splitsing België:wat is dat DC-model voor Brussel eigenlijk?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 792

splitsing Belgi

Hallo,

zoals de meesten onder jullie waarschijnlijk wel weten zijn er veel Vlamingen in België die ijveren voor een splitsing.

Het moeilijkste punt is echter de hoofdstad Brussel, die ook als Vlaamse hoofdstad wordt beschouwd, volledig omgeven is door het Vlaamse Gewest, een tweetalig statuut heeft maar in werkelijkheid overwegend Franstalig is.

Sommigen pleiten voor een onafhankelijkheid Vlaanderen met een tweetalige hoofdstad (zoals Helsinki).

Maar anderen pleiten voor een DC-model, waarbij Brussel tot geen van beide behoort. Wat betekent dat DC-model echter? Heeft iemand daar al meer over gelezen of meer informatie?

:)

Houdt dat in dat het Hoofdstedelijk Gewest een derde land wordt, met als inwoners de Brusselaars, waarbij de Brusselaars geen enkele invloed hebben op de politiek in Vlaanderen of Wallonië?

Een risico aan deze versie is dat de meerderheid van Franstaligen in Brussel onmiddellijk zou kunnen een referendum houden om zich bij Wallonië aan te sluiten.

Of houdt het in dat Brussel een soort no-man's-land wordt, waarin het stemgedrag voor het eigen Brusselse parlement bepaalt of je stem geldig is voor ofwel het Vlaams parlement, ofwel het Waals parlement.

Mijn vraag is vrij technisch maar ik zou het graag willen weten. :wink:

Met dank,

evilbu

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: splitsing Belgi

Ik was zelf ook wel benieuwd, dus heb even gegoogled. Dit is het resultaat:
De Morgen schreef:En als dat allemaal opgelost is, blijft er nog altijd Brussel over, het stad geworden Belgische compromis. In het traditionele Vlaamse discours "laten we Brussel niet los": desnoods wordt het omsingeld, uitgehongerd, redelijkerwijs overtuigd of manu militari ingelijfd, Brussel wordt Vlaams.

Fons Borginon, ex-VU-voorzitter, vandaag VLD'er, waarschuwt echter voor de gevolgen. "De Franstaligen zouden zonder enige twijfel als minderheid erkend moeten worden. Vergeet maar dat je tweetalige administraties, faciliteiten en taalwetten zo maar kunt afschaffen. Als politieke groep zouden ze bovendien een aparte positie kunnen gaan bekleden, waarbij ze bij elke regeringsvorming op de wip komen te zitten. Dan zouden ze pas buiten verhouding wegen op Vlaanderen. Een Vlaamse staat mét Brussel is even ingewikkeld als België. Meer, het ís gewoon België, maar dan zonder Wallonië."

Brussel dan maar loslaten? Dat stelt alvast het Warandemanifest voor, met een plan voor een Brussel D.C. naar Amerikaans model. Ook dat maakt de zaken niet minder ingewikkeld. De Vlamingen in Brussel verliezen hun bevoorrechte positie en worden een van de vele minderheden. Vlamingen die naar Brussel pendelen om er te werken, zouden er ook het grootste deel van hun belastingen betalen. Inkomsten die het armlastige Brussel broodnodig heeft, maar ook Vlaanderen kan gebruiken. En wie dacht dat een Brussels Gewest met zijn geluidsnormen al knap vervelend kan zijn, moet zich maar eens een bokkige stadstaat aan de voordeur van Zaventem indenken.
En gegoogled op "Warandemanifest":
Ook de toekomst van Brussel hebben de leden van de Warandegroep reeds bepaald. Brussel moet gewoon een soort Europees Washington-DC worden. Ongetwijfeld weten de economen die dit schrijven toch wel dat Washington DC een onderdeel is van de meerpolige Amerikaanse Staat. Hieruit kunnen maar twee dingen volgen: óf de initiatiefnemers willen een meerledig België (quod non), óf ze staan open voor een meerledig en federaal Europa. In het tweede geval gaat het hier om een meertalige federatie en dus kan het meertalige België hier perfect deel van uitmaken.
Veel meer details over de invulling van de DC-structuur kom ik nog niet tegen. Misschien dat een politicoloog uit België meer weet?

Ik heb trouwens nog wel een zijdelingse vraag: ik hoorde dat het Vlaams Blok graag wil dat Vlaanderen bij Nederland getrokken wordt. Is dat een serieus plan, of slechts een proefballonnetje? Als Nederlandse Brabander zou dat namelijk betekenen dat ik niet meer het Zuiden woon :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 991

Re: splitsing Belgi

Ik heb trouwens nog wel een zijdelingse vraag: ik hoorde dat het Vlaams Blok graag wil dat Vlaanderen bij Nederland getrokken wordt. Is dat een serieus plan, of slechts een proefballonnetje? Als Nederlandse Brabander zou dat namelijk betekenen dat ik niet meer het Zuiden woon :)


nope

vlaams belang wil op lange termijn en na ontmanteling Belgie aansluiting vinden bij Nederland. dat ze dan opnieuw een koningshuis hebben beseffen ze wel nog niet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: splitsing Belgi

Laat ons de hoofdvraag niet uit het oog verliezen (hoewel ik wel op je zijdelings vraag antwoord) : bedankt voor je links, maar het is toch nog altijd een beetje vaag.

Ik vraag me echt op een zeer concreet niveau af wat DC-model betekent :

- hoe zien de identiteitskaarten eruit

- welke parlementen en regeringen hebben we

- hoe zien stemformulieren eruit

Wat betreft je zijdelingse vraag : waar heb je dat gehoord? Ik zou dat sterk vinden.

Wel eerst een vooral is het niet Vlaams Blok, die werden in 2004 voor racisme veroordeeld. Maar daar heeft de partij Vlaams Belang natuurlijk niets mee te maken. :)

Dit is hun officiële website :

http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=16 lees hier eens bij IDENTITEIT

Puntje 1 zegt dat het einddoel een onafhankelijk Vlaanderen is.

Puntje 2 zegt dat de banden met Nederland moeten aangehaald worden.

Kortom : aanhechting bij Nederland willen ze niet.

De N-VA, de meest rechtse en radicaalste afsplitsing uit de Volksunie (VU) pleit trouwens voor ongeveer hetzelfde : onafhankelijk Vlaanderen, geen aanhechting.

Dat kan u hier lezen :

http://www.n-va.be/laatuhoren/ToonAntwoord...?BerichtID=4383

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: splitsing Belgi

Ik had het opgevangen bij een één of ander TV programma in NL, waar een vertegenwoordiger van het Vlaams Belang zat (idd geen blok, mijn fout). Maar zoals zo vaak bij ons thuis (studentenhuis) praten wij zelf ook nogal veel, en mis je nog wel een flinke stukken. Enniewee, bedankt voor de verduidelijking. Zullen we het hier maar bij laten, voor wat betreft mijn zijdelingse vraag?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 991

Re: splitsing Belgi

evilbu schreef:IDENTITEIT

Kortom : aanhechting bij Nederland willen ze niet.
ooit al van Dietsland gehoord? (google, here we come :) )

Dillen richt het rechtse tijdschrift Dietsland op, de hele blok top heeft in de redactie gezeten (annemans bvb) maar ze streven er plots niet meer naar?

bizar hé

klassieke bloktechniek iig

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: splitsing Belgi

1207 schreef:
evilbu schreef:IDENTITEIT

Kortom : aanhechting bij Nederland willen ze niet.
ooit al van Dietsland gehoord? (google, here we come :) )

Dillen richt het rechtse tijdschrift Dietsland op, de hele blok top heeft in de redactie gezeten (annemans bvb) maar ze streven er plots niet meer naar?

bizar hé

klassieke bloktechniek iig
:)

Wat is er mis met een Dietsland? Bekijk het nuchter, het zou beter zijn voor zowel vlaanderen als nederland.

Maar ik zowel als het belang beseffen dat we toch net iets teveel verschillen.

daarom 'slechts' een hechtere samenwerking.

Helaas...

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: splitsing Belgi

Ger schreef:Ik was zelf ook wel benieuwd, dus heb even gegoogled. Dit is het resultaat:

De Morgen"])
juist... Demorgen, de haat druipt er weer vanaf. :)

Niet echt een krant om objectieve informatie in te winnen over politiek getinte themas. :wink:

Het is trouwens de Brusselse burgemeester zelf die een Brussels DC wilt.

Mja ze maken maar een 'onafhankelijk Brussels DC', ik geloof alvast niet dat Brussel zonder vlaanderen kan overleven. (Brussel is niet rendabel en kost jaarlijks een paar milard euro :wink: )

er is daarbij dan ook nog sprake dat Europa binne enkele jaren zal wegtrekken uit Brussel, naar een centralere plaats binnen Europa.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: splitsing Belgi

Mijn vraag blijft echter, concreet : wat gebeurt er dan in dat DCmodel, ik heb het over

- identiteitskaarten in Brussel

- scholen

- belastingen

- stemformulieren

Berichten: 991

Re: splitsing Belgi

Gray schreef:Wat is er mis met een Dietsland? Bekijk het nuchter, het zou beter zijn voor zowel vlaanderen als nederland.  

Maar ik zowel als het belang beseffen dat we toch net iets teveel verschillen.  

daarom 'slechts' een hechtere samenwerking.  

Helaas...
fout gray

Blok wil gewoon Nederland en Vlaanderen 1 maken. dat het blok te laf is om het met zoveel woorden te zeggen is typisch voor hen. (kijk naar Dillen en Annemans of Raes bvb). Ze beseffen maar al te goed dat de gemiddelde vlaming echt niet genegen is voor een dergelijk idee. hun lafheid verbiedt hen om eerlijk te zijn tgo hun kiezers.(lees: kiezersbedrog)

voor nederlanders:

vlaams blok insinueert nu na teleurstellend resultaat in Antwerpen dat er fraude gepleegd is. argument: de resultaten kwamen te laat door. Maw ca een half uur later als 3 jaar geleden.

http://jurgenverstrepen.typepad.com/jurgen...n_verstrep.html

beschuldigen en lasteren om dan in de slachtofferhoek te kruipen dat het de schuld vd krant is. ah ja, stel je voor dat men straks harde feiten vraagt.

Zelfs Fortuyn/Gogh en andere rechtsere Nederlanders zouden zich nooit tot dergelijke fascistische praktijken verlagen.

sorry voor het zijweggetje

evilbu

ik weet echt niet wat m'n met brussel van plan is of hoe zo'n DC eruit zou zien.

Ik hoop dat belgie gewoon blijft bestaan. we hebben tenslotte de hoofdzetel vd Navo en hebben tot nader order de hoofdstad van Europa.

moest het er ooit van komen dan gok ik dat Brussel een onafhankelijke stadstaat wordt. kan me nl onmogelijk voorstellen dat het blok zou pikken (al beweren ze natuurlijk anders) dat hun hoofdstad een franstalige stad zou zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: splitsing Belgi

1207 schreef:
Gray schreef:
evilbu

ik weet echt niet wat m'n met brussel van plan is of hoe zo'n DC eruit zou zien.

Ik hoop dat belgie gewoon blijft bestaan. we hebben tenslotte de hoofdzetel vd Navo en hebben tot nader order de hoofdstad van Europa.

moest het er ooit van komen dan gok ik dat Brussel een onafhankelijke stadstaat wordt. kan me nl onmogelijk voorstellen dat het blok zou pikken (al beweren ze natuurlijk anders) dat hun hoofdstad een franstalige stad zou zijn.
Om te weten of je echt tegen iets moet zijn moet je het eerst begrijpen. Iedereen mag op mijn vraag antwoord proberen geven. Ik vraag niet of men voor het DCmodel is, maar wat het is.

Ik wil wel even zeggen dat Vlaams separatisme niet hetzelfde is als homohaat, racisme, neonazisme,...

Berichten: 3.165

Re: splitsing Belgi

Ik wil wel even zeggen dat Vlaams separatisme niet hetzelfde is als homohaat, racisme, neonazisme,...
Moelijke kwestie. Volgens mij komt uit het Vlaams separatisme wel enig racisme voor; als je heel erg gefocust bent op jouw eigen bevolkingsgroep (wat bij het Vlaams separatisme het geval is) dan zal je naar mijn indruk ook al snel protectionistischer zijn tov jouw eigen mensen en daaruit voortvloeiend meer moeite hebben met iedereen die afwijkt van dat ideaalbeeld.

