kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

men zegt: de richting van het magnetisch veld in een spoel is altijd van zuid naar noord.

de richting van het magnetisch veld om een stroomvoerende geleider is rechtsom als de stroom van je "afgaat".

dit is de kurkentrekkerregel.

een kurkentrekker heeft rechtse schroefdraad.

dus als er een gelijkstroom door een rechts gewonden spoel vloeit, dan is de richting van het magnetisch veld van zuid naar noord.

m.a.w. (en dit is essentieëel) de noordpool ontstaat aan de minkant van de spoel.

we nemen nu een links gewonden spoel.

als hier een gelijkstroom doorheen vloeit zal (volgens mij) de noordpool aan de pluskant van de spoel ontstaan.

dus: in een linksgewonden spoel is de richting van het magnetisch veld van noord naar zuid.

mijn vragen luiden:

zal in een linksgewonden spoel de noordpool aan de pluskant van de spoel ontstaan?

is in een linksgewonden spoel de richting van het magnetisch veld van noord naar zuid?

met vriendelijke groeten, Jos.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

jos buijsman schreef:mijn vragen luiden:

1).zal in een linksgewonden spoel de noordpool aan de pluskant van de spoel ontstaan?

2) is in een linksgewonden spoel de richting van het magnetisch veld van noord naar zuid?
1: ja

2: nee

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

De rechterhandregel is misschien duidelijker en algemener toepasbaar?

Afbeelding

leg je duim in de stroomrichting (+ naar -) op een stroomdraad. Krom je vingers. Je vingers wijzen in de richting van het magnetisch veld bij je vingertoppen. Leg in gedachten ook maar eens je duim op de binnenkant van en spoelwinding. Werkt!

EDIT: en daarmee is Klazon bij zijn antwoord 1 ook mis volgens mij...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Je hebt ook de rechterhandregel voor stroomspoelen. Krom je vingers om de spoel (onderhands of bovenhands) in de richting van de stroom, je vingers wijzen dan in de richting van het veld.

Ook: rechterhandregel voor lorentzkracht: vingers in de richting van het veld, duim in de richting van de stroom en je handpalm 'duwt' de lorentzkracht. :)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

EDIT: en daarmee is Klazon bij zijn antwoord 1 ook mis volgens mij...... :)
Ik dacht het niet 8)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Jan van de Velde schreef:EDIT: en daarmee is Klazon bij zijn antwoord 1 ook mis volgens mij...... :)
Ik dacht het niet 8)
En Klazon is inderdaad niet mis. Ik had niet goed gelezen.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Ik zit dit te lezen, ik vind het een interesante vraag, maar werkelijk antwoord (en uitleg) op de vraag is er nog niet.

Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar.

Wat is het verschil in magnetisch veld tussen links en rechts gewonden spoel? Als dat verschil er niet is, waarom niet?

Groeten

Techneut

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Er is geen wezenlijk verschil in stroomrichting , dus ook niet in richting van het magnetisch veld. De stroom gaat namelijk niet door de spoel als zodanig, maar door de draden van de spoel.

een poging tot 3D:

Afbeelding

in beide gevallen wijst in elke spoel het magnetisch veld van zuid naar noord je scherm uit

(pas de rechterhandregel maar toe op elk deel van elke spoel).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Wat is het verschil in magnetisch veld tussen links en rechts gewonden spoel? Als dat verschil er niet is, waarom niet?
Het enige verschil is de richting. Bij de linksgewonden spoel doorloopt de stroom de draden in de andere richting dan in de rechtsgewonden spoel. Dus zal ook de richting van de magnetische veldlijnen andersom zijn. Het hangt er overigens maar net van af tegen welke kant van de spoel je aankijkt.

Ook op een spoel kun je de kurkentrekkerregel toepassen: als je tegen het eind van de spoel aankijkt en de stroom loopt dan rechtsom dan zullen de krachtlijnen van je af bewegen.

Het frappante is dat de topicstarter zijn verhaal wel met de goede redenering begint, maar aan het eind trekt hij de verkeerde conclusie t.a.v. de noord- en de zuidpool.

De noordpool is bij een magneet, en dus ook bij een spoel, de plek waar de veldlijnen naar buiten komen, en bij de zuidpool komen ze weer naar binnen.

Binnen in de spoel zal de veldrichting dus altijd van zuid naar noord zijn. Het feit dat de spoel linksom gewonden is verandert daar niets aan.

Berichten: 4

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Afbeelding

Ik ben uiteraard zelf ook verder gaan zoeken en stuitte daarbij op een tekening die aan alle discussie een eind maakt.

De noord- en zuidpool wisselen inderdaad van plaats maar de richting van het magnetisch veld ook.

Dus de richting van het magnetisch veld blijft van zuid naar noord lopen.

Bedankt voor de reacties, Jos.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kurkentrekkerregel: magnetisch veld in een spoel.

Dus de richting van het magnetisch veld blijft van zuid naar noord lopen.
Da's heel logisch, want dat is gewoon de definitie.

De noordpool zit daar waar de magnetische krachtlijnen er uit komen.

Reageer