warmtegeleidingscoëfficient

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

warmtegeleidingsco

Hoi daar ik had een vraagje over warmtegeleidinscoëffcient.

Namenlijk hoe bereken ik die en welke gegevens heb ik daarvoor nodig (bijv de dikte van het materiaal enzovoort.) dit in verband met mijn profiel werkstuk over isolatie.

MVG

Hilko

Re: warmtegeleidingsco

pak je binas erbij daar staat veel in en anders zoek je ff op google moet je gewoon Warmtegeleidingscoefficient intikke en je krijgt een heleboel sites die verder kunnen helpen

Re: warmtegeleidingsco

beide al geprobeerd maar binas kon niet vinden en internet was ook beetje vaag dus toen dacht ik: wetenschapsforum....

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: warmtegeleidingsco

De warmtegeleidingscoefficient is een materiaaleigenschap en voor zover ik weet kun je die alleen meten en niet berekenen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: warmtegeleidingsco

Je kan hem wel degelijk berekenen (first-principles met de Debye-theorie, bijvoorbeeld). Maar dat is zo vreselijk lastig, dat je een natuurkundestudie achter de rug moet hebben om het te doen. In de praktijk is de mannier inderdaad gewoon te meten.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: warmtegeleidingsco

Je kan hem wel degelijk berekenen (first-principles met de Debye-theorie, bijvoorbeeld). Maar dat is zo vreselijk lastig, dat je een natuurkundestudie achter de rug moet hebben om het te doen. In de praktijk is de mannier inderdaad gewoon te meten.


en hoe is dat te meten dan?

Re: warmtegeleidingsco

λ, de warmtegeleidingscoëfficient is te berekenen uit de formule :

Q=λ*A*(t1-t2)/s, voor een vlakke wand.

Waarin Q= de warmtestroom in [W]

A= het oppervlak in [m²]

t2= de buitentemperatuur in [K]

t1= de binnentemperatuur in [K]

s= de wanddikte in [m].

Let welk elk materiaal heeft een andere warmtegeleidingscoëfficient, bv bij een huis heb je een buitenmuur, een luchtlaag, een isolatielaag en een binnenmuur, in dit geval heb je dus 4 warmtegeleidingscoëfficienten.

Reageer