Ik kan het niet bewijzen maar die indruk heb ik gekregen na een aantal jaren in Vlaanderen te wonen.

Ik schrok er behoorlijk van toen ik er achter kwam dat het onder de universitaire studenten niet ongewoon is om angst te hebben voor homofiliteit.

Homofiliteit is in Vlaanderen echt nog niet volledig geaccepteerd, ik ken zelfs niemand hier die er openlijk voor uitkomt dat hij homofiel is.

Racisme komt gelukkig heel wat minder voor in het studentenmilieu (er zijn tegenwoordig in elk jaar wel een aantal allochtoonse studenten wat helpt).

Ik ken zelfs een Marokkaan die één van de populairsten was.

Berichten: 991

Re: splitsing Belgi

Ik wil wel even zeggen dat Vlaams separatisme niet hetzelfde is als homohaat, racisme, neonazisme,...
klopt Evilbu

maar het is wel een nazigroepering die ervoor zorgt dat men tegenwoordig in belgie racisme op dezelfde lijn plaatst als vlaamse onafhankelijkheid. zelfs het symbool van vlaanderen is door deze nazigropering als het ware geannexeerd.

(Leeuw)

En je hebt trouwens gelijk. mijn mening over al dan niet splitsen is irrelevant.

ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik mij onder een brussel Dc zou moeten voorstellen.

Waar heb je dat idee eigenlijk opgepikt?

@ADwaar in vlaanderen heb je gestudeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: splitsing Belgi

1207 schreef:
evilbu schreef:
Ik wil wel even zeggen dat Vlaams separatisme niet hetzelfde is als homohaat, racisme, neonazisme,...
klopt Evilbu

maar het is wel een nazigroepering die ervoor zorgt dat men tegenwoordig in belgie racisme op dezelfde lijn plaatst als vlaamse onafhankelijkheid. zelfs het symbool van vlaanderen is door deze nazigropering als het ware geannexeerd.

(Leeuw)

En je hebt trouwens gelijk. mijn mening over al dan niet splitsen is irrelevant.

ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik mij onder een brussel Dc zou moeten voorstellen.

Waar heb je dat idee eigenlijk opgepikt?

@ADwaar in vlaanderen heb je gestudeerd?
Het is jammer want die Vlaamse Leeuw is vier keer ouder dan de Belgische staat.

Wel het DC-model wordt voortdurend vermeld in discussieforums. Ik geloof dat ik het ook al eens in een documentaire over het separatisme heb gezien.

Het swastika teken is ook door de Nazi's geannexeerd waardoor het volledig verbannen is nu. In Japan wordt het nog altijd gebruikt omwillen van de oorspronkelijke symboliek en komt het bijvoorbeeld voor op uniformen van sommige beoefenaars van vechtsporten (maar Japan stond wel ook aan de Duitse kant...)

Het nazi-idee komt ook voort uit het feit dat veel separatisten gecollaboreerd hebben tijdens beide wereldoorlogen. Ik ga niet zeggen dat ik dat goedkeur, maar er is altijd een andere versie van het verhaal. De Duitsers installeerden Vlaamse Raden, maakt de universiteit van Gent Nederlandstalig,... Sommige Duitsers beschouwden Vlamingen als Germaanse broertjes die vastzaten in een Romaans systeem.

Ik kan me voorstellen dat na de Tweede Wereldoorlog Vlaamse separatisten maar al te graag beschuldigd werden van collaboratie om ermee af te kunnen rekenen.

Maar nog eens voor de goede orde : Hitleradoratie, jodenhaat,.... met dat soort Vlaamsnationalisten wil ik niets te maken hebben. :)
Volgens mij komt uit het Vlaams separatisme wel enig racisme voor; als je heel erg gefocust bent op jouw eigen bevolkingsgroep (wat bij het Vlaams separatisme het geval is) dan zal je naar mijn indruk ook al snel protectionistischer zijn tov jouw eigen mensen en daaruit voortvloeiend meer moeite hebben met iedereen die afwijkt van dat ideaalbeeld.
Wel als je Belgen als twee volkeren ziet is het gewoon de grenzen verleggen van de landen. Is het normaal dat Vlaanderen dat in het algemeen rechtser en rijker is geld moet blijven afstaan een ander volk dat de meerderheidstaal niet respecteert, en wetten moet naleven die ze niet zelf kunnen beslissen?
Ik kan het niet bewijzen maar die indruk heb ik gekregen na een aantal jaren in Vlaanderen te wonen.  

