

De enige vraag is nu nog : welke weerstanden en welke spanning moet ik gebruiken?

Geplaatste afbeelding

Mss dat deze thread nu beter naar het forum geplaatst zou worden waar elektriciteit en/of elektronica besproken wordt?

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 14:29

Neuh, staat w.m.b. prima hier. Het combineert verschillende disciplines, hooguit naar scheikunde omdat je het over een kwalitatieve analysetechniek hebt. Tot nogtoe is het wel op z'n plaats hier.
Appareo decet nihil munditia?

cosphi

cosphi

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 14:20

Dat zou mss wel werken.
Ik heb al eens wat gegoogled en heb een tekening gemaakt van zo'n brug aangesloten op mijn toepassing.

De enige vraag is nu nog : welke weerstanden en welke spanning moet ik gebruiken?

Geplaatste afbeelding

Mss dat deze thread nu beter naar het forum geplaatst zou worden waar elektriciteit en/of elektronica besproken wordt?

Zoals dit nu getekend staat, zal het niet werken. Je hebt namelijk nog enige versterking nodig, want het uitganssignaal van een brug van wheatstone is niet groot.

da_cobra

da_cobra

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 14:52

Een hele schakeling dus om te maken?
Iemand die me verder op weg kan helpen?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2006 - 16:08

Geplaatste afbeelding
Als je de RC en zener links weglaat, kan je evengoed met een laag spanninkje de thyristor ontsteken. Daardoor zal je relais schakelen.
..idee?
Je zult de specs van de schakeling moeten aanpassen aan je eigen toepassing, denk ik. De thyristor bleek vrij weinig te kunnen hebben overigens (doorslag) tussen gate en uitgang).
Nogmaals: ik ben geen expert in elektro en misschien is het wat omzichtig op deze manier? [rr]
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2006 - 10:13

Ik heb het nu even niet bij de hand maar je hebt een schakeling nodig die een kantelpunt heeft, een (Schmidt) Trigger dus.
Meten --> versterken --> instelbaar kantel/schakelpunt en een uitgang.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures