eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Bestaan centimalen?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 824

Re: eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Volgens mij heet dat in gewoon nederlands 'honderdsten'. Dat is als je het hebt over bijvoorbeeld seconden. 0,01 sec. betekent dan dat je als 'centimaal' 1 hebt, dat is het zelfde als 1 honderdste sec.

Ik raad je aan om niet te gaan stoeien met minimalen, micromalen, nanomalen, enz... Noem het gewoon duizendste, miljoenste, miljardste, enz...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Decimalen heten zo omdat het symbolen zijn uit het decimale (10-cijferige) talstelsel.

In het getal 0,56789 is niet alleen de 5 een decimaal (omdat die toevallig een aantal tienden representeert) maar ook de 6, 7, enz. zijn allemaal decimalen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Rogier schreef:Decimalen heten zo omdat het symbolen zijn uit het decimale (10-cijferige) talstelsel.

In het getal 0,56789 is niet alleen de 5 een decimaal (omdat die toevallig een aantal tienden representeert) maar ook de 6, 7, enz. zijn allemaal decimalen.
In het getal 5,67 zijn alleen 6 en 7 decimalen, maar 5 niet. 5 is wel een symbool uit het decimale (10-cijferige) talstelsel.

Dus je definitie klopt niet helemaal [rr]

Berichten: 824

Re: eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Och wat stom... Zo vaak de zin 'afronden op 2 decimalen' gehoord en het dan toch fout uitleggen. Zijn decimalen dan gewoon alle cijfers na de komma??
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 32

Re: eenheden dan decimalen en dan? centimalen?

Och wat stom... Zo vaak de zin 'afronden op 2 decimalen' gehoord en het dan toch fout uitleggen. Zijn decimalen dan gewoon alle cijfers na de komma??
Ja,

de·ci·maal1 (de ~, -malen)

1 elk van de eenheden in het decimale stelsel, kleiner dan één

Reageer