Ik schrok er behoorlijk van toen ik er achter kwam dat het onder de universitaire studenten niet ongewoon is om angst te hebben voor homofiliteit.  

Homofiliteit is in Vlaanderen echt nog niet volledig geaccepteerd, ik ken zelfs niemand hier die er openlijk voor uitkomt dat hij homofiel is.  

Racisme komt gelukkig heel wat minder voor in het studentenmilieu (er zijn tegenwoordig in elk jaar wel een aantal allochtoonse studenten wat helpt).  

Ik ken zelfs een Marokkaan die één van de populairsten was.
Tja, met homofiliteit heb ik geen problemen en ik zou het jammer vinden als het homohuwelijk in een apart Vlaanderen zou afgeschaft worden. Wat bedoel je met "angst voor homofiliteit"? Bij zichzelf of iemand anders?

Ik ken een aantal (Vlaamse) studenten die zich al openlijk hebben afgevraagd wat hun geaardheid is en dat bespraken met mij en anderen.

Misschien hangt het af van de richting? Ik studeer wiskunde, misschien heeft de houding daar iets mee te maken.

Wat betreft allochtonen... in mijn middelbare (katholieke) school zat er niet één allochtoon die moslim was, en in het algemeen waren er niet veel van vreemde origine. Ik ben er vrij zeker van dat dat een bewuste politiek van de directie was (ze kregen dan een prijs voor racismevrije school, tja zo is het niet moeilijk :) ).

En op de universiteit kom ik ze ook niet tegen. Ik ken een paar Chinezen en een Filipino maar die zijn niet geslaagd. Ik ken een half-Vlaams, half-Maleisisch meisje dat wel zonder problemen door de studies fysica gaat.

Dus sinds mijn lager kom ik op school of unief geen Turken of Marokkanen tegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: splitsing Belgi

1207 schreef:
Gray schreef:
Wat is er mis met een Dietsland? Bekijk het nuchter, het zou beter zijn voor zowel vlaanderen als nederland.  

Maar ik zowel als het belang beseffen dat we toch net iets teveel verschillen.  

daarom 'slechts' een hechtere samenwerking.  

Helaas...
fout gray

Blok wil gewoon Nederland en Vlaanderen 1 maken. dat het blok te laf is om het met zoveel woorden te zeggen is typisch voor hen. (kijk naar Dillen en Annemans of Raes bvb). Ze beseffen maar al te goed dat de gemiddelde vlaming echt niet genegen is voor een dergelijk idee. hun lafheid verbiedt hen om eerlijk te zijn tgo hun kiezers.(lees: kiezersbedrog)

voor nederlanders:

vlaams blok insinueert nu na teleurstellend resultaat in Antwerpen dat er fraude gepleegd is. argument: de resultaten kwamen te laat door. Maw ca een half uur later als 3 jaar geleden.

http://jurgenverstrepen.typepad.com/jurgen...n_verstrep.html

beschuldigen en lasteren om dan in de slachtofferhoek te kruipen dat het de schuld vd krant is. ah ja, stel je voor dat men straks harde feiten vraagt.
Wat een onzin alweer, de haat druipt er weer duidelijk vanaf :)

Dat het VB Vlaanderen en nederland liever 1 zien is geen geheim, maar hun realiteitszin gebied hun dat dat niet zal gebeuren. Daarom slechts een hechtere samenwerking...

Ik zou er alleszinds niks op tegen hebben, zelf niet om terug 1 land te vormen.

...en als er ind. onregelmatigheden zijn gebeurd tijdens de verkiezingen is het hun goed recht om die zaak aan te kaarten, OOK het VB. (Stillaan de 'enige' oppositiepartij.)

Reageer